Kerteminde-sejlere brød forbandelsen: Buch, Schultz og Puck vandt DM-guld i Folkebåd
Der skulle gå 22 år, før det lykkedes. Men nu kan Per Buch, Hans Schultz og Per Puck fra Kerteminde Sejlklub kalde sig danske mestre i Nordisk Folkebåd og endda med mange point ned til Per Jørgensen og gaster fra Kolding. Se Brøgger-galleri.
Ved DM i Aarhus sejlede den erfarne fynske besætning sig til den titel, der længe har manglet på cv'et. Gennem årene har de vundet masser af kapsejladser og mesterskaber, men aldrig Danmarksmesterskabet.
Det ændrede sig på Aarhus Bugt, hvor 25 Folkebåde dystede over tre dage på op-ned-baner under meget skiftende vejrforhold.
- At vinde Danmarksmesterskabet i Nordisk Folkebåd er selvfølgelig noget helt særligt. Vi har sejlet sammen i 22 år, og nysgerrigheden på hele tiden at få Geppeline til at yde det bedste gennem vandet er stadig den samme, fortæller 63-årige Per Puck til minbaad.dk.
Godt flow gennem hele mesterskabet
Mesterskabet bød på syv sejladser i meget forskellige forhold.
Torsdag måtte sejlerne vente et par timer på vind, inden der kunne gennemføres to sejladser i 4-5 m/s. Fredag skiftede både vindstyrke og vindretning flere gange, men arrangørerne fik afviklet tre sejladser. Lørdag blev mesterskabet afsluttet med yderligere to sejladser i 4-6 m/s fra sydøst.
For den vindende besætning var det især samarbejdet om bord, der gjorde forskellen.
- Vi havde et rigtig godt flow med gode starter og god kommunikation om bord, også når det var mest udfordrende. Det er en af vores styrker. Vi bevarer roen og troen på, at vi kan finde lidt mere fart, siger Per Puck.
Den stærke afslutning understregede mesterskabet. Fynboerne sluttede nemlig af med at vinde den sidste sejlads.
- Det var fedt at slutte sidste sejlads med en førsteplads, siger han.
Ros til Aarhus-arrangørerne
Per Puck fremhæver samtidig de frivillige og arrangørerne for et velafviklet mesterskab under vanskelige forhold.
- Udfordrende vejrbetingelser med skiftende vindretning og styrke blev løst helt fantastisk af baneleder Hans Friis og hans team. Der har været super stemning på vandet og på land med forskellige aktiviteter.
Han sender også en tak til Sejlklubben Bugten, Aarhus Sejlklub og de mange frivillige.
- De skabte fantastiske rammer både på vandet og på land, siger den nykårede danske mester.
Ungdomspokalen til Egå-besætning
Mesterskabet samlede 25 både. Debutant- og ungdomspokalen gik til DEN 1152 med Magnus, Josephine og Flemming Heegaard fra Egå.
De unge sejlere lagde stærkt ud med en andenplads i stævnets første sejlads og sluttede samlet som nummer ti.
Kurs mod Gold Cup
For de nye danske mestre venter næste store udfordring allerede om få uger.
Fra den 20. til 25. juli sejles den traditionsrige Gold Cup i Travemünde, hvor 41 både allerede er tilmeldt.
Per Buch, Hans Schultz og Per Puck har tidligere haft stor succes ved det internationale mesterskab og har vundet Gold Cup tre gange, senest i 2017. Nu tager de afsted som regerende danske mestre.
Se flere fotos fra Peter Brøgger.
Top 10 – DM i Nordisk Folkebåd 2026, 25 både
Buch, Schultz, Puck, Kerteminde – 25 point
Jørgensen, Hansen, Holk, Kolding – 39 point
Guldmann, Werth, Hansen, Thurø – 43 point
Thurøe, Thurøe, Andersen, Kerteminde – 44 point
Kaestel, Andersen, Lindegaard, Hellerup – 46 point
Strandberg, Christensen, Petersen, Orø – 56 point
Sunke, Sunke, Lund, Kerteminde – 62 point
Andreasen, Andersen, Andersen, Sundby – 61 point
Hovmark, Bredal, Hovmark, Thisted – 75 point
Heegaard, Heegaard, Heegaard, Egå – 69 point









