Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Ifølge trackeren var LawConnect fortsat marginalt foran, mens favoritterne lukkede hullet bagfra. Kun seks sømil skilte de seks forreste både: LawConnect, Master Lock Comanche, Palm Beach XI, SHK Scallywag 100, Lucky og Wild Thing 100. Foto: ROLEX/Andrea Francolini pic.
Kapsejlads

100 fods LawConnect overrasker tidligt i Sydney–Hobart – men kampen er åben

Allerede få timer inde i 628 sømil sejladsen Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2025 stod det klart, at årets udgave ikke ville blive nogen stille tur sydpå. På et uroligt og hurtigt Tasmanhav formåede den 100 fod lange LawConnect at holde en smal, men opsigtsvækkende føring i de første timer efter starten.

Af Troels Lykke |

Ombord på LawConnect lød ejeren og skipper Christian Beck både overrasket og tilfreds, da han meldte ind til pressen fra båden, mens den hamrede sydpå i tocifrede hastigheder.

- Vi var meget overraskede. Det var en medvindstart, og Master Lock Comanche er hurtigere med vinden. Havde det været kryds, havde vi haft en klar fordel, sagde Beck.

Forud for starten havde rygter svirret på land om et stort væddemål på, at LawConnect ville være først ud af Sydney Heads. Det affejede Beck kontant.

- Vi syntes, det lød helt skørt. Og det var også bare et rygte.

Små marginaler på kæmpe både

Ifølge trackeren var LawConnect fortsat marginalt foran, mens favoritterne lukkede hullet bagfra. Kun seks sømil skilte de seks forreste både: LawConnect, Master Lock Comanche, Palm Beach XI, SHK Scallywag 100, Lucky og Wild Thing 100.

Ifølge Beck var det ikke rå fart, men præcision, der gjorde forskellen i åbningsfasen.

- Vores spiler var oppe omkring 20 sekunder før Comanches. På både af den størrelse betyder det faktisk noget. Og så handler det om mandskab. Crew work har været fremragende.

Hastigheden var høj, men forholdene brutale.

- Det er hurtigt og ret groft. Vi sejler omkring 13 knob i korte, stejle bølger, sagde Beck og bekræftede, at Comanche hele tiden var tydeligt i sigte.

Tekniske problemer rammer feltet

Som så ofte før i Sydney–Hobart begyndte løbet tidligt at sortere i feltet. Flere både måtte udgå på grund af tekniske problemer. Queensland-båden Hutchies Yeah Baby trak sig med problemer i forstagets foil, mens White Noise udgik med rigskader.

South Australian-båden Inukshuk måtte også opgive efter rorproblemer – kritisk i de hurtigt opbyggende søer. Allerede før start blev Yendys noteret som “Did Not Start” efter et brud på agterstaget.

Det understreger, hvorfor Sydney–Hobart ikke kun afgøres af prestige og fart, men af holdbarhed og disciplin.

Kendt navn ombord

Midt i intensiteten leverede Beck også en kort status på et af de mere opsigtsvækkende besætningsmedlemmer: den tidligere olympiske svømmestjerne Ian Thorpe, der sejler sit første Hobart.

- Han har været god. En stor hjælp, lød den nøgterne vurdering.

Dansk islæt – men ikke i front

Blandt deltagerne er også en 67-årig sejler fra Holbæk, der deltager i løbet på en 54 fods sejlbåd. Danskeren er ikke en del af kampen om Line Honours, men er endnu et eksempel på bredden i et felt, hvor både amatører og verdenseliten mødes på samme bane.

Intet afgjort

Selv om LawConnect kom først ud af Sydney Heads, er intet afgjort. Master Lock Comanche regnes fortsat som den store favorit, når flåden bevæger sig ned langs New South Wales-kysten, videre over Bass Strait og mod Hobart. Vejrudsigten lover koldt, vådt og ujævnt vejr – forhold, der sjældent giver plads til fejl.

Der er fortsat over 120 både tilbage i det 628 sømil lange opgør. Og som altid i Sydney–Hobart: De første timer siger noget – men langt fra det hele.

Se hvor bådene ligger. Førende båd har 550 sømil til Hobart, kan man se på trackeren. Se også video og billeder her: facebook.com/RolexSydneyHobart

content-loader
content-loader