Gå til hoved-indhold
DH kan ikke håndtere hverken katamaraner eller trimaraner. Foto: Lars Oudrup/CMIDKapsejlads
DH kan ikke håndtere hverken katamaraner eller trimaraner. Foto: Lars Oudrup/CMID

Tursejlere efterlyser enklere kapregler

Middelfartsejler og formand for Foreningen Turkatamaransejlere i Danmark (CMID) Lars Oudrup blander sig nu i debatten om DH. Sejlunionen har en pligt til at aktivere tursejlerne siger han.

Af katrine bertelsen |

- Dansk Sejlunion må indse, at tursejlere også vil være med til kapsejlads, lyder det fra Lars Oudrup, der er formand for CMID.

Lars Oudrup har valgt at blande sig i debatten om DH, og de mange tursejlere der gerne vil sejle kapsejlads, men ikke nødvendigvis sejler ofte og heller ikke har brug for de mange regler det medfører.

Set i lyset af de få kapsejladslicenser, der er udstedt i år, og med udsigt til kraftigt mandefald blandt kølbådssejlerne inden for de næste 5-10 år, er det på høje tid, at Sejlunionen vågner op til det virkelige liv.

- Dansk Sejlunion graver deres egen grav, hvis de ikke snart vågner op, siger Lars Oudrup, og henviser til at foreningen Danske Tursejlere i øjeblikket får masser af nye medlemmer.

10.000 medlemmer i Danske Tursejlere

Poul Erik Jakobsen, Formand for Danske Tursejlere, klager da heller ikke og fortæller, at foreningen snart tæller 10.000 medlemmer. Og selv om kapsejlads ikke er det, der står øverst på dagsordenen hos Danske Tursejlere, siger formand Poul Erik Jakobsen til minbaad.dk.

- Hvis der var nogle mere enkle regler for kapsejlads, kunne det det da sagtens være, at det kan få flere sejlere på vandet. Der er stor forskel på at sejle OL og så sejle aftenmatch eller en enkelt kapsejlads i ny og næ.

Uacceptable betingelser

Lars Oudrup fra CMID har stor forståelse for de sejlklubber, der gør noget for deres medlemmer, f.eks. kapsejladser uden licens.

- Det er nok ikke så meget et "Kapsejlernes oprør mod DH", som det handler om at DS (måske ubevidst) forsøger at forbyde klubberne at gøre noget vigtigt for den største medlemsskare, tursejlerne, siger Lars Oudrup.

- Tursejlerne synes jo også det er sjovt at sejle sammen – uanset om man kalder det kapsejlads eller ej. DS vil bare ha' at det foregår på nogle helt specielle betingelser, som er uacceptable for de fleste, pointerer Lars Oudrup.

Lav nogle regler, der er til at forstå

Lars Oudrup mener, at Sejlunionen har en pligt til at sætte sig ind i, hvad kan de gøre for at aktivere tursejlerne. Lars har lavet en liste med forslag.

  1. Alle turbåde skal være velkomne i særlige løb i kapsejladserne
  2. Lave et lille tillæg til søvejsreglerne omhandlende start og mærkerundinger
  3. Anbefale handicapberegnings software som f.eks. http://www.topyachtsoftware.com/web/ hvor man beregner handicap ud fra gennemsnit af de sidste 5 sejladser. En resultatliste kan se således ud: http://www.royalmotor.com.au/multihulls/results/2012/LCMR/04RGrp4.htm, hvor CHC er handicappet til næste sejlads. 

Middelfart Sejlklub, som er Lars Oudrups sejlklub, vil måske selv til at lave et program, der kan det beskrevne.

- Bedre var det hvis Dansk Sejlunion evaluerede alle og fandt det bedste – men selvfølgelig et, hvor flerskrogsbåde og joller også kan være med, siger Lars Oudrup.

Vi vil også sejle ”lovligt"

Lars vil gerne have, at tursejlerne også kan kapsejle ”lovligt”.  

- Nu laver vi cruising rallyes og lignende, fordi vi ikke må deltage i kapsejladserne. Men det er jo sjovere jo flere der deltager. Og vi med flerskrogsbåde, kan jo aldrig få "kapsejladslicens", sålænge DS ikke vil administrere vore måleregler, slutter Lars Oudrup.

Fakta:

Ingen flerskrogsbåde i Danmark har ”DS-kapsejladslicens”. De to måleregler for flerskrogsbåde (katamaran og trimaran) administreres af de to specialklubber for flerskrogsbåde i DK, Multihulls Denmark og Foreningen Turkatamaransejlere i Danmark.

content-loader
content-loader
content-loader