Gå til hoved-indhold
Allerede inden Xc 38eren blev bygget blev der solgt ti af bådtypen på tegningerne alene. Foto: X-YachtsKort Nyt
Allerede inden Xc 38eren blev bygget blev der solgt ti af bådtypen på tegningerne alene. Foto: X-Yachts

Xc 38 - herlig egoistbåd

Den nye Xc 38 er ikke for en stor børnefamilie, men et ægtepar, der gerne ønsker plads til dem selv og måske til et vennepar, fortæller X-Yachts designer Niels Jeppesen

 

Af Troels Lykke |

2X-Yachts i Haderslev lefler ikke for børnefamilierne med deres seneste luksusbåd, en Xc 38 på næsten 12 meters længde.

Båden er nemlig indrettet med en stor agterkahyt, salon og forkahyt, mens mange øvrige producenter sørger for at båden kan fås med to agterkahytter, så der er plads til børnene om bord.

Men Xc 38eren er til ægteparret, hvor børnene er flyttet hjemmefra. X-Yachts medejer og designer af båden, Niels Jeppesen, forklarer til JyskeVestkysten:

-Xc 38 er en egoistbåd med kun to steder man kan sove. Det er en båd til dem, der ikke gider sejle rundt med alle børnene og som højst tager et vennepar med ud en weekend, til gengæld får man mere plads. Agter er også et kæmpe badeværelse.

Fart trods retro-look

Niels Jeppesen slår samtidig fast, at båden har de sejlegenskaber, som der forventes til en X-Yachts, der i hele verden går for at være velsejlende, selvom den har et retro-look med en afkortet hæk.

-Test har vist, at Xc 38eren går syv knob på kryds og båden har generelt gode sejlegenskaber, da den har et moderne undervandsskrog og en blybulb i kølen, der gør at båden er stabil, siger Niels Jeppesen.

Båden har også en ekstra stærk rig, en såkaldt rodrig og hækstaget, der holder masten fra toppen og agterud, reguleres med hydraulik.

Xc 38eren egner sig dog primært til tursejlads, da den som de tre øvrige i Xc-serien Xc 42, Xc 45 og Xc 50, har et kraftigere ankersystem, da mange sejlere gerne ligger for svaj i dag og derfor er der også større vand- og dieseltanke om bord.

-Samtidig er motoren kraftigere end på vores øvrige modeller, siger Niels Jeppesen, der til dagligt bor i England, men da vi talte med ham var han til et X-Yachts Gold Cup i Italien, hvor 82 X-Yachts kæmpede i bølgerne.

Ti solgt på tegninger

Allerede inden Xc 38eren blev bygget blev der solgt ti af bådtypen på tegningerne alene, hvilket er typisk på X-Yachts, der har adskillige X-Yachts kunder, der har tillid til bådvæftet.

Og bådene er ikke i den billige ende af skalaen for en 38 fods båd. En Xc 38 koster således 2,7 millioner kroner sejlklar og Xc-serien hos X-Yachts udgør i dag 60 procent af X-Yachts omsætning.

-Vi håber på, at kunne sælge 30 Xc 38ere om året og bådtypen har klassiske linjer og går ikke lige af mode. Med Xc-serien fastholder vi vores ældre kunder, der måske har haft 5-6 X-Yachts i deres liv. Xc 38eren er samtidig i det konservative marked og vi kan mærke, at vi også får kunder, som før har købt en Hallberg-Rassy eller Najade, forklarer Niels Jeppesen i mobiltelefonen.

www.x-yachts.com

content-loader
content-loader
content-loader