Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Seafoiler 35 kan nå hastigheder op til 25 knob, men overholder samtidig World Sailing Design Category B efter ISO-standarder – altså egnet til sejlads på åbent hav.
Kapsejlads

Seafoiler 35: Verdens første foilende monohull-turbåd tager form

Tysk kapsejler Hans Genthe, tidligere Silverrudder-sejler rundt om Fyn, er med i udviklingen af banebrydende 25-knobs kulfiberbåd, der foiler i 2026. Fuldt rigget vil Seafoiler blot veje 1.900 kilo og foils vil løfte skroget ud af vandet. Men båden bliver ikke billig.

Af Troels Lykke |

En helt ny type sejlbåd er under konstruktion i et internationalt samarbejde mellem Swissroof GmbH, det anerkendte designfirma D3 Applied Technologies (kendt fra America’s Cup) – og den tyske kapsejler Hans Genthe.

Navnet er Seafoiler 35 – og ambitionerne er tårnhøje: at skabe verdens første foilende monohull, der kombinerer hastighed, innovation og komfort i én og samme båd.

- Jeg er begejstret for at være en del af designteamet bag Seafoiler 35 – en banebrydende kombination af en turbåd og en foilende kapsejladsbåd, siger Hans Genthe på sin facebook-side.

Foiler og turbåd i én

Båden er 10,5 meter lang og kun 2,95 meter bred, og takket være avanceret konstruktion i carbon-prepregs vejer den fuldt rigget blot 1.900 kg.

Seafoiler 35 kan nå hastigheder op til 25 knob, men overholder samtidig World Sailing Design Category B efter ISO-standarder – altså egnet til sejlads på åbent hav.

- Vores designproces involverer detaljerede beregninger af tyngdepunkt og vægtfordeling for at sikre balance og præcision. Hver komponent – selv det mindste kompositemne – er minutiøst katalogiseret i AeoMars database med vægt og x/y/z-position, forklarer Genthe.

Teknologi og præcision i centrum

AeoMar står for projektledelse, vægtkontrol, strukturdesign og produktionsunderstøttelse i tæt samarbejde med ingeniørerne hos Solico.

Køl-løftesystemet og rorsystemet er specialudviklet, og alle beslag, luger, fittings og sejl er optimeret både til foilperformance og brugervenlig tursejlads. Båden i racingversion vil koste cirka 3,36 mio. kr.

Første søsætning i 2026

Prototypen bygges hos SYYT og forventes søsat med de første prøvesejladser i sommeren 2026. Seafoiler 35 repræsenterer en ny generation af både til sejlere, der både vil cruise – og flyve.

Specifikationer Seafoiler 35

  • Længde: 10,5 meter

  • Bredde: 2,95 meter

  • Dybgang: 2,5 m (foil) / 0,5 m (løftet)

  • Kølvægt: 700 kg

  • Sejlareal: 48 m² (storsejl), 31 m² (fok), 116 m² (asym. spiler)

  • Vægt (uden motor og sejl): 1.505 kg

  • Deplacement: 1.695–1.980 kg

  • Pris i racing-version: 3,36 mio. kr.

Læs mere på www.aeomar.com/seafoiler

content-loader
content-loader