Gå til hoved-indhold
Konserveringen er i fuld gang. Foto: watski.dkKort Nyt
Konserveringen er i fuld gang. Foto: watski.dk

Tid til konservering af påhængsmotoren

Snart er vinteren over os. For at beskytte påhængsmotoren mod korrosionsskader skal kølesystemet renses og konserveres. Et konserverings-kit klarer sagen.

Af katrine bertelsen |

Når båden tages op efter sæsonen, er det vigtigt at rense påhængsmotorens kølesystem for salt, alger og kemikalier, for at undgå korrision. Inden vinteren er det også vigtigt at glykolbeskytte kølesystemet for at slippe for frostskader.

Der findes masser af spulemuffer på markedet, men de kræver rindende vand, og det kan være vanskeligt at få glykolen ind i kølersystemet. Med et alternativt konserverings-kit går det let.

Konserveringskittet består af:

  • 1 stk. specialfremstillet kraftig plastiksæk 75 x 65 cm (bredde x højde), som kan genbruges og er forsynet med et drænhul.
  • 5 stk. STRONG-GRIP aluminium klemmer med rullebolt.
  • 1 stk. fastspændings-tamp 1,5 m

Sådan vinterkonserverer du din påhængsmotor:

Afmonter propellen. Sæt posen på motoren ved hjælp af snor og STRONG GRIPS. Luk drænhullet med en STRONG GRIP. Hæld først ferskvand – efterfulgt af en glykolblanding ned i posen. Start motoren i tomgang, så væsken suges ind i motoren og renser motoren, følg motorproducentens anvisninger.

Det er vigtigt at kontrollere, at kølevandet cirkulerer og motoren ikke brænder varm. Når motoren er gennemkørt med glykolblandingen, tømmes glykolblandingen via drænhullet atter i spanden, og kan evt. genbruges af nabobåden.

Kittet kan også bruges hvis du skal testkøre motoren på land.

De ekstra STRONG GRIPS kan efterfølgende bruges til at holde din bådpresenning på plads.

Konserveringskittet koster 265 kr hos Watski

content-loader
content-loader
content-loader