Interview med Peter Wibroe fra VO 65eren Vestas Wind
Danskerne slog overraskende seks andre VO 65ere, da de sejlede 400 sømil rundt om Mallorca fra Alicante. I dag var Wibroe og Sehested i Tuborg Havn, hvor de mødte Kronprinsen.
- Det var meget værdifuldt, at sejle mod de andre VO 65ere, vi kunne se at vores hold fungerede godt, når det gælder, vi vandt på en bedre strategi lagt af Nico (Chris Nicholson, red.) men Brunel, der tyvstartede i sejladsen, var hurtigere på flere kurser. Sejladsen rundt om Mallorca viste, at vi helt klart er konkurrencedygtige i Volvo Ocean Race, siger 29-årige Peter Wibroe, vi møder i Tuborg Havn, hvor også Nicolai Sehested og Chris Nicholson fra Sydney var.
Alle for at møde Kronprinsen, der røbede at han skam følger med i sejladsen og han skal sandsynligvis sejle med Vestas-båden på en inport-race på et tidspunkt næste år.
- Men han har meget travlt, siger Chris Nicholsen, da vi går hen for at tage et foto med Tuborg Havn i baggrunden.
Turen var en øjenåbner for danskerne
Om de danske gaster siger han efter ni dages sejlads fra England til Spanien, hvor starten går 11. oktober i Alicante.
- Turen var en øjenåbner for dem, de to sejlere passer godt ind på holdet, de har lært meget allerede og har den rigtige attitude, siger Chris Nicholson, der kender Michael Hestbæk fra 49eren. Og sejleren fra Sydney var i Aarhus i 2001 for at sejle i 49eren.
Han kender også Bouwe Bekking fra Team Brunel, ham sejlede han under i 2004 på Telefonica.
- Team Brunel, spanierne og Abu Dhabi er favoritter, vi mangler stadig at komme op på deres niveau.
Om kvindernes SCA-hold siger han.
- De vil overraske, de er konkurrencedygtige.
Biscayen viste tænder
Peter Wibroe og Nicolai Sehested har nydt den første måned på Team Vestas Wind. Først i Southampton, hvor de satte båden i stand og siden sejlturen på 2.400 sømil til Alicante.
De var ude i 25 knob i Biscayen og Peter Wibroe blev ikke søsyg og ej heller Sehested er vores indtryk.
- Biscayen viste tænder, siger Sehested, der fortæller at holdet har arbejdet meget med de to gange 750 liters vandballast agter i båden og den 1,7 ton vandballast fremme.
- Den fremme bruges på kryds for at holde stævnen nede, siger Sehested, der kort tid efter hastede til lufthavnen for at flyve tilbage til Alicante.
De danskere laver alt om bord, da der kun er otte sejlere på båden. Lige fra at styre, grinde, gøre rent, trimme og være på fordækket.
Lige nu er hverdagen i Alicante regelmæssig.
- Vi træner fysisk kl. 6.30, 8.30 er vi på båden for at optimere og fra 12 til 16 sejler vi og bagefter forbedrer vi detaljer. Vi har en god progression i det vi laver. Der er en god dynamik om bord, siger Wibroe, der har tabt sig, siger hans mor vi mødte på havnen.
Peter Wibroe møder Kronprinsen i dag i Tuborg Havn. Ny KDY-direktør Christian Lerche står i baggrunden. Foto: Vestas
KDY, Vestas og Kronprinsen mødtes i dag. Kort tid efter kom pressen. Og denne gang var minbaad.dk selvfølgelig inviteret, tak til den nye KDY-direktør. Foto: Vestas
Chris Nicholson, tv. med Nicolai Sehested og Peter Wibroe i Tuborg Havn i dag. Forinden havde de lige mødt Kronprinsen, der måske skal sejle med på en inport-race, fortalte Nicholson til minbaad.dk i dag. Foto: Troels Lykke
Nicolai Sehested og Peter Wibroe i Tuborg Havn. De laver alt om bord, undtagen at navigere. Foto: Troels Lykke