Quantcast
Gå til hoved-indhold
Test
Båden er velsejlende. Fotos: Troels Lykke

M.A.T. 1010 - prisbillig hurtig tyrker

M.A.T. 1010 har en skarp stævn, let skrog og dyb køl og sejler virkelig godt, kunne vi konstatere under test, efter den deltog i Kielerugen. Aptering i kahytten er dog skrabet.

Af Troels Lykke |

Hvis du vil sejle fra din nabo i havnen, så kan du sandsynligvis gøre det med den hurtige og velsejlende M.A.T. 1010. Det kunne vi konstatere en test i Kiel, hvor båden deltog i Kielerugen.

Båden er tegnet af den anerkendte designer Mark Mills, der har skabt et hurtigt og smalt undervandsskrog med en lille våd overflade og dermed er M.A.T. 1010 speciel hurtig i let vind.

Den 33 fods båd har samtidig en stejl og spids stævn og en dyb, smal T-køl med bly i bulben. Kølens vægt udgør næsten halvdelen af bådens samlede vægt og i forhold til andre kølbåde det giver en høj kølprocent, så båden er stabil at sejle, selv i hårdt vejr.

Vandt Als Rundt

Båden, der kom frem for et år siden, har allerede flere sejre i England, Frankrig og nu også i Danmark, hvor båden vandt sit løb under Als Rundt i sidste måned.

Faktisk sejlede M.A.T. 1010 fra større både som X-37 og en X-412. Men i Kielerugen blev den dog slået af den nye danske Xp33 fra X-Yachts i Haderslev. Og det er netop sådan en båd, at M.A.T. 1010 skal slå.

Samtidig skal den tiltrække samme type sejlere, som Xp33eren gør, nemlig sejlere, der første og fremmest køber båden for at sejle kapsejlads og dernæst for at sejle tur i den.

Det ses også med den tyrkiske båds store arbejdsvenlige cockpit, hvor det handler om at kunne få plads til at hale i sejlene og mindre til at kunne sidde og hygge i havnen.

Dertil har M.A.T. 1010 alt for korte cockpitbænke og en for lav rygstøtte. Til gengæld er der god fodstøtte til rorsmanden, der sidder godt at styre ved de små rat, der er placeret helt ude i siden.

Rat i stedet for rorpind

I modsætning til Xp33, der styres med rorpind, så var det kun de tre første M.A.T. 1010 , der blev produceret med rorpind, mens de næste tolv er produceret med rat. En tysk køber af båden, Norman Schlomka fra Flensborg, mener at der er flere fordele ved at sejle med rat kontra en rorpind.

- Det fylder mindre med rat og man har lettere ved at styre på læns i hård vind, hvor man er nødt til at stå op, siger Norman Schlomka, mens vi har kurs væk fra Kiel. En ny knitrende spiler, på lidt over 100 kvadratmeter, er sat på båden og farten sniger sig over seks knob, mens de olympiske 49ere kæmper på en bane ved siden af.

Båden er også udstyret med en gennaker, der hæfter ude i stævnen på et lille bovspryd, her får M.A.T. 1010 ikke mange point, da bovprydet næsten er halvanden meter kortere end man kender det fra Xp33eren, der dermed tager gennaker-sejlads mere seriøst, når man på Xp33eren kan skubbe et langt bovspryd frem foran stævnen.

Alle hal og spil sidder rigtigt og båden er udstyret med dyrt tovværk, når båden skal trimmes på de fire tilpas store spil fra det anerkendte firma, Harken. Funktionaliteten til sejlads fungerer med andre ord rigtigt godt.

Det er ingen skam at købe lystbåde fra Tyrkiet, der er kendt for at bygge i høj kvalitet, selv når superyachts bygges.

Det tyrkiske værft M.A.T. Sailing Yachts, er ifølge den tyske sejler et anerkendt værft, der har eksisteret i 15 år. Det forklarer tyskeren, der dog er noget farvet, da han hjælper Biehl Marin i Flensborg med sælge båden.

- Det er et lille, men stærkt og voksende værft, der ligger midt i mellem  Izmir og Cesme. Jeg har besøgt værftet og byggekvaliteten er høj og med hjælp fra moderne produktionsmetoder og engagerede bådebyggere, forklarer Norman Schlomka om værftet, der også producerer M.A.T. 6,5, 12 og 12,45.

Vi tog spileren og jeg får rattet og vi krydser ind mod din tidligere olympiske havn i Kiel.

Båden sejler virkelig godt. Hurtig i optrækket og rykker ved selv det mindste vindpust. Sejlglæden er helt klart i top, hvis man er til levende, hurtige både, der ikke er væltepetere.

Jeg slipper rattet et øjeblik og der går 15 sekunder før, at båden går op i vinden. M.A.T. 1010 er med andre ord i god balance. Der kommer et pust og vi sejler næsten syv knob på kryds.

Vi bliver nødt til at hive i hækstaget for at flade storsejlet, så der kommer kraft ud af det. Agterstagshalet sidder godt for rorsmanden, igen en detalje, der viser at båden i den grad er skabt til at sejle kapsejlads med på den lette måde.

Skrabet kahyt

M.A.T. 1010 fungerer under dæk. Fremme er der et toilet og foran toilettet er der plads til de mange sejl. I hver side er der tilbage to åbne køjer, men man kan også, som på testbåden, får en dør foran, så man har lidt privatliv. Køjerne er ikke store, men man kan sagtens sove to i hver side.

Ægte træ er der ikke meget af, tilgengæld er der en del hvid glasfiber, som er let at gøre rent. Hylder er der heller ikke mange af. Det handler om at gøre båden let, men samtidig er den simple kahyt også med til at gøre båden prisbillig.

Ståhøjde er der rigeligt af, selv for en på 1,85 meter og det skyldes de høje skrogsider. Med M.A.T. 1010 får man primært en kapsejler og det får den topkarakterer for, mens turegenskaberne får lavere karakterer.

Prioriteringen er tydelig og er man med på den, får man meget båd for pengene, især hvis man vil først over mållinjen.

M.A.T. 1010
Design  Mark Mills
Længde   10,15 m
Bredde   3,32 m
Dybgang   2,10 m
Vægt       4,25 ton
Køl           2,15 ton
Storsejl  38,39 m2
Fok   28,32 m2
Spiler   102 m2
Gennaker  90 m2
Vandtank  100 l
Dieseltank  56 l
Motor Yanmar  22 hk
Pris sejlklar           1,1 mio. kr.
Pris med ekstraudstyr 1,35 mio. kr.
Biehlmarin.dk, Flensborg
Værft www.mat.com.tr/en i Tyrkiet

Praktisk båd, men ikke så charmerende nede i kahytten.

 

content-loader
content-loader
content-loader