Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Mathias Livbjerg blev verdensmester i 2013, det gjorde hans storesøster Anna også. Foto: Christian Biernath-Wüpping

Verdensmestrene i Europajolle Livbjerg og Hemdorff i ny 49er-duo

Aarhus-sejler Mathias Livbjerg satser nu på OL i 49er med sin ven Tobias Hemdorff, der skal styre. Mød Mathias, der her siger farvel til Europajollen, han stadig elsker.

Af Troels Lykke |

Mathias Livbjerg er færdig i Europajollen. Han satser nu på OL med en 49er med sin ven Tobias Hemdorff, og han kan ikke få mere modstand i Europajollen.

Alligevel kan den jyske sejler ikke få sig selv til at sælge jollen, der er fra 2013.

- Den står nede på havnen og den er svær at komme af med, når man elsker den så meget. Og Europajollen har altid været i vores familie, min søskende Signe, Jonas og Anna har også sejlet i den. Og Signe fik OL-bronze i klassen og vi har derfor set op til hende i familien og det har også betydet at vi har været vedholdende i med træning i klassen, siger den rødhårede sejler, der virker som en meget beskeden type.

I sejlerkredse går han da også for at være en hjælpsom og rolig sejler, selvom han sejler fra alle i hele verden i Europajollen.

Suverænt 2013

Og sidste år har han vundet alt hvad der er værd at vinde, med DM- og VM-guld. Det samme gjorde den 24-årige storesøster Anna Livbjerg, bare hos kvinderne. I dag, tirsdag 11. februar fylder hun 25 år.

Faktisk var søsteren mere suveræn ved VM hos kvinderne, mens broderen måtte kæmpe hårdt til sidste sejlads for at holde en norsk sejler bag sig. Faktisk har Anna Livbjerg betydet meget for lillebroderens Europajolle-karriere, der startede i 2009.

- Hun gav mig et hurtigt boost i starten. Vi har trænet rigtigt meget og det har været nemt at planlægge fordi vi er søskende og ved VM i år hjalp hun mig med det taktiske, da vi vi hver dag efter sejladserne analyserede dem udfor vores GPS-tracking. Anna er rigtig god taktisk og utrolig hurtig på læns, hun pumper ikke så meget med sejlene, men bruger kroppen så båden rammer bølgerne rigtigt. Det er en helt anden teknik jeg bruger, da jeg pumper meget mere. Nogle gange er hun langt foran mig, andre gange er det mig, der fører, siger Mathias Livbjerg til BådNyt.

Er lige hurtige

Til DM sejlede de i samme felt, her vandt Mathias Livbjerg, mens Anna Livbjerg tog en tredjeplads og suverænt var bedste kvinde i feltet. De to søskende sejler da også næsten lige stærkt og de har derfor været meget tætte i klassens ranglistestævner i år, selvom Mathias Livbjerg vejede 76 kilo og Anna Livbjerg kun 54 kilo.

- Mathias vandt ranglisten foran mig med kun 0,75 point,efter de mange stævner. I let luft er jeg hurtigere end ham og i hård luft er Mathias hurtigere end mig. Grunden til at vi kan sejle så ens er, at mast og sejl kan tilpasses efter ens vægt, siger den medicinstuderende Anna Livbjerg, vi møder på Aarhus Lystbådehavn, med sin yngre bror, der forklarer at sejlerens vægt på Europajolle, sagtens kan variere uden problemer.

Noget der er modsat, hvis man sejler i den billigere mere primitive olympiske Laser-jolle, der kun har en mastestørrelse i aluminium, mens man i Europajollen kan få forskellige typer kulfibermaster.

- Den optimale vægt, hvis du er bomstærk, er 65 kilo. Men  til VM i år vejede sejlerne fra 54 til 76 kilo. Og hvis du er let skal du have en blød mast, og vejer du meget som mig, har du en stivere mast, siger Aarhus-sejleren, der har udviklet mast og grej med det århusianske sejlloft Green Sails, hvor sejlmageren Jørgen Holm har spillet en stor rolle. Farten blev for alvor udviklet i 2011,  hvor Mathias Livbjerg og verdensmesteren fra samme år, Tobias Hemdorff, trænede sammen på Aarhus Bugten.

Vi testede en masse Green-sejl

- Vi testede en masse Green-sejl og hollandske master med Jørgen Holm og det har betydet meget for vores fart. I år har jeg jeg ikke testet sejl og har kun brugt to sejl i år. Et konkurrencesejl holder et halvt år, siger han om et sejl, der koster 7.000 kroner, mens en helt ny sejlklar Europajolle koster 71.000 kroner, mens man købe en hurtig brugt sejlklar jolle til kun 30.000 kroner, vurderer sejlernes far, Poul Erik Livbjerg, der altid har været en fast støtte og indpisker til hans børns sejlerkarriere.

Med vennen Tobias Hemdorff vil han nu udfordres endnu mere.

- Jeg skal videre til OL, jeg vil have endnu mere konkurrence. Det er super fedt at blive udfordret, siger han. Søsteren Anna Livbjerg havde gerne set at det var sammen med hende i OL-katamaranen Nacra 17.

Men nu leder hun i stedet efter en ny OL-makker. Faderen Poul Erik Livbjerg havde også håbet på, at Mathias og Anna sejlede i samme bådtype, nu risikerer han nemlig at skulle betale til to olympiske satsninger.

Mathias og Anna, sidstnævnte fylder 25 år i dag.

Tobias Hemdorff på billedet sejlede før med Søren Kristensen, der nu sejler Nacra 17.

 

content-loader
content-loader
content-loader