Göta-kanalen: På bådtur 100 meter over havet
I Göta-kanalen sejler man midt gennem Sveriges frodige indland, næsten 100 meter over havets overflade – fra Østersøen til Skagerrak – gennem 58 sluser og et net af søer og smalle kanaler. 58.000 soldater og arbejdere anlagde kanalen mellem 1810 og 1832.
SEILmagasinet.no var om bord på den 129 år gamle redningsskøjte Christiania i Motala ved søen Vättern. Skibet havde netop deltaget i Tall Ships’ Races og var nu på vej hjem til Oslo via Göta kanal.
Ved ombordstigning var halvdelen af sluserne allerede passeret, og ruten fortsatte nu over Vättern og videre mod Vänern, Sveriges største sø.
Af kanalens 190 kilometer er kun 87 menneskeskabte. Sammen med Trollhätte kanal og Göta älv udgør Göta kanal en gennemgående vandvej, som årligt benyttes af op mod 3000 både, fortæller Ole Henrik Nissen-Lie fra Seilmagasinet.no - se fotos.
Sommerliv og svenske småbyer
Første stop var Karlsborg – en lille sommerby med en stor fæstning, hyggelige restauranter og et strejf af nostalgi i form af amerikanske veteranbiler og motorcykler.
Herfra gik turen videre op gennem den ældste del af kanalen ved Forsvik, hvor vi passerede de højst beliggende sluser – 91 meter over havet.
Ombord på Christiania krævede det godt sømandsskab at manøvrere det 47 fod lange fartøj gennem sluserne med et delvist defekt propelsystem og uden bov- eller hækthrustere.
Kanalidyl og cyklister
Ved Töreboda åbnede landskabet sig med bløde marker og gamle trækstier, hvor heste tidligere trak pramme. I dag er det cyklister og campister, der følger kanalen.
Folk bader fra kajanlæggene, og atmosfæren er afslappet og sommerlig. Undervejs passerer man små broer og charmerende caféer som “Slussportens Våffelstuga”.
Fem knob og masser af ro
Farten i kanalen er begrænset til fem knob, og sluserne holder lukket om natten. Christiania tilbagelagde strækningen fra Motala til Göteborg på tre døgn, men normalt bør man afsætte seks til otte dage – og gerne flere – for at få det hele med. Naturen, kulturen og det fredelige tempo er selve essensen af Göta kanal.
Velorganiseret og venligt
Et nøglekort giver adgang til sluser, broer og faciliteter, og prisen inkluderer gæstehavne, strøm, vand og tømning. Det hele fungerer forbilledligt, og de unge slusevagter på sommerjob er både hjælpsomme og venlige.
Grundlæggende fakta om Göta kanalen
Længde (kanaldel): Ca. 190 km (103 sømil)
Antal sluser: 58
Byggeår: Anlagt mellem 1810 og 1832
Højeste punkt: 91,5 meter over havet ved søen Viken
Forbinder: Østersøen (Mem) og Vänern (Sjötorp)
Del af en større rute: Sammen med Trollhätte kanal og Göta älv danner den en vandvej mellem Østersøen og Skagerrak (Gøteborg)
Sejladskrav og mål
Maks. bådstørrelse:
Længde: 30 meter
Bredde: 7 meter
Dybgang: 2,82 meter
Maks. mastehøjde: 22 meter (mast skal dog afrigges på Göta kanal-delen)
Fartgrænse: 5 knob
Slusehåndtering: Gøres manuelt, oftest med hjælp fra bemandet personale (ofte studerende om sommeren)
Turisme og brug
Årligt antal både: Ca. 2000–3000 fritidsbåde om sommeren
Sejlsæson: Typisk maj til september (efter 1. september kræves særlig aftale)
Faciliteter og priser
Gæstehavne: 21 langs Göta kanal
Inkluderet i billet:
Adgang til strøm og vand
Septiktømningsstationer
Bade- og toiletfaciliteter
Slusepas og nøglekort
Pris (ca.): Fx ca. 16.000 SEK for en 49 fods båd tur/retur (inkl. alle faciliteter)
Geografisk rute
Start ved Østersøen: Mem
Mellemstationer: Söderköping, Motala, Karlsborg, Töreboda m.fl.
Slut ved Vänern: Sjötorp
→ derfra videre via Trollhätte kanal til GøteborgHistorisk note
Arkitekt: Baltzar von Platen
Formål: Skabe en indre vandvej gennem Sverige – både kommercielt og militært motiveret
Bygget af: Ca. 58.000 svenske soldater og arbejdere
Turforslag: 6–10 dages sejlads gennem kanalen, afhængigt af tempo og stop
Kilde: www.gotakanal.se/en

