Delphia 47: Polsk luksus
En tysk indretningsarkitekt har løftet Delphia 47. Vi testede båden i Malmø for BådNyt i hårdt blæsevejr og regn.
Vi har før set en Delphia og var ikke imponeret i stor stil, men bådene har ændret sig i positiv retning.
Ingen tvivl om at Delphia Yacht har fået et løft. I Delphia 47 ses det mest tydeligt om læ, hvor indretningsarkitekten Birgit Schnasse har skabt hygge og flotte linjer.
Hun har tidligere tegnet for Hanse Yacht, hvor Birgit Schnasse blev kendt for sin minimalistiske stil.
Om læ er der masser af plads i en båd, der fås med aptering i kirsebær, som testmodellen er, eller i mahogni eller bøg.
Deltaljerne er blandt andet på plads, da vi kunne se, at træårene følges ad i apteringen på hvert nyt stykke træ. Samtidig var apteringen med tykke lister.
Smalt forskib
Delphia 47 har et flot, smalt forskib med et stort indfald langs skrogsiden og det gjorde, at performance cruiseren gik fint gennem vandet i 10-12 m/sek. tæt på Øresundsbroen.
Vi gik over syv knob på kryds med et polsk rullestorsejl på en Seldén-mast.
Rullestorsejlet kunne have været bedre, der vil vi helt klart anbefale, at man køber Elvstrøms Epex-rullestorsejl, da der er langt mere positiv kappe på.
Båden koster 2,3 mio. kroner oplyser den danske importør Kjeld Jørgensen fra Hundige Havn. For den pris får man meget for pengene.
Stort værft
Delphia-bådene laves i Polen på samme værft, hvor også motorbådene Quicksilver, Ørnvik og Utteren produceres. Værftet er blandt de helt store i Polen.
Væftet ligger få kilometer, hvor X-Yachts producerer deres glasfiberskrog.
Læs testen i BådNyt senere om båden, der blev nomineret til Yacht of the Year 2009/2010 af europæiske bådblade.
Se også den danske hjemmeside om båden her
Rullestorsejlet var ikke i top. Køb et Elvstrøm-rullesejl i stedet.
BådNyts udsendte tv, mens forhandler Kjeld Jørgensen slapper af helt agter.
Der er ikke sænkede luger på dækket, men hal er skjult og tingene fungerede på Delphia 47.
Bemærk det meget lys, der kommer fra vinduerne fremme i kahytten.