Er store flerskrogsbåde kun til tursejlads?
Sejlere med store flerskrogsbåde kan vælge mellem to klasseforeninger. Men begge foreninger fokuserer på tursejlads, så kapsejlere skal måske vælge foreningerne helt fra.
Som ejer af en større flerskrogsbåd er det naturligt, at man gerne vil være medlem af en klub af ligesindede. Har man lyst til kapsejlads, er der i dag ikke rigtig nogen af de to foreninger, Multihulls Denmark og CMID der byder sig til.
Morfar-klubber
Henrik Voldsgaard fra den ene forening, Multihulls Denmark, er lidt træt af ”morfar”-turklubber og syntes, at det er lidt komisk med to flerskrogsklubber, hvor begge klubbers medlemmer hovedsagligt er tursejlere, og de fleste har passeret de 50.
- Kapsejlerne synes, at det er vanskeligt at få ”plads” i Multihulls Denmark, til gengæld er de heller ikke særlig aktive, konstaterer han.
Den anden forening ”CMID” opstod, da en fraktion af tursejlere fra Multihulls Denmark ikke ønskede at skifte til Texel målereglen, da man mente at det blev for dyrt, grundet bådenes store vægt. Man tog sit gode tøj og gik, og fortsatte med at sejle efter en (hjemmestrikket) version af IOMR.
Texel måling hos Dansk Sejlunion
Multihulls Denmark har fra starten håndteret målereglen for flerskrogssejlerne. I 2010 indledte foreningen et samarbejde med Dansk Sejlunion, med henblik på at få dem til at varetage måling og administrationen af Texel i Danmark. Arbejdet bar frugt, og fra 1. april 2013 overtog DS administrationsarbejdet med Texel-reglen.
Kapsejlere kan nu vælge foreningerne fra
Så, hvor det tidligere krævede medlemskab af Multihulls Denmark at få et Texel målebrev, kan kapsejlere nu vælge foreningerne helt fra, da alle store flerskrogsbåde kan blive målt, hvis de er medlemmer af en klub under Dansk Sejlunion.
Mere kapsejlads
Henrik Voldsgaard vil meget gerne ruske lidt op i flerskrogsejlerne, og få flere til at deltage mere aktivt i bl.a. kapsejladser. For ham er det vigtigste, at flere begynder at sejle flerskrogsbåde, og gerne kapsejlads.
Links:
CMID, Cruising Multihulls In Denmarkhttp://www.cmid.dk
Du kan læse den fulde artikel i seneste nummer af BådNyt