Gå til hoved-indhold
Kapsejlads

Extreme 40: Halvvindsstart er en stor udfordring

Køstner, Gram-Hansen, Røssberg og Hviid ligger midt i feltet i Istanbul. Deres PR-mand Nicolai Lassen orinterer igen fra sejladsen. Se live søndag.

Af Troels Lykke |

Bosporus  er det stræde, som skiller Europa og Lilleasien fra hinanden. Strædet skærer midt igennem Istanbul, og deler dermed byen i en europæisk og en asiatisk del. 

Bosporus er en meget trafikeret vandforbindelse mellem Middelhavet og Sortehavet, og hvert år scenen for en gigantisk folkefest, når der sejles kapsejlads i det strømfyldte og meget trafikerede farvand. 

I år er det en del af Extreme Sailing Series Act 3. Søndag er der direkte TV på www.extremesailingseries.com.

Fredagens resultater lover rigtig godt for fremtiden for den danske besætning. Dagens 8 sejladser gav følgende placeringer: 2, 4, 4, 3, 6, 8, 7, 5. 

Halvvindsstarter er en kæmpe udfordring

Rasmus Køstner; 

”Vi har forstået at sætte den nye Extreme40 op, så vi fartmæssig er rigtig godt på vej. De første sejladser fredag blev sejlet i stabil vind, op til 14 knob, på fladt vant i fralandsvind. De sidste sejladser faldt vinden en smule og vi blev ramt af en tyvstart. 

Halvvindsstarterne er stadig en kæmpeudfordring for den danske besætning, og en disciplin, der kun kan øves ved at deltage i endnu flere sejladser. 

Udfordring nr. 1, er at der er 8 hidsige Extreme40 på startlinjen, udfordring nr. 2 er at hastigheden og accelerationen er enorm, altså skal der handles ekstrem hurtigt. 

For den danske besætning, ligger der en udfordring nr. 3, at det er absolut ikke ligegyldigt hvilke konkurrenter de ligger ved siden af. 

Helst ikke de allerbedste teams, The Wave – Muscat, med den engelske multihull specialist Leigh McMillan eller Oman Air med amerikanske Morgan Larson på pinden. 

McMillan har deltaget i Extreme seriens siden 2006 og Larson har blandt andet 4 AC kampagner på CVet. Begge forstår de at få lidt mere højde ud af båden, specielt i starten og de har også det ekstra gear, at er de endelig nede i feltet, kan de altid sejle sig op.

Her har Rasmus Køstner og Jes Gram Hansen stadig meget af lære, Rasmus fortæller:

”Vi lavede fredag en tyvstart, og så er det stadig meget svært for os at komme igen i feltet”. 

Det er et område vi har fokus på, altså muligheden for at sejle sig fremad i feltet - og vi kan da allerede se forbedringer. Der er 2 vigtige elementer, et er hastighederne høje og banerne korte. 

Så tidsrummet, hvor besætningen kan skabe forbedringer er yderst begrænset. Modsat skaber ”stadium sejlads” konceptet, meget tæt på land, ofte nogle vindstyrke og vindretnings udfordringer, der konstant skaber muligheder.

Det vigtigste SAP Sailing Team kan tage med sig fra Tyrkiet er, at de ikke længere skal betragtes som feltes nybegyndere. 

Udmeldingen fra Rasmus Køstner og Jes Gram Hansen var ved sæsonstart, ”- Giv os 2012 til, at få styr på det hele, så vil vi i løbet af sæsonen slå alle konkurrenter ind imellem”.  

Allerede i Act 3, viser resultaterne at teamet er komet forbi det punkt. Først torsdagens sejladser, nu fredagens sejladser, var de hidtil bedste for SAP Extreme Sailing. 

Midt i feltet

Teamet ligger nu stabilt midt i feltet, men en aktuel 5 plads i hele serien. De holder fart med de førende teams, som sejles af nogen af verdens allerbedste besætninger. 

Målet om at vinde turneringen senest i 2014, er på den baggrund slet ikke urealistisk.

Extreme Sailing Series Act 3, Istanbul fortsætter til og med søndag den 10. Juni. 

content-loader
content-loader
content-loader