Blade-Bow vandt testen: Nyt skrogdesign til Danmarks kommende redningsfartøjer
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab får hurtigere og mere sødygtige fartøjer, efter Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har valgt et nyt skrogdesign til de kommende Danish Rescue Vessels. Det sker efter omfattende modeltests ved forskningsinstituttet SINTEF Ocean i Trondheim
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har i samarbejde med norske Maritime Partner AS gennemført omfattende modeltests ved forskningsinstituttet SINTEF Ocean i Trondheim.
Her blev det velkendte AluSafe 2000-skrog sat op imod et nyere Blade-Bow-design, der er udviklet til at skære mere effektivt gennem bølgerne.
– Vi har fået en værdifuld viden, som vi også kan bruge i andre fartøjsprojekter, siger FMI’s maritime division.
Krav: hastighed, sødygtighed og besætningskomfort
Redningsfartøjer skal kunne nå nødstedte hurtigt – og i vejr, hvor ingen lystsejler ville tage ud. Skroget skal derfor balancere fart og stabilitet, men også give mandskabet en vis komfort, så de ikke ankommer udmattede efter flere timer i hårdt vejr.
Blade-Bow trækker det længste strå
Data fra modeltestene pegede entydigt på Blade-Bow som det mest effektive. Det skærer bedre gennem søen, giver en mere stabil sejlads og reducerer belastningen på besætningen.
FMI underskrev i februar kontrakt på syv nye hurtigtgående redningsfartøjer fra Maritime Partner. De bliver nu bygget med Blade-Bow-skrog og skal leveres til Kystredningstjenesten under Beredskabsstyrelsen i de kommende år.
