Skal vi slet ikke slibe og bundmale mere om foråret? Malene vælger miljøvejen
En ting der altid har ærgret mig er forureningen vores både laver, når den afslebne maling rammer jorden på landpladsen, og når den nymalede båd kommer i vandet. For det der hæmmer begroningerne, er jo – giftigt. Derfor blev jeg glad for at Hempel har lavet et produkt.
Minbaad.dks blogger Malene Wilken, der om vinteren bor med sin mand i Tuborg Havn i deres 55 fods båd om vinteren og i Holbæk Marina om sommeren, fortæller.
En af de ting jeg både elsker og kan være lidt træt af ved livet som bådejer, er udsigten til at blive øm i muskler jeg ikke er bekendt med til hverdag, når jeg kommer træt hjem med slibestøv og maling i håret efter et par (for det meste) hyggelige dage på havnen, når foråret banker på.
Det kan måske være slut, for der er kommet en ny slags maling på markedet, som måske gør det hårde arbejde en del lettere fremover.
Uden for døren raser vinterstormene, og inde i dækshuset sidder min mand og jeg og gør os klar til at få båden på land om et par måneder. Vi bor ombord, derfor er vores båd i vandet hele året.
Der er ingen regler for hvor tit vores båd, en 55 fod skonnert af ferrocement, skal på land, men vi har besluttet os for at det skal den hvert andet år, for at vi er trygge ved at bo i og sejle med den.
I år er det 3 år siden vi købte skonnerten, og planerne om at komme på land i sommers gik desværre i vasken, så vi glæder os meget til Påske, hvor der er bestilt plads på beddingen.
Ud over at skrabe begroning af bunden og male, plejer vi at undersøge om alt er som det skal være, når vi har båden på land. Det har vi gjort siden vi første gang blev bådejere, og det giver en god ro.
Derfor er vi – ikke nervøse, men glade for at der nu kun er et par måneder til vi skal på bedding, så vi kan blive forsikret om at vores flydende hjem stadig er sundt.
Det er ikke sådan at vi helt har negligeret bunden, den er bare ikke blevet passet og plejet sådan som vi helst vil have den bliver det.
I mangel af bedding-tid har vi haft en dykker til at se om zink anoderne, skroget og skruen har det godt, og har efter bedste evne skrabet den værste begroning af bunden, f.eks. når vi har ligget for anker. Det har virket, men vi har kunnet mærke den manglende fremdrift, for selvom vi har været ihærdige, har vores metode ikke været helt så effektiv.
Så i år skal det så være, og da det er et stykke tid siden vi sidst malede bunden af en båd, er vi begyndt at undersøge hvilke bundmalinger der er på markedet. I mit stille sind har jeg håbet på at det ville være muligt at finde et mere miljøvenligt alternativ til den bundmaling vi plejer at bruge.
En af de ting der altid har ærgret mig i forbindelse med forårsklargøringen af vores både (vi har haft en Vindö 40 og en Trident 27 før vi købte den skonnert som vi bor på) er erkendelsen af den forureningen vi laver, når den afslebne maling rammer jorden på landpladsen, og når den nymalede båd kommer i vandet. For det der hæmmer begroningerne, er jo – giftigt.
Derfor blev jeg glad for at finde ud af, at Hempel har lavet et produkt, der ikke er decideret miljøvenligt, men langt mindre miljøbelastende end de bundmalinger vi har brugt i mange år. I hvert fald hvis man skal tro den medarbejder fra Hempel, som jeg bookede et møde med, for at blive lidt klogere på området.
Bundmalingen vi kender bliver højst sandsynlig ulovlig
Hempel har blandt andet udviklet de mere miljøvenlige malinger fordi det forventes at blive ulovligt at bruge biocider og fungicider i bundmalinger i løbet af få år.
Faktisk forventes loven at blive implementeret i slutningen af 2025, og det forlyder at miljøministeriet vil føre mere kontrol med om den bliver overholdt. Det vil sige, at vi udover gensynet med sejlervennerne, kan se frem til at møde myndighederne på havnen, når båden skal klargøres fremover.
Mere tid til andre projekter i sigte
Jeg har som de fleste mennesker mest lyst til at gøre som jeg plejer, og er ikke udelt begejstret for at skulle sætte mig ind i en ny måde at bundmale.
Men, jeg kan også godt huske hvor meget nemmere det samlet set var, da vi for nogle år siden skiftede den almindelige lak ud med Coelan, der er en lak, der er noget mere bøvlet at komme på, men som er meget mere holdbar end almindelig lak, og derfor på sigt er en besparelse, så selvom det er lidt modvilligt, lytter jeg efter.
Konverteringen fra almindelig bundmaling til Silic One er lidt omstændig, men når den først er lavet, kan man sejle med den i 2 år før den skal have et nyt lag, eller man kan gå skridtet videre og nøjes med at komme et lag Infinity på, der kan vaskes af med vandslangen efter det har siddet på i 24 timer. Infinity virker lidt ligesom en tefal belægning, og kan sidde på i 1 år før der skal et nyt lag på.
Det vil sige, at man altså ikke alene sparer slibearbejdet, men også potentielt kan slippe for malerarbejdet som en del af forårsklargøringen. Det virker lidt vildt, at der ikke kan sidde noget fast på bunden af båden, og at f.eks. rurer kan sejles eller vaskes væk.
Godt for miljøet, for hastigheden og for økonomien
Det tager 3 – 5, måske 8 år at udvikle en maling som de nye malinger Hempel har lavet, der er uden opløsningsmidler, så det er noget af en satsning.
Til gengæld er de virkelig gode, ikke bare for miljøet, men også for økonomien. Infinity bruges i dag på mange containerskibe, fordi den ifølge Hempel medarbejderen giver en brændstofbesparelse på op mod 15%.
Vi fritidssejlere kan altså både forvente at sejle hurtigere gennem vandet, og få en besparelse på brændstofforbruget, hvis vi orker at konvertere den nuværende maling til den nye mindre miljøbelastende maling.
Måske starten på noget nyt
Det bliver spændende at prøve de nye typer bundmaling, når vi om et par måneder trækker i klargørings-tøjet. Pudsigt nok er vi lidt skeptiske, men sådan er det måske, når man skal prøve noget nyt.
Jeg glæder mig til at finde ud af hvor bøvlet det i virkeligheden er, og til at finde ud af hvor hurtigt vi kommer til at sejle når vejret igen byder på smukke solskinsdage og lange lyse nætter.
Hvis du er blevet nysgerrig efter at lære mere om Hempels nye produkter, har jeg set at de laver oplæg flere steder i landet.
God vind
Malene
P.S. Valget faldt på Hempel
Valget af bundmaling faldt på Hempel fordi jeg af nogle sejlere blev gjort opmærksom på at de havde lavet en mindre miljøbelastende bundmaling. Det gjorde mig nysgerrig efter at blive klogere på området. Jeg er opmærksom på at der findes andre mindre miljøbelastende produkter på markedet, men har ikke haft held med at få dem i tale.