Gå til hoved-indhold
Foyers Pier ved Loch NessTur
Foyers Pier ved Loch Ness. Nessie så vi ikke.

Strøm, modvind og tidevand

Det fjerde og sidste rejsebrev fra Karen og Jørgen Andreasen tager turen tilbage igennem Caledonian canal, og tilbage over Nordsøen.

Af katrine bertelsen |

Karen og Jørgen Andreasen skriver:

Vejret har ændret sig og er nu lunt med en del sol. Vi nyder tilbage turen gennem kanalen og alt ser som bekendt bedre ud når solen skinner. 

23/7.
Vi er nu tilbage på vandet og sejler gennem søerne Loch Lochy og Loch Oich til en lille sluse ved Kytra. Her er hyggeligt og om aftenen bliver grillen tændt. Menuen står på konservespølser, det er hvad madlagret i kistebænken kunne byde på.

24/7.
I dag fortsætter vi til sluserne ved Fort Augustus. Slusepersonalet her er de sløveste i hele British Waterways, så efter en halv dags ventetid kommer vi endelig igennem og er nu ude på Loch Ness. Vi lægger til ved en lille bro, Foyers Pier og går en lang tur til nogle vandfald. Denne attraktion er dog noget opreklameret, for faldene har godt nok højde, men vandmængden er ikke noget at skrive hjem om. Vejret er stadig fint og om aftenen tænder vi igen grillen.

25/7.
Videre ned af Loch Ness, hvor vi stopper ved en ankerbøje og sejler i gummibåden ind til slot ruinen Urquhart Castle. Smart at komme ad “bagvejen”, så slipper vi for at betale entre. Tilbage i båden tager vi en svømmetur i Loch Ness, som er hundekold med sine kun 10 grader varmt vand.  Vi planlægger at sejle helt til Inverness i dag, men stoppes i Dochgarrock da kanalen er blevet lukket på ubestemt tid. Der er sket en tragisk drukneulykke i Seaport Marina ved Inverness og der søges pt. efter den forulykkede. Her er imidlertid hyggeligt, solen skinner og vi har 25 grader varme.

26/7.
Kanalen åbner igen, så vi kan komme gennem de sidste sluser og ind til Inverness. Vi tager ind til byen for at købe en lille gave til vores søde nabo, som passer vores dyr. Bagefter drikker vi øl på en café, og om aftenen finder vi en god restaurant.

27/7.
Formiddagen bruger vi til proviantering og tøjvask. Om eftermiddagen går vi ud gennem de sidste sluser og forlader den Kaledonske Kanal. Vi vil op til Cromarty for at ligger for anker og på vejen ser vi delfiner, som underholder med flotte spring. Det er en flot tur, hvor vi sejler langs en kyst med høje brinker. Ved Cromarty er der en del tidevandsstrøm, som påvirker båden. I Danmark sidder man altid fint i læ bag sprayhood’en når man ligger for anker. Sådan er det ikke her, tidevandsstrømmen vender båden så vi har vinden agten ind og bliver vugget ubehageligt af krappe bølger. Underlig fornemmelse, men sjovt at prøve. I nat sejlede vi 5 sm, det siger loggen i alt fald!

28/7.
Vi vågner op til tæt tåge og sejler til Lossiemouth omgivet af en grå masse. Over os kan vi se blå himmel, men solen har ikke magt til at brænde disen bort. Heldigvis er dette område ikke trafikeret, så tågen giver ikke problemer.

29/7.
Videre til Whitehills med vinden lige i næsen. Inden ankomst kalder vi havnen (normal procedure her i Skotland), og aftaler vi kan gå direkte til servicekaj for at tanke diesel. Da vi kommer ind står den flinke havnemester parat. Men ups, han står jo på en “mur” 5 meter over havets overflade. Vi har glemt at det er lavvande, men han siger “no problems” og sænker en slange ned til os. Fint, men det giver en del dråber diesel på vores ellers så pæne sprayhood. Om aftenen vil vi spise ude, men erfarer at tirsdag har både kro, pub og Fish & chips-forretningen lukket. Øv, vi må nøjes med ostemadder og frugtkage.

30/7-2/8.
Vejrsituationen ser ud til at være stabil og vi beslutter at vende næsen hjemover. Det bliver en hård tur over Nordsøen, da vi har modvind næsten hele vejen. Da vi sejler fra Whitehills viser GPS’en 357 sm. Ved ankomst til Thyborøn har vi sejlet 429 sm på 75 timer. Der var dog lyspunkter: Vi havde besøg af en del delfiner, en lille måge landede i cockpittet og hver nat var der flot morild.

Vi bliver et par dage i Thyborøn for at puste ud, før vi stille og roligt fortsætter gennem Limfjorden. De lange stræk har vi fået nok af for i år.

Hilsen Karen og Jørgen

Turen blev sejlet i Karens daværende båd, Frk. Toft  fra Holbæk. Besætningen var Karens mand Jørgen, og selvfølgelig Karen selv.
Frk. Toft er en Albin Alpha fra 1987 og hun klarede turen over Nordsøen fint, på trods af sin begrænsede størrelse på blot 29 fod.

Karen og Jørgens nye båd 'Fazit' er en Hallberg Rassy 36 fra 1998. Den blev købt i Tyskland foråret 2010, og sejlet hjem i Pinseferien.

Karen og Jørgens hjemhavn er Holbæk Marina og i weekenderne sejler de på Isefjorden og i det sydlige Kattegat.

content-loader
content-loader
content-loader