Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Tidligere i løbet var fokus ikke på taktik, men på overlevelse. Overfarten af Bass Strait bød på hård sø og voldsom bevægelse. Her er Commanche på vej i mål i Hobart. Foto: Kurt Argio/Rolex
Kapsejlads

Vindstille blev vendepunkt, men 100 fods Comanche sejrer i Sydney–Hobart

Matt Allen og James Mayo sejlede Master Lock Comanche først over målstregen i Hobart og tog line honours i den 80. udgave af Rolex Sydney Hobart Yacht Race. Den 100 fod lange maxi fuldførte de 628 sømil på 53 timer og 15 minutter.

Af Troels Lykke |

Den brede 100 fods Comanche kontrollerede store dele af løbet og byggede et forspring på omkring 7,5 sømil. Men ud for Tasmanien døde vinden brat, og feltet blev samlet igen.

Pludselig var LawConnect, SHK Scallywag 100 og den amerikanske 88-foder Lucky tilbage i kampen. Det, der havde været et strategisk offshore-løb, udviklede sig til et intenst taktisk opgør langs kysten, hvor bådene flere gange lå inden for få hundrede meter af hinanden.

Vindstille blev vendepunktet

Den afgørende beslutning blev taget tæt under land. Mens feltet lå parkeret i spejlblankt vand, valgte Master Lock Comanche at dække indersiden.

- Vi holdt os til vores gameplan og gik tættere på kysten. Vi kunne se, at der var noget på vej derinde. Da vinden kom først dér, fik vi gang i båden før de andre og kunne tage føringen igen, sagde James Mayo til Sydney-Hobart Race-hjemmesiden.

Pres uden panik

For Matt Allen handlede sejren ikke om topfart, men om at bevare roen, da forspringet forsvandt.

- Det er ikke rart at se et solidt forspring fordampe. Vi havde reelt et genstartspunkt midt i løbet, og det krævede hårdt arbejde at få det tilbage, sagde han.

Allen har tidligere vundet Sydney–Hobart samlet tre gange, men aldrig line honours.

- At vinde line honours for første gang – og gøre det på den måde – gør det ekstra specielt, sagde han.

Brutal Bass Strait

Tidligere i løbet var fokus ikke på taktik, men på overlevelse. Overfarten af Bass Strait bød på hård sø og voldsom bevægelse. Master Lock Comanche mistede allerede kort efter starten en forreste gast på grund af skade og sejlede reelt reduceret mandskabsmæssigt fra første mærke. Endnu et besætningsmedlem kom til skade under dæk.

- Det sværeste var at undgå, at folk kom til skade. Det er sådan, både udstyr og mennesker går i stykker, sagde Allen.

Overvågede rivalerne konstant

Trods skader og pres holdt besætningen fokus og fulgte rivalerne tæt via tracker.

- Vi vidste hele tiden, hvor LawConnect, Scallywag og Lucky var, og hvad de lavede. Der var ikke et øjeblik, hvor vi slap dem af syne, sagde Allen.

Ifølge Mayo kom det afgørende øjeblik, da en konkurrent begik en mindre fejl.

- De lavede en fejl, vi krydsede dem med omkring en bådslængde, og fra det øjeblik handlede det om at kigge fremad – ikke bagud, sagde han.

Festlig afslutning i Hobart

Den sidste sejlads op ad Derwent River blev en sjælden nydelse efter dage med spænding.

- Turen op ad Derwent var den bedste, jeg har haft i 33 Sydney–Hobart-løb. Sejladsen var fantastisk, og modtagelsen i Hobart var overvældende, sagde Allen.

Tusinder af tilskuere fyldte kajerne ved Constitution Dock, da Master Lock Comanche gled ind som vinder.

Revanche efter sidste års skuffelse

Sejren satte punktum for frustrationen fra året før, hvor båden måtte udgå tidligt efter en flænge i storsejlet.

- Sidste år var brutalt. Det her handlede om revanche. Man opnår ikke noget som det her uden et ekstraordinært hold, sagde Mayo.

I et løb præget af kaos, vindstille og hårde betingelser viste Master Lock Comanche, at disciplin, tillid og teamwork fortsat er afgørende i verdens mest ikoniske havkapsejlads.

Læs mere: facebook.com/RolexSydneyHobart

content-loader
content-loader