Sejlskibe i oprør: Charter kræver tunnel eller færge – ikke lavbro i Københavns Havn
En bred kreds af maritime foreninger, rederier og sejlskibsejere har nu sat deres underskrift på Charter for bevarelsen af sejlskibe i Københavns Inderhavn, et dokument der skal forhindre, at en planlagt lavbro mellem Østerbro og Refshaleøen spærrer for de historiske fartøjers frie sejlads.
Baggrunden er den politiske beslutning om en cykelforbindelse som en del af Lynnetteholmforliget. Løsningen med en lavbro blev fremlagt i Rambølls rapport Udvidet foranalyse af cykelforbindelse fra Østerbro til Refshaleøen, men maritime interessenter føler sig helt overset.
– Vi oplever, at processen er kørt igennem uden reel dialog, siger Emil Ankerstjerne, skipper på skonnerten HALMØ, der lagde skib til flere af møderne.
– Ingen har spurgt de mennesker, der hver dag sejler i Inderhavnen, hvordan en lavbro vil ramme os. En tunnel eller en fleksibel færgeløsning burde være undersøgt seriøst.
Ifølge charteret er cykelbroen politisk låst fast, fordi partier, der har indgået Lynnetteholmforliget, er bundet af aftalen – selv om flere i Borgerrepræsentationen ifølge netværket selv havde foretrukket en færgeforbindelse.
Netværket Levende Havn
Arbejdet begyndte 13. januar 2025, da en gruppe maritime aktører mødtes i Københavns Marineforening for at reagere på Rambølls rapport. Her blev dokumentet Skibes holdninger til cykelforbindelser formuleret.
Siden fulgte en række møder:
24. april på skoleskibet GEORG STAGE med deltagelse af politikere fra Konservative, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.
maj foretræde for Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod på Københavns Rådhus.
maj samling på skonnerten HALMØ, hvor beslutningen om at udarbejde et egentligt charter blev taget.
Indstiftelsen skete 26. august 2025 – naturligvis om bord på HALMØ – med repræsentanter fra Konservative, Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Moderaterne til stede.
Politisk dialog på havet
Senest, 17. september, var Socialdemokratiets overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil med HALMØ på en sejltur, hvor punkterne i charteret blev gennemgået og uddybet.
Ombord var repræsentanter fra Skibsbevaringsfonden, Træskibs Sammenslutningen, Nyhavns Veteranskibehavn, lystbådehavnene i København, skoleskibet GEORG STAGE, FDF-Søkreds, spejderskibet SKIBLADNER II samt erhvervssejlads med de historiske skonnerter MIRA, LILLA DAN og HALMØ. Også færgerederierne Spar Shipping, JS-Boatcharter og Sundbusserne deltog.
– Vi sejlede med politikere, fordi de skal se med egne øjne, hvad en lavbro vil betyde, forklarer Emil Ankerstjerne.
– Når du står på dækket af et skib som HALMØ og ser masten rage 24 meter op, forstår du, at en lavbro er en mur.
Krav om reel inddragelse
Charteret er et klart opråb til Københavns Borgerrepræsentation: stop processen, undersøg tunnel eller færgeforbindelse og inddrag de maritime miljøer i udviklingen af Inderhavnen.
– Vi er ikke imod byudvikling, siger Emil Ankerstjerne.
– Men vi kræver en plan, der også rummer de sejlskibe og erhvervsfartøjer, som giver havnen liv og kulturarv.
For netværket Levende Havn handler det om mere end et enkelt projekt: det er et krav om langsigtet planlægning, hvor havnens historie, erhverv og fritidssejlere ikke blot bliver en parentes, men en central del af Københavns fremtid.
Charteret kan læses og downloades på Træskibs Sammenslutningens hjemmeside: www.ts-skib.dk.

