Gå til hoved-indhold
I årets første uger har Tuco fået ordre på hele 10 styk kulfiber strukturer til nybygninger.Kort Nyt
I årets første uger har Tuco fået ordre på hele 10 styk kulfiber strukturer til nybygninger.

Tuco har ti nye ordrer på leverancer til skibe

Tuco Marine Groups specialisering på skibsbygning i kulfiber, skaber nu stor aktivitet på værftet i Faaborg. Brændstofsforbrug falder markant med kulfiber-færger.

Af Troels Lykke |

Værftet har i årets første uger indgået ordrer og igangsat en række projekter til en bred vifte af kunder, men alle med det til fælles at der er Tuco Marine Groups speciale, nemlig kulfiberen der er byggematerialet i alle de nye ordre.

”Det er fantastisk positivt, at vi i årets første uger har fået ordrer på hele 10 styk kulfiber-strukturer til nybygninger”, siger direktør i Tuco Marine ApS, Jonas Pedersen.

Kulfiber er fremtiden

Han forklarer videre:

”Jeg tror aldrig man i Danmark har set så mange skibe under bygning i kulfiber som der i øjeblikket er under opstart, hvilket jo helt understreger at kulfiberen er fremtidens materiale.”

Tuco Marine ApS med datterselskaberne Tuco Yacht Værft ApS og Tuco Composites ApS har gennem de sidste 5 år specialiseret sig i de helt lette og super stærke kulfibermaterialer til skibsbygning.

Og igennem en række store kulfiberprojekter har Tuco Marine Group opbygget erfaring og en referenceliste på disse store kulfiberbygninger, som er ganske unik i et marked som er under hastig udvikling på grund af kulfiberens større og større udbredelse inden for skibsbygning. Lyder det i en meddelelse til pressen.

Kulfiberfærge til Samsø

”Ud over de 10 allerede nævnte ordre, er vi også netop blevet involveret i og har igangsat byggeriet af en ny kulfiber færge til Samsø og et mere end 100m2 stort kulfiber projekt til forsvarsindustrien, så vi har haft en super positiv ordre indgang her i årets første uger,” følger Jonas Pedersen op.

Tuco har netop modtaget information fra de første uvildige undersøgelser af brændstoføkonomien i de først fremstillede kulfiber skibe fra værftet og der udvises et fald i brændstofforbruget på 57% og et samlet fald i NOx udledningen på 66% set i forhold til lignende både, fremstillet i konventionelle materialer.

”De tal er endnu bedre end de hhv ca. 40% og 50% vores beregninger havde indikeret," supplerer Jonas Pedersen.

Mere travlt end i 2011

For værftet i Faaborg betyder de nye ordre en øget travlhed i 2012 set i forhold til et mere roligt 2011 og det forventes ligeledes at beskæftigelsen på værftet vil skulle udvides med yderligere medarbejdere.

De nye ordre er alt efter projekt type fordelt i både virksomhederne Tuco Yacht Værft og Tuco Composites men fremstillingen foregår for alles vedkommende på værftets adresser i Faaborgs industrikvarter.

content-loader
content-loader
content-loader