Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Ruten sender IMOCA-flåden vestpå ud gennem Den Engelske Kanal, syd om Kanarieøerne og videre ind i passatvinden, der skal føre dem til Fort-de-France på Martinique.
Kapsejlads

18 IMOCA’er sætter kurs mod Caribien i Transat Café L’OR

Søndag starter årets sidste store IMOCA-løb, Transat Café L’OR, hvor 18 semifoilende racerbåde, med to om bord, sætter kurs fra Le Havre mod Martinique. Der lagt op til en intens og teknisk duel over 4.350 sømil tværs over Atlanterhavet. Også Class 40, Ocean Fifty og Ultim sejler til Caribien.

Af Troels Lykke |

Løbet markerer finalen på en sæson med fem store IMOCA-begivenheder, hvor 22 både har deltaget enten dobbelt- eller flermandsbemandet.

Klassen står samtidig på tærsklen til en ny æra, idet 11 nye IMOCA’er er under bygning og forventes søsat inden næste sæson.

Favoritten Richomme: “Vi har en god chance”

Blandt favoritterne er franske Yoann Richomme, dobbelt vinder af transatlantiske IMOCA-løb og nummer to i netop dette race for to år siden.

Han stiller denne gang op sammen med Corentin Horeau om bord på Paprec Arkéa – en båd, der har vist stærk form med en tredjeplads i Rolex Fastnet Race og en andenplads i The Ocean Race Europe.

“Jeg tror, vi har en ret god chance,” siger Richomme til IMOCA Class.

“Vores båd passer godt til de hårde novemberforhold – storm, store bølger og masser af sejlads med vinden. Det er præcis, hvad vi kan lide.”

Med et erfarent makkerpar og en velsejlende båd vurderes Paprec Arkéa som en af de mest komplette udfordrere i feltet.

Stjernefelt fra øverste hylde

I toppen af feltet finder man en række stærke duoer, herunder Sam Goodchild og Loïs Berrehar på MACIF Santé Prévoyance, Ambrogio Beccaria og Thomas Ruyant på Allagrande MAPEI Racing samt Elodie Bonafous og Yann Eliès på Association Petits Princes-Quéguiner.

Også Jérémie Beyou og Morgan Lagravière stiller til start på Charal, mens Sam Davies sejler med Violette Dorange på Initiatives-Cœur.

Derudover er der en håndfuld erfarne kapsejlere som Justine Mettraux og Xavier Macaire (Teamwork-Team SNEF) samt veteranerne Romain Attanasio og Maxime Sorel (Fortinet-Best Western).

Blandt de fem både med traditionelle daggerboards forventes Café Joyeux med Nico D’Estais og Simon Koster at være blandt de stærkeste, efter at søsterbåden Monnoyeur-Duo for a Job vandt denne klasse i sidste Vendée Globe.

Uforudsigelig vej mod Passaten

Ruten sender IMOCA-flåden vestpå ud gennem Den Engelske Kanal, syd om Kanarieøerne og videre ind i passatvinden, der skal føre dem til Fort-de-France på Martinique.

Prognoserne lover en frisk nordvestlig startvind, men også taktiske udfordringer i Biscayabugten, hvor en svag højderyg og lavtryk ud for Portugal kan splitte feltet.

“Det ser ud til at blive en hurtig start ned gennem Kanalen,” forklarer Richomme. “Men derefter bliver det taktisk svært – modellerne er uenige om, hvordan lavtrykket udvikler sig.”

Nye konstellationer og sidste test før næste Vendée Globe

For Francesca Clapcich og Will Harris bliver løbet en vigtig del af opbygningen til næste Vendée Globe. De sejler på den nyomdøbte 11th Hour Racing, tidligere Malizia-Seaexplorer.

Harris, der afslutter en travl IMOCA-sæson med denne sejlads, sætter barren højt:

“Sidst blev vi nummer syv med Boris Herrmann. Denne gang vil vi gerne slå det. En top-fem placering ville være fantastisk,” siger han.

Harris roser sin nye makker:

“Francesca har et utroligt blik for performance og en rolig, analytisk tilgang. Hun ser allerede på, hvordan hun kan udvikle båden de næste fire år.”

En sæsonfinale med store perspektiver

For Richomme kan en stærk placering i Transat Café L’OR bringe ham op på andenpladsen i IMOCA Globe Series, lige bag Sam Goodchild, der fører serien.

“Det er nok et long shot at tro, Sam ikke gør det godt – medmindre han får tekniske problemer, og det ønsker man jo ikke nogen,” siger Richomme. “Men jeg har aldrig vundet Globe Series. Det kunne være et mål i sig selv.”

Med hårde efterårsbølger, teknologiske topbåde og nogle af verdens mest erfarne oceansejlere på linjen er alt lagt til rette for en dramatisk sæsonafslutning på Atlanterhavet.

www.imoca.org/en/transat-jacques-vabre

Fakta: Transat Café L’OR 2025

  • Start: Søndag 26. oktober fra Le Havre, Frankrig

  • Mål: Fort-de-France, Martinique

  • Distance: ca. 4.350 sømil

  • Både: 18 IMOCA’er (dobbeltbemandede)

  • Favoritter: Yoann Richomme/Corentin Horeau (Paprec Arkéa), Sam Goodchild/Loïs Berrehar (MACIF Santé Prévoyance), Ambrogio Beccaria/Thomas Ruyant (Allagrande MAPEI Racing)

  • Vejrforhold: Frisk nordvestlig startvind, derefter komplekse lavtrykssystemer over Biscayabugten

  • Forrige vinder (2023): Charal med Jérémie Beyou og Franck Cammas

content-loader
content-loader