Lithiumbatterier om bord: Sikkerhedskravene, du ikke kan ignorere
AC40 brød i brand under træning efter gentagne stød mod batteriet. I Florida Keys døde én person i 2023, da et vådt e-bike-batteri blev opbevaret med nødblus. I Canada mistede to langturssejlere livet i 2022, skriver Yachting World, der leverer 10 centrale sikkerhedspunkter til lithium om bord.
Lithiumbatterier er blevet standard på moderne lystbåde – fra husforbrug til helelektrisk fremdrift.
De leverer massiv kapacitet, hurtig opladning og lang levetid. Men teknologien kommer med risici, der er langt mere komplekse end traditionelle blybatterier.
En ny vejledning fra den britiske Maritime and Coastguard Agency (MCA) gør det klart: Installation af lithium kræver omhu og faglighed, skriver Yachting World.
Flere brande – og stigende bekymring
Siden lithiumbatterier for alvor slog igennem i sejlsporten, er antallet af brandulykker steget. Flere både har lidt totalhavari. Årsagerne spænder fra forkert installation til slagpåvirkning, som udløser thermal runaway – en kædereaktion, der kan udvikle sig til en ukontrolleret brand.
Brandinstruktør William Taryn, tidligere brandmand i Californien og Mallorca, har fulgt udviklingen tæt:
“Vi så hurtigt, at lithiumbrande adskiller sig markant fra alt det, vi var vant til. Teknologien er i alt om bord – ikke kun i selve bådens batteribank, men også i e-bikes, værktøj og gæsternes udstyr,” siger han.
En række alvorlige hændelser understreger risikoen.
MCA slår fast, at LiFePO₄ (LFP) er det eneste lithiumkemi, der anbefales til både. Billigere nikkel- eller koboltkemier øger risikoen dramatisk. Forkert installation kan samtidig ugyldiggøre en forsikring, og flere selskaber kræver dokumenteret professionelt arbejde.
Design, køling og overvågning
Ventilation, systemdesign og batteristyring er centrale punkter i MCA’s anbefalinger. Lithium kan levere ekstremt høje strømme, og små fejl i kabler eller sikringer kan udvikle sig til brand.
Taryn rådgiver i dag superyachts om opsætning af batterirum, nødprocedurer og uddannelse.
“På store batteribaserede yachts er sikkerhedsprocedurerne detaljerede. Alt fra hvordan rummet ventileres til hvordan man isolerer batteriet i en nødsituation, skal planlægges,” siger han.
Hvorfor gå gennem alt besværet?
Fordi gevinsterne er store: høj kapacitet, lange levetider og mulighed for at køre alt fra komfortudstyr til aircondition direkte på batteri. For nye både er det muligt at bygge løsningerne korrekt fra starten. For retrofits er udfordringen større – her er der sjældent plads eller ventilation nok i de eksisterende rum.
En yachtbuilder, der ønsker at være anonym, siger:
“Hvis man vil installere lithium, er den korte besked: Gør det rigtigt. Følg MCA’s vejledning og brug kvalificerede fagfolk.”
10 centrale sikkerhedspunkter til lithium om bord
1. Vælg LiFePO₄ – den mest stabile og anbefalede kemi.
2. Brug et marineret BMS – med celleovervågning, temperaturkontrol og nødfrakobling.
3. Placér batterier køligt og ventileret – undgå varme lommer og fugt.
4. Monter korrekte sikringer – så tæt på batteriet som muligt.
5. Indstil alle ladere til lithium – forkert ladeprofil er en hyppig årsag til fejl.
6. Beskyt alternatoren – brug DC-DC-lader eller ekstern regulator.
7. Undgå opladning under 0 °C – BMS skal kunne afbryde koldt-ladning.
8. Brug marinekabler i korrekt dimension – lithium kan levere strømme, der afslører enhver svaghed.
9. Hav en manuel nødafbryder – så systemet kan isoleres til søs.
10. Følg gældende standarder – ABYC E-13, ISO 13297 og producentens krav.







