Svensk Mini Folkebåd
En minifolkebåd eller en maxi-juniorbåd? En ny svensk båd er en meter kortere end den ene og en meter længere end den anden. Men er der plads til den? Jakob Johannsen tager båden under lup.
Juniorbåden eller KDY 15m2, som den rettelig hedder, er tegnet af svenskeren Erik Salander på foranledning af KDY i 1928 - altså for 83 år siden. Folkebåden blev til 13 år senere i 1941 på et initiativ fra Skandinavisk Sejlerforbund.
Begge var de utroligt vellykkede konstruktioner af deres tid, og mens Juniorbåden i mere end et halvt århundrede var med til at indføre mange tusind danske børn og unge i sejlsportens ædle kunst, så blev Folkebåden en nulevende klassiker, som stadig trives i bedste velgående, om end den ikke blev så internationalt udbredt som f.eks. Starbåden fra 1911, Dragen fra 1929 og Snipen fra 1932.
Nu har Nicanders Båtvarv i Lysekil konstrueret en mini version af Folkebåden, eller rettere en større udgave af den gamle Juniorbåd, som den nye båd ligner mere, når det kommer til forholdet mellem vægt og sejlareal.
Ligner til forveksling
Set på tegningen, så ligner den nye båd, der hedder MF-båd (MiniFolkan) til forveksling en Nordisk Folkebåd.
Glasfiberskroget er udformet så den ser ud som om den var klinkbygget, den har lang køl med påhæftet ror, så kursstabiliteten og modstandsdygtigheden for grundstødninger er bibeholdt.
Båden har støbt inderskrog og der er et par køjer og stuveplads under det lille ruf. Nicanders Båtvarv fremhæver, at båden kan sejles af en person og vægten på 1.150 kg gør det muligt at traile den efter en almindelig personbil.
Retro-stilen
Alt sammen meget godt og i tidens ånd, hvor der parallelt med svingkøle, dobbeltror, lodrette stævne, vingesejl og gennaker-bovspryd, er dukket mange nye konstruktioner op med klassiske linjer fra begyndelsen og midten af sidste århundrede.
Men kan vi bruge en Minifolke til noget? Er der plads på det trængte marked, og har vi brug for sådan en båd, når man stadig kan købe sig en ny Folkebåd med en stor sammentømret delvis international klasseorganisation i ryggen, eller for den sags skyld en ny glasfiber Juniorbåd, som stadig sælges til entusiaster? Jeg tvivler.
Det eneste kunne være prisen, som desværre endnu ikke er oplyst, og som sikkert ikke er specielt lav.
Det er en sød og smuk lille båd, som sikkert har gode sejlegenskaber. Og det kunne meget interessant at se den sejle i let mellemluft mod en Nordisk Folkebåd.
Men Folkebådens styrke har jo altid været det (i forhold til moderne kapsejladsbåde) ekstremt lille sejlareal i forhold til bådens vægt og størrelse.
Prøv at se hvor mange distance- og handicapsejladser i hårdt vejr Folkebåden har vundet og stadig vinder, fordi den er en ”målbedrøver” i stil med mange af de moderne, overriggede sportsbåde – blot i den anden ende af vindskalaen.
Og Folkebåden kan også trailes på landevejen, selvom det kræver en lidt større bil spændt foran.
Prøv at se på nøgletallene over de tre bådtyper, Juniorbåden, Minifolken og Folkebåden. Og lad os så spændt vente på at se, hvad MF-eren kommer til at koste.
Sammenligning mellem bådtyper
Mini Folkebåd
Længde 6,80 m
Bredde 2,05 m
Dybde 1,00 meter
Sejlareal 21 m2
Vægt 1150 kilo
Juniorbåd KDY 15 m2
Længde 5,70 m
Bredde 1,75 m
Dybgående 0,90 m
Deplacement 695 kg
Sejlareal 15 m2
Nordisk Folkebåd
Længde: (L.o.a.) 7.68 m
Bredde: 2.20 m
Sejlareal: 24.00 m2
Vægt: 1930.00 kg