Lorenzen: To be or not to be – Sj. Rundt R.I.P.?
Med 36 tilmeldte både nærmer Sjælland Rundt sig det absolutte nulpunkt. Kan sejladsen overleve, eller skal den ”dø” for så igen at opstå som Fugl Phønix ?
Helsingør Amatør Sejlklub holder stædigt fast i den traditionelle kapsejlads rundt om Sjælland, som har været sejlet uafbrudt siden 1947.
Med mere end 2.000 både i 1984, og dengang verdens største kapsejlads-event, så har udviklingen siden været hård ved sejladsen.
Ledelsen i Helsingør holder fast i sejladsen, og har igennem de seneste mange år forsøgt at lokke sejlere til med nye tiltag. Men støt og roligt er sejladsen blevet blot en skygge af sig selv.
Hvad skal der til?
Det er ikke én enkelt årsag til udviklingen, eller afviklingen, hvis jeg må ha´ lov.
Færre sejler generelt, færre har tid til lange kapsejladser, færre har mod på distance, sejlere gider ikke at betale for målerbreve, målesystemerne er uretfærdige, de store både stjæler billedet osv. osv.
Undskyldningerne og forklaringerne er mange. Men holder de, nej – I vore nabolande har sejladser som Færder Seilasen i Norge og Gotland Runt i Sverige stadig succes med mange hundrede deltagere. Fyn Cup kan også godt samle et pænt deltager felt.
Rundt omkring i verdenen sejles der masser af længere distancesejladser, med rigtig mange deltagere. Så det kan da ikke passe, at danskerne er de eneste der ikke gider længere distancer.
Ideer til en revitalisering af Sjælland Rundt
Tidspunktet: Den sædvanlige SJR weekend i juni måned har ligget fast omkring Sankt Hans. Jeg har personligt sejlet rundt 19 gange plus en enkelt udgået, og det har meget ofte været både en kold og våd tur.
Måske ville det være en idé at flytte sejladsen til slutningen af august eller september. Vandet er meget varmere, og vejret er ofte betydelig mere forudsigeligt i den periode.
Banen: Sj. Rundt har altid været sejlet fra/til Helsingør. Måske kunne man finde en alternativ start/mål by, som kunne tiltrække flere sejlere.
Måske kunne man endda lade værtsbyen gå på skift imellem havnebyer på Sjælland, og dermed få aktiveret sejladsen på mere end en måde.
Start og slut i København ville helt sikkert lokke flere sejlere til. Jeg kunne også godt se en start og slut i Korsør blive populær.
Arrangører: At arrangere en så stor sejlads, som målet må være, er ikke en opgave for en enkelt klub.
Helsingør Amatør Sejlklub har alle systemerne på plads, og bør være en naturlig deltager i et konsortium af klubber og arrangører som kan skabe en stor begivenhed sammen.
Målersystemer/breve: Helsingør har forsøgt sig med Cruising klasse uden målerbrev, men mangler at tage livtag med målersystemerne, så man også kan tiltrække flere udenlandske sejlere.
Der skal være plads til de sejlere der ikke vil købe målerbrev blot for denne ene sejlads. Cruising kunne blive en stor klasse, hvis man slog et stort slag for det.
Klasse-sejlads: De mange klasse/special-klubber vi har i Danmark, skal aktiveres. Der skal indledes en aktiv dialog om hvordan man kan få én-type bådene med til en ”ny” Sjælland Rundt. Med deres aktive deltagelse vil man hurtigt få rigtig mange både på startlinien.
Marketing: Idag SKAL der markedsføring til, rigtig meget markedsføring endda, før-under og efter sejladsen.
Der skal fuld ”knald” på alle medieplatforme: trykte, elektroniske, sociale og så videre. Det her er en mega kommunikationsopgave.
Måske skulle man give opgaven til Copenhagen Business School, eller til medie/event linien på RUC. Tracking, video, live-blogging etc er et must. Og der skal arbejdes med det hele året, eksempelvis med seminarer om vinteren, foredrag og lignende.
På dette års Gotland Rundt (ÅF OFFSHORE RACE) i Stockholm laver man et eksperiment med at deltagerne sender små videoklip ind til en central, som så udgiver verdens største videodækning af en sejlads. Crowdsourced Video kaldes eksperimentet. Det er givetvis en af de veje man kan gå.
Sponsorer: Hvis man sætter sig ned og gennemtænker et nyt koncept, vil det formentlig være muligt at få aktiveret en eller flere sponsorer som vil være med til at udvikle sejladsen i et ægte partnerskab.
Et godt eksempel på partnerskab er udstyrsgrossisten WATSKI som er gået all-in på 2 star sejladserne i Sverige og Danmark, bla med Helsingør Amatør Sejlklub. Sejladsen udvikles med dem som aktive partnere, og det virker.
Fest og ballade: Sjælland Rundt bør være en folkefest, før, under og efter sejladsen.
Den skal planlægges så der kan være en ”grande” fest i forbindelse med sejladsen. Enten før eller efter.
Det kunne være fint med en havnefest, udvidet til en folkefest med koncert, fest og ”ballade”. Kunne man forstille sig at København´s årlige Havnefest kunne udvides til også at indeholde en kapsejlads Rundt om Sjælland ?
Og meget, meget mere: Der er givetvis mange andre ideer og forslag. Hold jer ikke tilbage med at kommenterer, men husk at være konstruktiv – og fremadrettet.
Og her på falderebet vil jeg blot ønske jer alle en rigtig god sommer. Jeg vil nyde den danske sommer i Nordsjælland og i Nordjylland med min dejlige kone og vores skønne hund. Og så vender jeg tilbage til tasterne når OL-sejlerne går i gang til OL i London. Husk at få sejlet... ”at sejle er at leve”.