Gå til hoved-indhold
En besætning med Masja Vang, Mads Mikkelsen, Villy Søvndal og Poul McCartney. Så skulle kendiseffekten vist være hjemme! Collage: Katrine BertelsenKort Nyt
En besætning med Masja Vang, Mads Mikkelsen, Villy Søvndal og Poul McCartney. Så skulle kendiseffekten vist være hjemme! Collage: Katrine Bertelsen

Lorenzen: Tag en ”kendis” med ombord

Medierne har brug for historier, sejlsport har brug for omtale. Tag en kendt med ombord og der sker underværker. Måske ikke den fineste måde at få omtale på, men det virker.

Af Morten Lorenzen |

Kan vi ikke få sejlsport i medierne, så må vi jo få medierne til sejlsport. Og den nemmeste måde er, at få en kendt mediepersonlighed eller sportsstjerne med ombord.

Agurketid

Vi nærmer os mediernes agurketid. Sommerperioden, hvor der ikke rigtig er gang i journalistikken. Men medierne udkommer jo hele tiden, og der er behov for nye historier.

Har du og dit team brug for omtale, så er en kendt gæst ombord en sikker måde at skabe omtale på. Og det behøver ikke at være på en lang sejltur - en aftenmatch, en træningstur eller måske blot en lille fotosession er nok.

Medierne hungrer efter nye historier, gerne med nye vinkler. At sætte en kendt ombord i et sejlermiljø er en sikker løsning. Du må blot sørge for at den kendte bliver guidet godt og grundigt, og at der er en løsning på alle udfordringer, såsom at komme i havn hurtigt hvis der er behov for det, at der er en RIB til en fotograf (eller plads ombord), at det er styret og planlagt.

Anja Paerson i sødrama

For nogle år siden, sejlede Nokia Sailing Team den svenske klassiker Gotland Rundt i vores 60 fods Trimaran. Med ombord var det svenske skisports es Anja Paerson. Hun var (og er) et meget stort navn i Sverige, og det var lidt af et scoop at få hende ombord.

Selve sejladsen var meget spændende, og afslutningen bød på ren matchrace mellem Nokia trimaranen og en svensk 60 fods tri. Lige før sidste mærkerunding, med få sømil til målgang, skulle bagstag´et lige pumpes lidt mere op – crash, boom, bang – Tri´en knækkede bogstaveligt talt midt over i centerskroget, og racet var over. Heldigvis har en Trimaran to "støtte-hjul", så skibet holdt sig fint ovenpå vandet.

Det hele var relativt udramatisk, men da Nokia Trimaranen var tæt på land, kom arrangørerne ud med en gummibåd og hentede Anja.

De svenske medier gik nærmest amok. Overskrifterne i de store landsdækkende aviser dagen efter var ”Anja Paerson i sø-drama” og så gik den vilde historieskrivning.

Den svenske Trimaran som vandt Gotland Rundt fik blot en lille lille notits, mens Nokia Trimaranen fik meter vis af spalteplads.

Jeg siger ikke man skal skabe drama, for at få medierne på. Allerede inden starten af Gotland Rundt, var der mega medie dækning af Anja´s deltagelse.

Få de kendte danskere med ud på vandet

Tænk hvis Caroline Wozniacki, Tom Kristensen, Mikkel Hansen eller nogle af de ”virkelige” stjerner i tv stationernes reality shows kom med ud på vandet.

Det giver omtale og billeder, og det giver mulighed for at få de kendte til at fortælle hvor godt sejlermiljøet er, og om det gode liv, og ikke mindst hvor seje sejlerne er, set fra de kendtes perspektiv. Og det er vel ikke så ringe endda.

Så har du behov for medie dækning for at tiltrække sponsorer, eller for at give dine sponsorer noget igen, så prøv kendis-finten. Den virker, og med lidt god planlægning (det er et must), så bliver det også en fed oplevelse for alle. Men husk, der skal være en plan B og en plan C, for kendisserne kan være lidt specielle.

PS: Husk at sende en melding til minbaad.dk – vi kan også godt bruge lidt anderledes historier ;-)

content-loader
content-loader
content-loader