Bavaria i ny stil - test - se flere billeder
Ved Middelhavet ved havnebyen Le Lavandou, tester vi Bavaria 32 Cruiser, nomineret til årets båd i Europa. Læs om vores første indtryk.
Bavaria Yacht har fået et nyt løft hvad angår design og detaljer. Og stilen skuffer ikke, da vi tester Bavaria 32 Cruiser.
Den første af slagsen er allerede kommet til Floor Marine i Egå, men lyset og vinden er bedre i Sydfrankrig på denne tid af året, så derfor foregår testen i Le Lavandou, der ligger en halv times kørsel fra St. Tropez.
Bavaria 32 Cruiser har en mere stejl stævn end Bavaria 31 Cruiser, der nu udgår. Hækken er også blevet bredere og der er kommet en kæmpe badeplatform, der i den grad virker godt på en sommerdag.
Den er let at skubbe ud, hvorefter hækken er helt åben og derefter har du en halvanden meter dyb og over to meter bred badeplatform, der også kan bruges til at gå til og fra borde.
Og på en flydebro må det absolut være at foretrække at gå om bord, for det kan være sin sag at balancere på ankeret ude i stævnen. Generelt mener jeg at producenterne desværre ikke tager højde for at komme let og sikkert om bord.
Mere elegance
Nyt i designet er også en mindre og mere elegant piedestal til kortplotter, kompas osv.
Generelt er der kommet mere plads i cockpittet, hvor der på 32eren kan slikkes sol på de over to meter lange cockpitbænke.
Og ruffet, der nu er mere kantet og med nedsænkede luger, kan man fint se over fra styrepositionen, selvom man ikke sidder helt i borde med et lile rat.
Til gengæld sidder man godt på agterbænken, men bedste position i de høje bølger var faktisk at stå op.
Seks sovepladser
Selvom den sydtyske båd blot er bygget på 10 dage, så virkede tingene om læ fint med seks sovepladser, hvor bagbord køje i salonen, dog er noget smal.
Toiletrummet er kæmpe og med teakrist, som standard. Også et tørrerum til vådt sejlertøj findes det. Godt gået i en 32 fods sejlbåd.
Farr Yacht Design har ramt rigtigt, fandt vi ud af på Middelhavet, javel, de korte stejle bølger passede ikke den lille, lidt anelse buttede sag.
Jeg skulle derfor falde af fra vinden, mere end jeg er vant til, men så sejlede båden strålende og med god kontrol på roret.
Rullemast og Elvstrøms Epex Menbran
Vi havde en rullemast på fra Seldén og Elvstrøm Sails lette, strækstabile Epex Membran, der er så tyndt, at der er plads inde i masten, til hele syv lodrette sejlpinde, der kan rulles ind.
Vi gik typisk 5,8 knob i mellem 6 og 9 m/sek., men topfarten var oppe på 6,3 knob på kryds. Og vi sejlede med en fast 2-bladet propel, der sandsynligvis tog 0,2 knob af farten i forhold til hvis vi havde en fodepropel på.
På halvvind gik vi op til 8,4 knob med storsejl og 110 procents fok og her bremser den tobladet propel endnu mere.
Båden var i god balance på roret og sejlede generelt fint for en tursejler. Vi kan helt sikkert anbefale Bavaria 32 Cruiser, der har fået et gevaldigt løft på alle fronter.
700.000 kr.
Båden koster 700.000 kr. - leveret i Egå med cruisingpakke, med instrumenter, bundmaling og meget mere.
Importør Michael Floor tror på sin båd:
"Vi tror på, at 20 danskere vil købe båden næste år, det er en konkurrencedygtig båd med meget plads om bord, hvor man får meget for pengene."
Ny Bavaria 32 Cruiser med bred hæk og stor badeplatform.
Gammel Bavaria 32 med smallere hæk.
Henrik Hansen fra Bådmagasinet styrer her, mens BådNyts Mik Anderson sidder helt fremme.
Elvstrøms Epex Membran løfter Bavaria 32 cruiser og konceptet med rullemasten virker effektiv og stadig hurtig hurtig sejlføring.
Båden er med en 110 procents fok.
Importør Michael Floor har før haft nyere rekord i salg af både, måske sker det igen med Bavaria 32 Cruiser, der på to måneder blev solgt 72 af.