Hansen Sailing Team gennemførte TransPac 2025 i Stillehavet– nu venter DK rundt
Det danske team sejlede i Elliott 35ss-båden Palby Marine og gennemførte TransPac 2025 – sejladsen fra Los Angeles til Honolulu – på 10 døgn, 14 timer, 24 minutter og 37 sekunder. En tur på 2.200 sømil. - TransPac er ikke bare en kapsejlads – det er et maraton til søs, forklarer KDYeren Michal Møllmann.
Efter 2.200 sømil tværs over Stillehavet, ti døgn i skiftende vindforhold og en dramatisk natlig afslutning i den berygtede Molokai-kanal, kunne Hansen Sailing Team med Michael Møllmann fra Kongelig Dansk Yachtklub (KDY) som skipper og ejer endelig kalde sig TransPac finishers.
Elliott 35ss-båden Palby Marine, der sejler meget i udlandet, har nu også sejlet klassikkeren TransPac 2025 – sejladsen fra Los Angeles til Honolulu i juli – på 10 døgn, 14 timer, 24 minutter og 37 sekunder.
En bedrift, som placerer dem solidt blandt de europæiske teams, der har mestret en af verdens ældste og mest prestigefyldte oceansejladser.
– TransPac er ikke bare en kapsejlads – det er et maraton til søs. Alt handler om strategi, positionering og restitution. Når man først er på vandet, forsvinder alt det praktiske arbejde bag kulissen, og så er det kun havet, vinden og holdet, der tæller, fortæller Michael Møllmann.
År med forberedelse og planlægning
TransPac er ikke en sejlads, man bare melder sig til. For Hansen Sailing Team begyndte planlægningen mere end to år før startskuddet.
Båden skulle transporteres, optimeres og klargøres til oceansejlads, og besætningen skulle finde tid mellem job, familie og andre projekter til træning og koordinering.
Holdet havde allerede gennemført et intenst år med internationale sejladser forud for TransPac. Efter at have deltaget i Middle Sea Race på Malta og Caribbean 600 på Antigua, satte de kursen mod Californien for at tage kampen op med nogle af verdens bedste offshore-teams.
– Bare at komme til start kræver logistik og udholdenhed. Vi har været på farten siden efteråret 2024, og TransPac blev kronen på værket i vores første store offshore-sejlads som team, siger Møllmann på holdets facebook-side.
Fire etaper over Stillehavet
TransPac-ruten er opdelt i fire taktiske faser, hvor alt fra vejrsystemer til havtemperaturer kan spille en afgørende rolle.
Etape 1 handler om at komme ud af Santa Monica Bay. Starten går klokken 13 lokal tid for at udnytte eftermiddagsbrisen, men den udeblev for Hansen-holdet. I stedet blev de fanget i den berygtede Santa Monica-eddy – et område med svag vind og roterende strømme.
– Vi kom ikke ud, som vi havde håbet. Vi brugte natten i bugten og kæmpede os igennem let vind, men holdt os i feltet blandt de 44-48 fods både. De, der gik tidligt nordpå, fik bedre vind, men vi holdt hovedet koldt, fortæller Møllmann.
Etape 2 blev afgørende. Her handler det om at vælge den rigtige rute ind i passatvinden – sydpå for længere, men hurtigere sejlads, eller nordpå for kortere, men mere risikabelt.
– Vi valgte den mellemste linje. Vores vejrrutninger pegede ikke på at gå langt sydpå, men det viste sig, at de få, der tog chancen, fik gevinst. Det kostede os en podieplacering, men sådan er offshore-sejlads – du lever med dine valg, siger skipperen.
Etape 3 var præget af lette vinde. Hvor passaten normalt byder på kraftig og stabil vind, oplevede Hansen-holdet to døgn med svingende forhold – både i styrke og retning. Efter et par kraftige byger brød de endelig igennem til de mere stabile trade winds.
– Det var en lettelse. Pludselig føltes det som TransPac igen – stabil vind, høje bølger og en rytme, hvor båden virkelig begynder at arbejde, fortæller Møllmann.
Etape 4, den sidste og mest ikoniske, handler om det perfekte tidspunkt at gyppe mod Hawaii. For tidligt – og man mister fart. For sent – og man sejler unødvendig langt. Hansen-holdet ramte deres tidspunkt præcist og nåede frem til Molokai ved mørkets frembrud.
– At sejle gennem Molokai-kanalen i mørke med 25-28 knob fart var intenst. Brændinger, strøm og vind fra forskellige retninger – det er ikke for begyndere. Men det var et øjeblik, vi aldrig glemmer.
Aloha under stjernehimlen
Klokken 00.24 lokal tid krydsede Palby Marine mållinjen ud for Diamond Head. Der var ingen billeder – kun mørke, stjerner og lyden af bølgerne. Men i Ala Wai Harbour ventede en hel velkomstkomité.
– Vi blev modtaget som helte. Folk råbte vores navne, der blev serveret Mai Tais, og hele havnen festede, selvom det var midt om natten. Vi fandt Hawaii-skjorterne frem og blev en del af festen. Det var magisk, siger Møllmann.
Blandt dem, der hurtigt sendte lykønskninger, var Palby Marines direktør Peter Helleskov, som ringede få minutter efter målgang.
– Uden Palby Marine og vores familier og venner derhjemme, ville vi aldrig kunne gøre det her. Deres støtte betyder alt, siger Møllmann.
Kurs mod Danmark
Efter et år på farten er båden nu pakket i container i Hawaii og bliver sendt hjem til Danmark med planlagt ankomst i september. Her venter et grundigt serviceeftersyn og en række tekniske opgraderinger.
– Efter tre store oceansejladser er der en lang liste med forbedringer, vi skal tage hånd om. Vi glæder os til at få båden i topform igen, fortæller skipperen.
Fra Stillehavet til Skagerrak
Efter at have krydset oceaner, udfordret vejrsystemer og sejlet i nogle af verdens mest krævende kapsejladser, vender Møllmann og hans besætning hjem med både erfaring, ydmyghed og nye ambitioner.
– Vi har lært meget i år. TransPac mindede os om, at selv de bedste forberedelser ikke altid rækker, når havet beslutter sig for noget andet. Men vi kom i mål – stærkere og klogere. Nu glæder vi os til at møde Danmark igen, siger skipperen.
Første hold klar til Garmin Round Denmark Race 2026
Selvom TransPac-eventyret først lige er afsluttet, har Hansen Sailing Team allerede rettet fokus mod næste store udfordring: Garmin Round Denmark Race 2026.
Teamet er de første, der officielt har meldt sig klar, og de ser frem til at vende tilbage til danske farvande, hvor de har sejlet næsten ti gange rundt om landet.
– For os er Garmin Round Denmark Race noget særligt. Det er en sejlads, der har alt – åbent hav, kystnære stræk og snævre passager, hvor du virkelig skal kunne dit håndværk. Ingen år er ens, og det er det, vi elsker ved det, siger Møllmann.
Efter en sommer på Stillehavet skal Palby Marine gennemgå sit eftersyn, men både båd og besætning har lovet at stå klar på startlinjen den 23. juli 2026.
Hansen Sailing Team holder desuden rekorden på Inshore-ruten i Danmark Rundt-sejladsen, sat med tiden 91 timer, 13 minutter og 19 sekunder – en præstation, de håber at kunne forsvare.
Hansen Sailing Team
Skipper og ejer: Michael Møllmann, medlem af Kongelig Dansk Yachtklub (KDY)
Båd: Palby Marine, Elliott 35ss
Besætning: Martin Bach Larsen, Kresten Mohr Ernst, Lars Kirk, Thomas Sørensen, Klaus Rønn Madsen og Michael Møllmann
Tid: 10 dage, 14 timer, 24 minutter og 37 sekunder
Placering: Første danske team i mål i TransPac 2025
Strategi: Konservativ rute – tabte terræn i anden etape, stærk afslutning gennem Molokai-kanalen
Tekniske resultater: Ingen alvorlige skader; båden gennemførte uden større reparationer





