Vendee Globe-spidser ligger tæt 40 dage ind i jordomsejlingen
De to førende IMOCA 60ere er nu halvvejs jorden rundt, syd for New Zealand, få sømil fra hinanden. Rekord på under 84 dage lurer. Ole Larsen giver detaljeret update igen.
Det er 40 dage siden de startede i Frankrig, så hvis de 13 solosejlere kan holde farten, og sejle lige så hurtigt på den sidste halvdel, er der en mulighed for at slå rekorden fra 2008-2009 på 84 dage, om at sejle jorden rundt.
Armel Le Cléac'h i Banque Popularie og Francois Gabart i Macif sejler nærmest match race, de ligger og skiftes til at føre, lige nu er kun 4,7 sømil imellem dem. Det er super spænende at følge med i, og jeg glæder mig til at se, om de kan holde det tætte løb igennem det sydlige Stillehav.
I masten
Jean-Pierre Dick(Virbac Paprec 3) som ligger nr. 3 i sejladsen, måtte tirsdag en tur i masten, han havde ikke kunne sejle med gennaker i et par dage, pga. en ødelagt krog i toppen af masten.
Han tog derfor farten af båden og sejlede i medvind for at få farten så¨langt ned som muligt.
Han fik den ned på cirka 10 knob. Han brugte 2 timer på at lave det i masten, som var ødelagt. Det kostede han 138 sømil i forhold til de to, der ligger foran ham, men nu kan han igen sejle med gennaker, og håber at han kan hente ind på dem igen.
Det er ikke de eneste kampe i sejladsen, Bernard Stamm i Cheminées Poujoulat og Alex Thomson i Hugo Boss, ligger og kæmper om 4-5 pladsen.
De ligger omkring 800 sømil efter de to førende både, og der er kun 39 sømil, imellem dem. De to skippere har hver haft deres udfordringer at slås med.
Knækkede tand
Bernard Stamm knækkede en tand og måtte være tandlæge på sig selv, med kyndig hjælp fra land.
Alex Thomson var ude for et uheld med en af hans hydro-generator, som er lille vandmølle, du sætter ned bagved båden. Den er en rigtig vigtig kilde, til strøm ombord på båden.
Power save mode
Desværre gjorde det at den gik i stykker, og derfor er Alex i det, man kalder power save mode, hvilket betyder at kun hans autopilot, gps, tracker og vandmaskine er tændt, alt andet bliver slukket for at spare på strømmen.
Han kan godt køre med hans motor, og få strøm på den måde, men efter at hydro-generatoren er kommet med ombord ved sejladserne, har sejlerne ikke så meget brændstof med i forhold til tidligere, hvor de havde helt op til 800 liter diesel med.
Nu har de kun omkring 300-400 liter med fra starten af løbet. Derfor er der ikke nok til, at han bare kan bruge hans motor, til få strøm på båden.
Men heldigvis er der to hydro-generatorer om bord, så hvis han bruger strøm med omtanke, kan han godt klare turen rundt, alligevel.