Gå til hoved-indhold
I stedet for at bygge sejldugen op af snoede kulfiber, aramid eller Dyneematråde bliver trådene på 3Di ”jævnet ud” til 3.000 til 12.000 filamenter – en slags fibertape.Udstyr
I stedet for at bygge sejldugen op af snoede kulfiber, aramid eller Dyneematråde bliver trådene på 3Di ”jævnet ud” til 3.000 til 12.000 filamenter – en slags fibertape.

North Sails: 3Di er et stort teknologispring

Volvo-bådene bruger 3Di-sejl. - Ikke siden Kevlar-sejl så dagens lys for godt 30 år siden, har man med 3Di-teknologien set et så stort spring for at øge styrke og levetid, forklarer North Sails’ Lars Ive.

Af Troels Lykke |

North Sails 3Di-sejlene er aktuelle på 5 ud af 6 Volvo-både, men andre almindelige sejlere vil også se de grå sejl.


- Vi ser dem også i stigende udstrækning på danske baner, og i deres specielle grålige udseende varsler de noget helt nyt. Det er en udvikling som inden for de næste år også vil komme tursejlerne til gavn, forklarer forklarer North Sails danske diretør Lars Ive til minbaad.dk.


Bådene i Volvo Ocean Race bruger med 3Di-sejl, og meldingen fra holdene er, at sejlene er stærkere end tidligere sejl. 


Søderlund: De giver sig ikke en tomme


Henrik Søderlund, North Sails-designer, er ansvarlig for sejl på førende Telefonica, har før fortalt til minbaad.dk, at sejlene ikke giver sig en tomme og derfor ikke skal rettes eller repareres selvom de på nuværende tidspunkt har sejlet omkring knap 30.000 sømil og i øvrigt har passeret ækvator tre  gange. 


- Det sidste er vigtigt fordi sejlenes største fjende udover belastningen fra vinden er solen nedbrydning af sejldugen, siger Lars Ive.


Patent købt at Alinghi

 

3Di-sejl er ligesom 3DL en patenteret teknologi, som North Sails købte af sejlmagerne bag den schweiziske båd Alinghi, der eksperimenterede med 3Di-lignende sejl i træningen op til America's Cup i 2007.

 

- Hemmeligheden ved sejlet er, i stedet for at bygge sejldugen op af snoede kulfiber, aramid eller Dyneematråde bliver trådene ”jævnet ud” til 3.000 til 12.000 filamenter – en slags fibertape. I produktionen af disse tapes kan man blande forskellige typer af fibre, men man kan også skabe blandingen ved at sejlet i sin konstruktion skabes af lag af tapes med forskelligt fiberindhold, siger Lars Ive til minbaad.dk.


Baseret på North Design programmer kan designerne styre udlægningen af tapes og dermed sejlets styrke i forskellige områder og efter udlægningen af tapes – lægges det samlede sejl på Norths velkendte forme og skabes endeligt i sin flyvende 3 D form – ligesom med de velkendt 3DL sejl. 


Eneste sejl i et stykke


- North er fortsat den eneste sejlmager, der støber sejl i et stykke og i deres designede facon, forklarer Lars Ive


Det der adskiller 3Di sejlet fra 3 DL sejlet er, at der ikke anvendes Mylarfilm i produktionen af sejlet – og netop filmen er det skrøbelige element i ethvert laminat sejl.

 

Klik og se hvordan 3Di sejl skabes

 

 

content-loader
content-loader
content-loader