Gå til hoved-indhold
Erik og Benjamin ordner agterfortøjningerne, i Carcassonne bruges ikke forfortøjninger. Foto: Katrine BertelsenTur
Erik og Benjamin ordner agterfortøjningerne, i Carcassonne bruges ikke forfortøjninger. Foto: Katrine Bertelsen

Kanalferie på Canal du Midi - del 2

Vi er nu nået næsten halvvejs på vores kanaltur, og denne del af turen byder på vrede franskmænd, meget sær kunst og brand om bord (næsten). Katrine Bertelsen fortæller om turen.

Af katrine bertelsen |

Vi står op til atter en skyfri dag og nyder solopgangen i Le Somail. Frisk brød og croissanter bliver hentet i byens eneste åbne forretning, købmandsbåden.

Meget vrede franskmænd 

Dagens distance er temmelig bugtet, og lidt op ad dagen sejler vi nærmest lige ind i en sluse, efter et uoverskueligt kanalsving. Det var lige omkring middagslukning, og der lå derfor en del både langs kanalens bredder og ventede.

Så brød helvede løs. Et selskab på 10 ældre franskmænd, der var godt i gang med at spise frokost, var lige ved at få rødvinen galt i halsen, da de troede at vi ville snyde i slusekøen. Der blev råbt en del…

Indkøb i Homps

Planmæssigt ankommer vi til Homps. Det er en dejlig by med cafeer på havnefronten samt et ÅBENT supermarked!
 Først skal vi have en kold fadøl i skyggen, og dernæst skal der organiseres en ekspedition til supermarkedet. 

Der bliver fyldt godt op i indkøbsvognen. Omend vi ikke har været truet af hverken sult eller skørbug, så tager vi vores forholdsregler: Køleskabet skal fyldes op, så vi kan klare os til næste eftermiddag/aften, hvor vi ifølge planen ankommer til storbyen Carcassonne. 

Foie gras og masser af hvidløg

Vi sejler et lille stykke videre, og finder et godt sted at fortøjre for natten, omgivet af vinmarker og platantræer. Aftensmaden bliver den rene smovs i skinker, friske grøntsager med hvidløgsmayonise og foie gras. Den obligatoriske aftendrink(s) indtages på flybridgen, selvom vi er på kanten af oktober, og nætterne er blevet kølige. 

Sær kunst med humor

Vi er på vandet igen ved ni-tiden og ankommer snart efter til Écluse De l’Aiguille. Her har slusemesteren Joël Barthes siden 1992 sat sit meget personlige præg på slusen. Med humor, motorsav og svejse-apparat har han skabt de sære, skæve og sjove væsner, som befolker området omkring slusen. Skønt, at starte dagen med et bredt smil. 

Cassoulet i Carcassonne

Hen under aften spotter vi Carcassonne i horisonten. Vi finder en god kajplads i midten af byen og begiver os ud for at finde en restaurant med den berømte egnsret Cassoulet, der er baseret på hvide bønner og ande-confit. 

Restauranten på det store torv har kun tre portioner tilbage, men vores tjener tilbyder, at vi kan dele dem. De tre portioner viser sig at være alt rigeligt for os fem personer! Vi tørner tidligt ind for vi begynder at have lidt travlt. Foran os har vi en torsdag med næsten tyve slusekamre der skal passeres. 

Men det bliver en herlig dag. Sluserne kommer som perler på en snor med 1-2 km imellem, og nu er vi jo fuldbefarne, så det går som smurt. 

Der lugter brændt!

I løbet af eftermiddagen begynder der at brede sig en underlig brændt lugt i kahytten. Vi kan ikke lokalisere lugten, men finder et passende sted at fortøjre for natten. Vi får ringet til vores bådudlejer, og de sender straks to mand for at kigge på sagen. Det er til alt held ikke noget alvorligt, men en loftlampe i kahytten der er brændt sammen. De fikser det med det samme, flot service.

Fredag skal vi gennem ni sluser før vi er fremme ved endestationen Castenaudary. Der skal vi have samlet vores papirer, aflæse brændstofforbrug og afregne på kontoret. Rengøringen har vi betalt os fra, så vi bruger aftenen på at pakke og selvfølgelig finde en god restaurant at afslutte ferien med manér. 

Hjem igen

Med Sydfrankrigs varme stadig siddende i kroppen, lander vi i Kastrup sent lørdag nat. Det er ikke sidste gang vi har besøgt Canal du Midi og Languedoc, men vi vil nok vælge at tage af sted lidt tidligere på året, hvor forretninger og turistattraktioner har mere lempelige åbningstider. Og belært af sluser og butikkers lukketider vil vi nok vælge at bruge 14 dage, i stedet for kun en uge. Der var lidt for lidt tid, til at nyde de mange små listige byer langs kanalen.

Fakta om kanalferie

Man kan leje kanal/flodbåde i stort set hele Europa, og vælge at sejle enten tur/retur eller en-vejs-sejlads mellem to havne. 

Der kræves ikke duelighedsbevis eller speedbådscertifikat for at sejle bådene. Inden afrejse modtager du en vejledning og instruktionsfilm, der giver gode tips til sejladsen, samt kanalkort, så man kan forberede sig hjemmefra. 

Som en tommelfingerregel koster en uges bådferie mellem 2.500 kr og 3.500 kr pr person. Lidt billigere udenfor sæsonen og lidt dyrere, hvis man er til luksusbåde i højsæsonen. 

Vores tur kostede:

  • Flybilletter, 5 stk. med Cimber Sterling: København/Montpellier, 6396 kr
  • Flybilletter, 5 stk. med KLM: Toulouse/København via Amsterdam, 7350 kr
  • Togbilletter og taxi: ca. 700 kr 
  • Leje af båd i en uge, med plads til 6 personer : 13.500 kr
  • Brændstof, leje af to cykler, forsikring mm. 4100 kr

I alt blev det 32.000 kr, for fem voksne. Oveni kommer mad og drikke.

Maritim Camping A/S har arrangeret bådferie siden 1965. Firmaet er i 2010 fusioneret med Seatravel A/S, og firmaet udlejer udover kanalbåde også sejlbåde i det meste af verden, også i Danmark.

Firmaet er medlem af rejsegarantifonden og pakkerejse-ankenævnet.

Du kan læse mere om kanalsejlads og leje en båd på: www.maritimcamping.dk og www.seatravel.dk 

Du kan læse om turen i sin fulde længde i de to seneste numre af BådNyt.


Akvædukten Répudre er den første akvædukt der blev bygget på Canal du Midi, og er en af tre originale akvædukter skabt af ingeniøren Pierre-Paul Riquet. Fotos: Katrine Bertelsen & Christina Fromberg


Deres udsendte har fået æren af at holde styr på agterfortøjringen i rejsens allersidste sluse.

Benjamin har udviklet sin helt egen kaste-tovværk-i-land metode og den virker, næsten hver gang.

Herren står og tisser i en balje. De tjenende ånder sørger for at tømme når baljen er fuld. Der er mange sære væsener ved Écluse De l’Aiguille.

Så er vi fremme ved rejsens afslutning. Grand Bassin ligger midt i Castenaudary, og bag den lille bro længere fremme ligger promenadekajen.

100 danske opti-sejlere var til påskestævne på Gardasøen - Magnus Heegaard bedste dansker

1000 opti-sejlere brugte traditionen tro påsken ved Gardasøen, hvor det 37. Lake Garda Opti Meet blev afviklet. Bedste dansker blev Magnus Heegaard på en 20. plads efter dage med atypisk gardavejr. Laser-sejlere sejlede længere syd på Gardasøen, hvor vejret også drillede.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites