Gå til hoved-indhold
Test
Anytech 860T er vældig hurtig, når der bliver gasset helt op for 2 x 400 hk Mercury-motorer. Fotos: Troels Lykke
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test
Test

Vi tester den robuste alubåd, Anytec 860T, med 60 knob - se flot video fra Stockholm

Anytec 860T er designet til høj ydeevne og stabilitet. Båden er konstrueret med fokus på styrke frem for vægtbesparelse, hvilket giver en rå og kraftfuld oplevelse på vandet. Med to Mercury V10-motorer på hver 400 hk opnår den en topfart på over 60 knob. ​Vi testede i Stockholm.

Af Troels Lykke |

Brændstofforbruget  på Anytec 860T varierer afhængigt af hastighed og vindforhold. I let modvind er forbruget cirka 2,5 liter per sømil ved 35 knob, mens det ved 55 knob stiger til 4,8 liter per sømil, viste vores test udfor Stockholm, hvor vi var inviteret af Anytec.

Testen var med fuld fart og luksus for alle pengene. Der er IKKE sparet på noget nogen steder og alt er lidt bedre end man ser på de fleste alu-både i samme størrelse. Og Anytech 860T skærer bølgerne godt med hele 23 graders stævn. Båden slår sig ikke i bølgerne.

Anytec 860T er for sejleren, der går efter fuld power og vi fandt ud af på den hårde måde, at båden virkelig skal sejles forsigtigt, da den har to Mercury V10-motorer på hver 400 hk. Her var topfarten over 60 knob.

Båden har en vægt uden motor på 2.766 kg, en dybgang på 0,65 meter og en brændstoftank på 550 liter. Den anbefalede motorstyrke er op til 800 hk, hvilket giver en hastighed på mellem 40 og 60 knob, forklarer ​Anytec

Anytec 860T er blevet anerkendt internationalt og var finalist i kategorien "Best for Performance" ved Best of Boats Award 2024. Motorbaadsnyt.dk er med i juryen, der stemte på svenskeren for dens perfekte sejlegenskaber og mange finesser, hvor alt virker godt.

Anytec-både er udstyret med Zipwakes elektriske trimsystem

Alle Anytec-både er udstyret med Zipwakes fuldt elektriske trimsystem med interceptorer i stedet for traditionelle, hydrauliske trimflaps.

Trimsystemet skaber løft, der mindsker vandmodstanden og dermed hjælper båden med at komme hurtigere op at plane. Derudover kompenserer systemet for vindpåvirkning eller skæv vægtfordeling om bord. Zipwake klarer det hele – lynhurtigt.

Interceptor-bladets bevægelse tager kun 1,5 sekunder, hvilket er fem gange hurtigere end traditionelle trimsystemer.

Forskellen mærkes med det samme ved den første prøvetur. Den imponerende reaktionstid gør, at trimsystemet automatisk håndterer vanskelige sejladsforhold.

Et eksempel er, når båden krydser bølgetoppe skråt – her er systemet hurtigt nok til at kompensere for hældningen på begge sider. Med traditionelle systemer bliver hældningen i stedet ofte forstærket, hvilket kan føles ubehageligt.

Sikker sejlads i mørke – med LED-lys fra Vision X

At navigere sikkert på havet efter mørkets frembrud kræver både erfaring og det rette udstyr. Med LED-belysning fra Vision X bliver det nemmere og mere trygt at finde vej mellem skær og vige i skærgården.

Anytech-bådene kan udstyres med forskellige LED-lysrampeløsninger, tilpasset dine behov – eksempelvis Xmitter Prime 11", som leverer en lysstyrke på op til 9.500 lumen, har en IP68-klassificering og en levetid på op til 50.000 timer.

Vision X benytter Prime Drive-teknologi i mange af deres LED-ramper. Kort fortalt betyder teknologien, at lampen pulserer hurtigere, end øjet kan opfatte. Det sænker driftstemperaturen i dioden, øger lysudbyttet og forlænger levetiden – helt op til 50.000 timers drift.

Prisen

Prisen på Anytec 860T varierer afhængigt af konfiguration og udstyr.  Med opgraderet udstyr og motorer er prissat til 4.599.900 SEK. - cirka 3,2 mio. kroner.​

Anytec 860T 
Længde: 8,75 meter.​
Bredde: 2,54 meter.​
Vægt uden motor: 2.766 kg.​
Motor: To Mercury V10-motorer på hver 400 hk
Maksimal motorstyrke: 800 hk.​
Fartområde: 40-60 knob.​
Brændstoftank: 550 liter.​
Dybgang: 0,65 meter
Pris sejlklar i testudgave: 3,2 mio. kr.
Forhandling og producent: www.anytec.eu/

content-loader
content-loader
content-loader