Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Først på den 16. dag, den dag hvor en voldsom storm sendte vindstød på 80 km/t af sted, smed Jonas, Jakob og Nguyen fortøjningerne og forsvandt i Den Biscayiske Bugt.

Hvorfor sejlede danskerne ud i orkanstyrke?

Har de danske trimaran-sejlere orkestreret og simuleret deres forsvinden til søs, spørger fransk avis, le Télégramme. Kystvagt forstår ikke at VHF-alarmopkald udeblev.

Af Troels Lykke |

I 15 dage var vejret roligt omkring nordfranske Brest, men trimaranen Jonathan Livingston Seagull forblev ved kaj.

Først på den 16. dag, den dag hvor en voldsom storm sendte vindstød på 80 km/t af sted, smed Jonas, Jakob og Nguyen fortøjningerne og forsvandt i Den Biscayiske Bugt.
 
- Det var det klart værste vejr i den periode, hvor de lå der. De kunne simpelthen ikke have valgt en dårligere dag at sejle ud på, forklarer metorolog Lars Henriksen fra DMI.
 
BT har bedt ham gennemgå vejrdataene for området fra fredag den 7. september, hvor danskerne ankom til den nordfranske havneby, og til søndag den 23. september, hvor de valgte at sejle ud igen.
 
- Der er generelt roligt vejr i hele den periode med et par små fronter undervejs, men ikke noget, der gav voldsom vind.
 
Det er faktisk først den 23.-24. september, at der kommer et lavtryk med vindstød op til orkanstyrke. Vejret bliver helt klart forværret lige præcis i det her område på det tidspunkt, siger han.
 
Undren hos kystvagten
 
Stormen var i øvrigt blevet varslet af myndighederne. Så hvad der fik de tre danskere til at sejle ud på lige netop dette tidspunkt, er blot endnu et af mange ubesvarede spørgsmål vedrørende det mystiske forlis.

For hvor de tre var på vej hen, har de tilsyneladende ikke fortalt nogen. Og hvorfor de ikke sendte et mayday-signal, giver stadig panderynker hos den franske kystvagt, der fandt dele af skroget den 29. september.
 
Redningsbåd forsvundet
 
- Her fandt vi en VHF-radio. Men vi modtog intet alarmopkald. det er meget besynderligt, lød det fredag fra kystvagtens Ingrid Parrot i BT.
 
Mest bemærkelsesværdigt er dog de oplysninger, der de seneste dage er kommet frem om de tre savnede danskeres baggrunde.
 
Først kom det frem, at 54-årige Jakob Wind-Hansen så sent som i 2004 blev dømt for at smugle hash i en sejlbåd, og at han i 2010 blev mistænkt for at smugle 800 kg hash fra Marokko i en lejet båd.
 
I går kunne BT så fortælle, at et andet besætningsmedlem, den 34-årige Jonas Duelund, er tidligere dømt for at have forsøgt at dræbe en dørmand på et diskotek i Odense.

Var forsvinding planlagt?
 
De seneste oplysninger har sat gang i spekulationerne i flere franske medier.
 
- Har de orkestreret og simuleret deres forsvinden til søs, spørger f.eks. le Télégramme, der også undrer sig over, at skibets redningsflåde på trods af flere eftersøgninger stadig ikke er fundet.

Kilde: bt.dk

content-loader
content-loader
content-loader