Kapsejlads
Big Challenge-sejler filmer under Palby Fyn Cup i år.

Big Challenge sejlede ikke ulovligt i T-ruten under Palby Fyn Cup - ny video-dokumentation

-Nej, det viser vores instrument at vi ikke gjorde og nu også video, siger skipper Christian Petersen. TracTrac viser dog at båden lå i T-ruten, men det kan let være en fejl, siger Jacob Ødum fra TracTrac.

Af Troels Lykke |

Minbaad.dk har fået en henvendelse fra en sejler, der ud fra TracTrac mener at Big Challenge fra Svendborg sejlede i T-ruten under Palby Fyn Cup i år.

Og er det sket, kan båden, der havde Bouwe Bekking og Jens Dolmer om bord, blive disket fra sejladsen, hvis det kan bevises. Tjek  GPS-tracking fra sejladsen

Men skipper fra Big Challenge tager det ganske roligt efter at vi har sendt ham et skærmdump af båden, der viser at båden ligger på ulovligt område, ifølge TracTrac, der leverede GPSere på bådene under Palby Fyn Cup.

- Vi ved fra vores GPSer Maxsea at vi havde det store W-anker på vores højre side, (da der blev sejlet fra syd mod nord i tusmørke, red.) under Storebæltsbroen . Der var 36 meter op til broen og vores mast er 30 meter høj. Vi er udmærket klar over, at et er ulovligt at sejle i T-ruten. Men der var vi ikke, i stedet så vi en stor luksusliner, der kom sejlene med 25 knob ude under vestbroen, den lignede et højhus, husker jeg.

Så I har altså ikke snydt, som en af sejler antyder at I har?

- Nej, jeg har vendt det med tre fra båden og alle har svaret, at vi sejlede bagbord om ankeret, (ankeret var på bådens højre side, red.), og at vores navi var under dæk med Bouwe, der tjekker højderne. Så jeg kan ikke sige hvad der er sket, men vil sige, at vi har haft det problem for to år siden, at vi ikke helt sejlede der hvor vores plet fra TracTrac mente vi var, siger Christian Petersen til minbaad.dk.

Ny video tilbageviser TracTrac-fejl

Se nu video i toppen af minbaad.dk, hvor man kan se, at Big Challenge sejler lovligt gennem Storebæltsbroen. Se også video her - opdateret kl. 19.15.

I dag har vi talt med Jacob Ødum fra TracTrac, der lige nu er til RC44-sejlads i Marstrand. Han siger at der kan være store usikkerheder om, hvor en båd kan være ifølge en GPS.

- Det er fundamentalt i GPS-industrien, at en GPSer i 95 procent af tiden vil vise et objekt inde for 8-10 meter, men i fem procent af tiden, kan det svinge mellem 10 og 500 meter eller mere. Der bruges typisk mindst et signal fra 3-4 GPS-satelitter, men normalt op til 12 satelitter, men hvis et af signalerne generes af en høj bygning eller en bro, så kan det ske at signalerne reflekteres derfra og det kan give en mærkbar forringet position, forklarer han.

Kan ikke bruges som bevis i en protest

Om GPS-signalet som bevismateriale siger han.

- Man kan ikke bruge en GPS-tracking som bevismateriale, det siger selv den internationale organisation, ISAF. Men man kan bruge det som et indicium og det gør juryer rundt omkring i verden, fx hvis et vidne siger at han så en episode, men hvis et GPS-signal så siger at han ligger 3-400 meter derfra så kan man stille spørgsmål tegn ved det. Eller hvis en sejler påstår, at han har taget sin 360 graders straf, så bruges GPS også som et indicium.

Det er ikke lovligt at sejle i dybvandsruten under Palby Fyn Cup. Foto: Troels Lykke

Big Challenge havde nok at se til under Palby Fyn Cup. Her er de i Lillebælt. Foto: Troels Lykke