Cph Martitime festival havde pænt besøgstal trods kritiseret markedsføring
6.401 besøgte den nye Cph Maritime Festival i Lokomotivværkstedet, hvor 106 udstillere deltog, hvor bådene manglede, men hvor salget gik godt. Læs ærlige reaktioner fra arrangør og udstillere.
Vi tager her pulsen på Cph Maritime Festival, der økonomisk løb rundt for arrangørerne fra Cph. Exhibition Group A/S, Knut Iversen og Jesper Åndahl, der holder til i Tuborg Havn.
Der var en del salg af bådudstyr, og ifølge vores kilder var der et godt salg per besøgende i udstillingen i 2450 København. Her er reaktioner fra udstillere og arrangører.
Henrik Nielsen, chef for grossisten Columbus Marine:
- Først det positive. Vi deltog som medudstiller hos to forhandlere. Det var flotte indvendige rammer og god atmosfære indenfor. Dejligt med de store vinduer og lys fra ovenlysvinduerne. Hvis der er mulighed for at få både med på udstillingen, vil der efter min mening være et potentiale for fremtidige udstillinger i Lokomotivværkstedet.
Og i den negative afdeling, siger han:
- Efter min mening er det en for høj kontaktpris/standleje for udstillerne. Og det var katastrofale parkeringsforhold og parkeringsvagter, der så det som deres vigtigste opgave at udstede P-bøder til gæster og udstillere. Vi udstillere skulle også betale fuld pris for parkering. Udstillingen var dårlig markedsført. der var ikke mange der forstod "de to idioter der fisker i et akvarium". Et banner ved Vasbygade 2-3 uger op til udstillingen. kunne have gjort meget for udstillingen for næsten igen penge. Og hvis ikke at Danboat kan få en ny og god aftale med den nye ledelse i Bella Centret, så må Lokomotivværkstedet være det bedste alternativ i Københavnsområdet, mener Henrik Nielsen.
Christian Peetz, Hørsholm, chef Garmins marine-udstillinger:
- Vi oplevede det som en fin messe, som har potentiale til at udvikle sig. Der bør være både med fremover – gerne de mindre, for bådene vil trækker flere besøgende. Fortsæt med at holde længe åbent torsdag – og byd evt. de besøgende på noget mad, drikke og lav noget målrettet underholdning. Med de lovede nye tiltag er vi klar igen næst gang, siger Christian Peetz.
Steen Christensen, direktør i John Mast i Greve:
- Man kan ikke tillade sig at brokke sig over nogen, som her gør noget, for det er et godt initiativ, men jeg vil alligevel påpege, at udstillingen var dårligt annonceret, fx set ude fra vejen, var det svært at se. der kunne godt have været en båd, som blikfang. For mig var udstillingen mere et supermarked end en udstilling, siger Steen Christensen.
Og udstillinger skal være om den maritime lystsejlerverden, kan gøres langt bedre, mener han.
- Udstillinger i bådbranchen, i hele verden, er generelt for dårlige. Selvfølgelig skulle der have været flere både med på udstillingen, det håber jeg på næste gang, for det er bådene, der sælger os overfor befolkningen. Men tager man på en udstilling med biler, så er det hele mere frækt og appetitligt sat op. En udstilling skal tænde ikke-sejlernes drømme, de skal trickes til at komme ind i vores sport. Man kunne fx sænke belysningen om aftenen og have spot på bådene. Udstillinger skal være med til at sælge sejlsporten. Man kunne også have en catwalk med det seneste sejlertøj oppe på scenen, til at pifte det hele lidt op, siger Steen Christensen.
Udstillingschef, Knut Iversen, Hellerup, Tuborg Havn:
- Vi har fået en nyt sejler-event etableret i København som erstatning for Både i Bella. Vi havde et mål om at få 7.000 besøgende, og der kom 6.401. For at få flere besøgende næste gang, rettes markedsføringen meget målrettet mod sejlerne, vi kommer til at ændre navn, og udstillerne vil blive inddraget i markedsføringen ved bl.a. at kunne inviterer deres kunder gratis til at besøge messen.
Denne gang var der kun få både med, fra bl.a. Bådhuset i Beder.
- Vi ønsker, ligesom udstillerne, at der kommer både sejl- og motorbåde med næste gang, faktisk kan vi i Lokomotivværkstedet få både ind på op til 42 fod. Så vi håber naturligvis, at bådforhandlere om to år har ressourcer til at deltage.
Og der er plads til flere både understreger Knut Iversen, overfor minbaad.dk:
- Vi havde kun udnyttet hallen ca. 75 procent, og vi kan derudover disponere over en sidehal på knapt 2000 m2, så pladsen er der til både og flere udstillere.
Flere af udstillerne har klaget over dyre parkeringsforhold og emsige parkeringsvagter fra Europark. Til det siger Knut Iversen:
- Europarks vagter var meget hurtigt ude med bødeblokken under opbygningen af messen. Og det er ikke i orden, at de ikke overholder den tilladte observationstid på 15 minutter. Udstillere, som blev berørt af dette, og har giver bøderne til os, har fået dem annulleret. Og vi er i gang med at skabe en lempelig løsning for udstillerne til næste gang, siger Knut Iversen i dag.
Er der besøgende, der har kommentarer, håber vi de skriver dem på i kommentarfeltet under artiklen, tak.