Gå til hoved-indhold
Havne
Her gik det galt i Grenaa med misligholdt båd, der sank. Foto: Grenaa Marina

Første marinaer forbyder ældre både at være i havnen - frygter skrotbåde

Nogle marinaer i Italien og Frankrig begynder at nægte adgang til både fra før 1990, som ofte bliver opfattet som potentielt problematiske. Dette skaber dog også udfordringer for ejere af velholdte ældre både. Spørgsmålet er hvornår forbud rammer danske havne?

Af Troels Lykke |

Overalt ser man forladte både, som forfalder, bliver forladt eller endda bevidst sænkes. Om det er i Østersøen, Middelhavet eller Caribien, udfordrer disse såkaldte "end-of-life boats" (ELBs) politikere, den maritime industri og havneoperatører.

Det anslås, at der i Europa hvert år er op mod 80.000 både, som når slutningen af deres livscyklus.

Nogle marinaer begynder derfor at nægte adgang til både fra før 1990, som ofte bliver opfattet som potentielt problematiske. Dette skaber dog også udfordringer for ejere af velholdte ældre både, der bliver ramt af reglerne, det skriver tyske Float Magazine

Der er tale om et stigende miljøproblem. Med et gennemsnit på 1,5 tons affald pr. båd kan bådskrot årligt udgøre op mod 120.000 tons affald, hovedsageligt lavet af GRP, stål og træ. Den maritime sektor arbejder nu på at udvikle løsninger for genanvendelse og korrekt bortskaffelse af gamle både.

Problemet med skrotbåde

En undersøgelse offentliggjort for Europa-Kommissionen i slutningen af 2016 fastslår, at antallet af både, der når enden af deres livscyklus i Europa, anslås til at være 80.000 om året.

Dette svarer til cirka én til to procent af den samlede flåde af fritidsbåde i Europa. Forfatterne bag undersøgelsen, udført af ICF og Deloitte, baserer deres data på tal fra European Boating Industry (EBI) og når frem til en dramatisk konklusion.

Med en gennemsnitsvægt på 1,5 ton pr. båd svarer bådskrot til cirka 120.000 ton affald om året. En enorm affaldsbunke bestående af glasfiber (GRP), stål, træ og også beton. Karsten Stahlhut fra den tyske vandsportsorganisation (BVWW) sagde sidste år i et interview med Float

Gamle både

Ifølge EU-undersøgelsen lød alarmen allerede i 2016:

I hele EU findes der ingen lovgivning for affaldshåndtering, der specifikt retter sig mod disse udtjente både (ELBs). De nuværende praksisser for skrotning af fritidsbåde er utilstrækkelige; genanvendelse af fritidsbåde er sjælden og en forpasset mulighed for at forbedre cirkulær økonomi.

Et stort antal udtjente både bliver efterladt, dumpet ulovligt eller sænket. Disse praksisser medfører miljøproblemer med risici for både menneskers sundhed og skibsfarten. Havne og bymyndigheder pådrager sig ekstraomkostninger for at fjerne de efterladte både.

Økonomien reagerer

Denne sommer – syv år efter undersøgelsen for Europa-Kommissionen – begynder der i det mindste at ske noget. ECI lover handling. Selvom løftet lyder lige så uklart som begroede skrog på en skrotbåd. Der tales om en køreplan for at udvikle løsninger til korrekt skrotning af både.

Over tre år planlægger adskillige partnere fra vandindustrien, nationale myndigheder, akademiske institutioner og relaterede industrier at udarbejde en proces for ensartede procedurer for bådskrotning – og derefter implementere dem.

Skrotbåde

For nogle havneoperatører synes denne handlingsplan at komme alt for sent. De handler på egen hånd, da arveomkostningerne stikker dem i øjnene og skaber ekstra udgifter.

Nogle skrotbåde er stadig beboet. Under dårlige forhold lever skippere med knuste drømme og tomme lommer på forfaldne både.

Men de fleste skrotbåde er forladte, og ejerne har ikke været set i årevis. Nogle kan være døde, andre har mistet interessen for båden. Bådene rådner ved kajpladserne – en tragedie og en gene for en marina. I bedste fald betales regningerne stadig, men det er langt fra altid tilfældet.

Ældre båd afvist i flere havne - den er for gammel

Peter Kamenz, der sejler i en ældre båd fra før 1990, oplevede flere steder at blive afvist, fx på øen Elba i Italien, selvom der var mange ledige pladser i havnen. Det er først gennem venner på øen, at havnekontoret endelig bliver overtalt til at lade Wild Thyme komme ind i havnen. Da motoren er repareret, fortsætter han sin rejse.

I Port Napoléon, en enorm marina med et tørdok på den franske fastlandskyst, ønsker han at tage Wild Thyme op af vandet for vinteropbevaring. Men selv denne marina har angiveligt ikke plads til hans 12,95 x 3,20 meter ketch. Kamenz kan ikke tro det og følger op. Denne gang er svaret mere præcist – og ødelæggende. Marinaen skriver:

- Desværre må vi afslå din forespørgsel af følgende grunde: Båden er bygget før 1990. Bådens dårlige stand. Ophold ombord er forbudt. Vi ønsker dig held og lykke.

Kilde. Float

content-loader
content-loader
content-loader