Stauns fjordTur
Udsigten over Stauns fjord er helt fantastisk.

Jeg elsker Samsø

Friske kartofler, livlige mennesker og storslået natur, det er Samsø!

Af katrine bertelsen |

Siden jeg var lille pige, har jeg hver sensommer opholdt mig på Samsø. Mormor og morfar lånte et hus oppe på Issehoved, i bakkerne ved Nordby. Det står stadigvæk for mig som et af de skønneste steder på jorden.

Dengang var det hele mere primitivt og uspoleret. Huset havde ikke elektricitet, så vi klarede os med petroleumslamper, brændeovn, gasdrevet køleskab og uden telefon! Mobiltelefonen var vel dårligt opfundet dengang.

Huset lå langt oppe i bakkerne, så vandet skulle pumpes op fra en brønd på stranden ved hjælp af en lille totakts-motor. Den havde morfar og jeg megen hyr med at trække i gang.

Taget af strømmen

På stranden lå også et lille bådehus, med robåd med påhængsmotor. En af de sidste gange jeg var der, fik min kæreste og jeg den gode idé, at der skulle frisk fisk på frokostbordet. Vi tog jollen og sejlede ud. Det gik forrygende, vi halede hornfisk op i en lind strøm. Det var desværre bare ikke det eneste, der var strøm på. Da vi langt om længe opfattede, hvad der skete omkring os, havde strømmen taget os, og var vi på vej ud på åbent vand på vej nordpå op i Kattegat. Påhængsmotoren strejkede og vi kunne ikke ro strømmen op. Vi fik kæmpet os tilbage til stranden, og måtte trække båden igennem det lave vand langs stranden tilbage, hvor strømmen var mindst. Pyha, der kom lidt sved på panden. En time efter hjemkomst stod der friskstegte hornfisk på frokostbordet, stegt af morfar.

Alle indkøb blev gjort hos købmanden i Nordby, og hvis der var fest fik vi en hotdog ved Bettys pølsevogn.

Mormor og morfar er ikke mere, og jeg har kun sat mine ben på Samsø en enkelt gang eller to siden, før denne sommer. Da var der gået næsten 30 år.

Som barn tog vi færgen til Kolby Kås, og kørte op langs øen i bil. Dette år tog vi båden, og anløb Langør havn d. 7. juli.

Langør, Stauns fjord

Indsejlingen til Langør havn er både lang og snoet. Havnen anduves fra øst eller nord. Her skal navigeres, da der ikke er meget vand. Havnen er lille og pæn, men uden mange muligheder for proviantering. Dog er der et lille udsalg på havnen med nye kartofler, jordbær og friskfanget fisk. Der kan også bestilles morgenbrød.

Men naturen... Der er bare smukt!

Sikkert i ly bag bag Besser Rev ligger Stauns fjord med øerne Hjortholm, Sværm og Ægholm. På Hjortholm ligger der rester af et borganlæg fra 1100-årene, og her i sommer graver nationalmuseet på Hjortholm efter flere vikingetidsfund.

Gå en tur og find et udsigtspunkt og se ud over fjorden og det fantastiske landskab. Det kræver ikke megen fantasi, at se et par vikingeskibe stå fjorden ind.

Den lille ø Kyholm mod nordøst er i dag ubeboet, men har bl.a. været karantænestation under koleraepidemien fra 1832-59.
Hele fjorden er udlagt til naturreservat, og det er ikke tilladt at gå i land på de fleste af øerne.

Vikingekanal

Går man fra havnen langs stranden og fortsætter lidt mod nord kommer man til Kanhave kanal, som er rester af et af vikingetidens mest imponerende ingeniørarbejder. Kanalen er 500 meter lang og forbandt Stauns fjord med Kattegat ved Mårup vig. Arkæologer har dateret den til år 726, og det er nogenlunde samtidig med Dannevirke og vikingeborgene Trelleborg og Fyrkat. Kanalen er nu overgroet og der er ikke vand i, men det ses tydeligt se hvor den var. Den har sandsynligvis være brugt til at kunne flytte flåden hurtigt, i tilfælde af angreb.

Grøntsager og frisk fisk

Det er ikke for ingenting, at Samsøkartofler har er godt rygte. Man kan få dem overalt, de er så gode og de er helt friskopgravede. I det hele tager bugner øen af friske grøntsager. Og fisk. Også friske og gode. Hvor er det lækkert at få frisk fisk med nye kartofler. Det er vi som Københavnere ikke vant til!

Udkantsdanmark, Nej!

Der er ikke meget udkantsdanmark over Samsø. Samsingerne er livlige, entreprenante folk, der er stolte af deres ø. Og det har de grund til. Selvforsynende med energi, vedvarende naturligvis. Rockhotel i Brundby, med gode koncertnavne sommeren over. Tunø og Samsøfestival samt en masse gode lokale produkter, der forhandles i de lidt større byer som Ballen og Tranebjerg.

Nordby, en streg i regningen

Vi fik fik et chok da vi tog bussen tur til Nordby. Jeg havde satset på, at vi kunne proviantere hos købmanden der. Men nej. Mit elskede Nordby var forvandlet til at frilandsmuseum eller et turisthul af værste skuffe. Ingen købmand, kun restauranter og cafeer og ingen dankortautomat.

Bevares, idyllen er intakt og de yndige huse omkring gadekæret har aldrig set mere velpassede ud. Men en by, en levende by, nej. Her kan ikke være sjovt at bo.

I iveren for at tækkes turister slækkes der på kravene, bl.a bopælspligten. Ca. 60 af byhusene i Nordby er solgt uden bopælspligt. Fortsætter den udvikling, skal Nordby ikke regne med mig!

I Brugsen i Mårup

Uden dankortautomat eller kontanter måtte vi ringe efter en taxi, og tage til Brugsen i Mårup, og videre derfra til Langør med alle vores varer. Ja, ja. Jeg kunne jo have tjekket det hjemmefra. Men herfra gik vi til Ballen, for at ligge i fjerde position i en overfyldt havn.

Ballen

Bortset fra, at Ballen er overfyldt i sejlersæsonen er her hyggeligt. Butikker (dog ikke en havneproviant) der har alt, gode billige fiskerestauranter og is-cafeer. Her blev spenderet et par dage, men vi ventede på en gast. To kilometers gang til Rockhotellet i Brundby, hvor Big Fat Snake spillede, eller bare sidde i havnen og hygge med lidt papvin og en gin/tonic.

Mårup Havn

Vores sidste havn på Samsø blev Mårup. Efter en flot sejlads nord om øen og Issehoved rev, gik turen sydover langs bakkerne ved Issehoved. Jeg fik et glimt af min barndoms sommerhus, og det lignede til alt held sig selv.

Mårup er en lille hyggelig havn på øens vestside. Her er ikke så meget ”at komme efter” men Brugsen ligger i nærheden, og der er en lille men glimrende restaurant på havnen. Det er herfra turbåden til Tunø afgår. Det fik vi at vide, da den eneste plads i havnen var der. Det var OK at ligge der natten over, men vi skulle være væk kl. 9, sagde havnefogeden, så det var vi naturligvis.

I'll be back!

Efter en lille uge på Samsø, har jeg lyst til at komme igen. Det øvrige udkantsdanmark kan lære noget af øer som Samsø. Ret ryggen og find på noget. Hvis Samsø, Læsø, Æbelø og alle de andre øer kan, så kan andre også. Spark borgmester og byråd bagi og insister. Der er garanteret også noget i er gode til!