Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Oluf Jørgensen i en ny Luffe 3.6. Foto: Troels Lykke

Interview med Luffe-byggeren Oluf Jørgensen

Oluf Jørgensen har bygget Luffe-både i 40 år. Vi besøgte ham på værftet i Kolding.

Af Troels Lykke |

Glasfiberduften af nye både møder en, da vi træder ind på Luffe Yachts i et af Koldings erhvervsområder.

Den ældre Luffe 37 fra 1979 produceres stadig og står åben med aptering, inden den snart skal sendes til en køber i Bulgarien. Ved siden af står den nye Luffe 3.6, der er solgt til Nordnorge, en båd, der er blevet lidt bredere og har højere ståhøjde end på Luffe 37eren.

- Sejlerne ønsker lidt mere komfort end for 30 år siden, men de vil stadig gerne have hurtige sejlbåde og vi mener at vi laver søens sportsvogne, og dem vil man også have i fremtiden, selvom man skal betale mere for dem. Vi har kunder, der har prøvet de billigere fabriksbåde, men mange af dem kommer tilbage til os igen, siger den 66-årige bådebygger og chef for Luffe Yachts med 11 ansatte, da BådNyt besøger ham.

I hallen står også en Luffe 40.04 og en Luffe 45, der stadig produceres på bestilling. På værftet er også et glasfiberstøberi og et værksted, hvor det ædle træ bearbejdes.

- De fleste vælger at få mahogni i deres både i dag, men flere får stadig det dyrere teak monteret, siger Oluf Jørgensen, der også viser firmaets berømte, tjekkede rat i lamineret træ frem. Rat, der koster flere tusinde kroner ekstra, men så er de også lette, selvom de har stål inden i.

Lette, stive både

- Vi prøver altid at gøre vores både lettere og i stedet for et kulfiberrat, så startede vi i 1986 med at lave disse rat. Vi har nu lavet 50 af slagens og nogle af vores kunder er så glade for dem, at de om  vinteren hænger rattet op hjemme i stuen, siger han og holder på et af rattene i røget eg, der har fået seks gange lak og som skinner og ligner et ægte kunsthåndværk. Og netop vægten var afgørende da den første Luffe 37 blev bygget i 1979.

En bådtype, der ikke vil dø og stadig produceres, dog med en mere moderne køl og 9/10 rig med bagudvendte salingshorn, så man slipper for de irriterende bagstag, der skal holde masten.

- Vi vidste at den 30 fods Ballad var meget populær, derfor ville jeg lave en 37 fods båd, der vejede det samme og havde samme komfort, men som var hurtigere og smukkere og se på, lidt som en Ylva, jeg har sejlet og bygget, bare med mere komfort. Og i dag gør vi også vores både lettere når vi vakuumstøber dem her på værftet i epoxy.

Det samme gør vi også med vores dæk, der på den nye Luffe 3.6 er meget let og stift, det ser man ikke på mange andre både i dag, forklarer Oluf Jørgensen om bådene, der er blandt de dyreste i deres størrelser.

Men bådene sælges stadig til især Tyskland og i Norden, men det går langsommere end tidligere, da folk har svært ved at få solgt deres brugte båd først. Men den nye Luffe 3.6, til 1,7 mio. kroner sejlklar, er der solgt fire styks af, siden august sidste år og i sidste uge blev der solgt en af de lynhurtige Luffe 40.04, der koster tre mio. kroner.

Dyrere end andre

Sejlerne vil stadig betale for kvalitet, selvom de store værfter som Bavaria, Jeanneau, Beneteau og Hanse producerer både, der næsten kun koster det halve i forhold til en Luffe-båd i samme størrelse, til gengæld har de ikke samme finish og byggestandard eller gensalgsværdi.

En Bavaria 40 bygges fx på 20 dage, med robotteknologi, mens en Luffe 40.04 typisk bygges langt mere manuelt på to måneder. Og det er noget, der koster håndværkertimer.

- Vi vil helst have så meget kvalitet som muligt i alle vores led, vi har fx blybulp i bunden af kølen hvor andre bruger jern og vores aptering i ægte træ er håndlavet  og det tager længere tid for bådebyggerne med runde kanter og finish. Nu har vi også integreret solpanel i vores seneste Luffe 3.6, da mange sejlere gerne vil lægge for svaj uden at skulle i havn for at få strøm på deres batterier, siger Oluf Jørgensen, der selv designer bådene i grov form, mens båddesigner Arne Borgheim fintegner bådene og beregner flydeevne og køl- og masteplacering ud for Oluf Jørgensens modeltegninger.

Sejler selv Luffe 40.04
 
Selv sejler Oluf Jørgensen i en Luffe 40.04 med hustruen Else, der hjælper til på værftet på kontor. De har flere gange sejlet i den svenske skærgård også med deres søn og datter, der i dag er voksne.

- Jeg sælger min Luffe 40.04 og vil have mig en Luffe 3.6, den er stor nok til os, siger Oluf Jørgensen, der kom i bådebyggerlære som 16-årig, hvor han blandt andet byggede en Optimistjolle med et byggesæt til 125 kroner nede i Kolding Sejlklub. Siden har han bygget flere hundrede både i Kolding og sådan vil det også gå fremover nogle år, indtil Luffe Yachts sælges.

- Så længe man laver både, som kan holde ud at se på, så er der en fremtid, det har Luffe 37 og Luffe 40.04 vist, de var store salgssucceser, siger bådebyggeren.

Både Oluf Jørgensen har bygget
Luffe 37 – 220 solgte  år 1979
Luffe 44 – 45 solgte    år 1983
Luffe 54 – 4 solgte     år 1986
Luffe 40 – 60 solgte  år 1987
Luffe 46 – 12 solgte   år 1989
One Off 48 – 1 solgt år 1989
One Off 73 – 1 solgt år 1990
Luffe 43 – 46 solgte  år 1993
Luffe 43 DS – 9 solgte år 1996
Luffe 48 – 12 solgte    år 2001
Luffe 40.04 – 63 solgte år 2005
Luffe 45 – 9 solgte    år 2009
Luffe 3.6 – 4 solgte    år 2014
Følgende både bygges stadig:
Luffe 37,  40.04, 45 og 3.6

Artiklen er tidligere bragt i BådNyt, skrevet af Troels Lykke

Luffe 37eren er den meste solgte hos Luffe Yachts. Her ses Morten Galskov fra Rungsted efter en vinderstart i Palby Fyn Cup i 2013. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader