Gå til hoved-indhold
Henrik Søderlund fra Telefonica i Galway. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Henrik Søderlund fra Telefonica i Galway. Foto: Troels Lykke

Søderlund frygter for meget one design i Volvo Ocean Race

Telefonicas sejldesigner Henrik Søderlunder fra North Sails, tror at Volvo kan finde på at udelukke designere som ham for at gøre sejladsen billigere. Interview.

Af Troels Lykke, galway, irland |

North Sails-designeren Henrik Søderlund smilte i dag, men smilet var ikke lige så bredt, som da vi mødte ham tidligere på året, der førte Telefonica nemlig Volvo Ocean Race.

Han erkender, at Telefonica ikke har udviklet sig tilstrækkeligt efter de tre-fire første etaper.

- Der har været små ting, som holdet ikke har taget alvorligt nok og så er det udviklet sig, siger Henrik Søderlund på kajen i Galway, iført Telefonica-sejlertøj.

Men Groupama formåede at udvikle sig eller hvad?

-Jo, det gjorde de, men de havde også deres problemer i Brasilien, hvor holdet kæmpede med dem selv, siger Søderlund, at Groupamas sejl var fladere end Telefonica’s.

Men så begyndte de at vinde?

-Ja, de har formået at udvikle sig siden, siger Søderlund.

Hvis Telefonica ikke havde ødelagt deres ror, på vej over Atlanten, havde de så vundet Volvo Ocean Race?

- De mistede i hvert fald 25 point på den etape og så havde det set anderledes ud og så sejler man måske mere satset, når man pludselig er bagud, siger Søderlund.

Skiftede ror ud på Atlanten

Det spanske hold skiftede hele deres rorstamme ud i blæsevejr.

- De tog sejlene ned og lagde båden på siden og satte et nyt ror i og det var blæsevejr på Atlanten, da det skete, det var ret flot synes jeg, siger sejldesigneren.

North Sails kan nu se frem til ny vidensdeling, som det plejer at være efter en America’s Cup eller Volvo Ovean Race

- Nu får North Sails jo data fra bådene (undtagen Sanya, der bruger Doyle, red.), det bliver spændende at se hvordan de andre holds design har været, siger Søderlund og smiler.

Han frygter nu, at det nye set-up med Farr 65 One Design, vil gå ud over sejludviklingen.

- Vi ved endnu ikke hvor stramt det bliver med reglerne, men der kommer færre sejl på bådene, man dropper fx stagsejlet og en fok, på denne jordomsejling kunne vi bruge otte sejl, men man vil have endnu færre sejl med så det bliver billigere at deltage og sejldesignere som mig der støtter et hold, vil Volvo måske også af med, så vi ikke leverer beregninger til holdene, og det vil være synd hvis Volvo Ocean Race ikke længere leverer en udvikling, som andre sejlere har kunne få gavn af, som fx North 3Di, som har vist sig at holde hele vejen rundt, siger en bekymret Søderlund.

content-loader
content-loader
content-loader