Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Low Noise vandt VM i Barcelona i år.

Mød Italia 9.98 - vinder af ORC-VM

Vi så den hurtige 34 fods Italia 9.98 i Hamborg. Komfort og teaktræ er en by i Rusland. Båden til 1,05 mio. kr., er bygget til ORC-reglen og kan vinde VM i København i 2016.

Af Troels Lykke |

Italia 9.98 kunne være spændende at se i dansk farvand, og måske sker det snart.

Vi var om bord på italieneren, der med båden Low Noise med dansk John Mast, vandt ORC-VM i Barcelona i år. Den stod nemlig på udstillingen på hanseboot i Hamborg for en uge siden. Den koster 1,05 mio. kroner uden sejl.

Den nye 34 fods båd kom til verden, efter at man ønskede en mindre end M37, Low Noise 1, ejet af Giuseppe Giuffrè. M37 har vundet tre VM i det prestigefulde ORC-handicap-system.

Og nu følger Italia 9.98 op med en VM-sejr i år. Båden, bygget i epoxy, er samtidig nomineret til Boat of the Year af de europæiske bådblade, hvor BådNyt sidder i juryen fra Danmark.

Bygget til ORC-regel

Når man er om bord på båden er man ikke i tvivl. Den er bygget til ræs, der er ikke fedtet for konen med smagfuldt træ, nej vægten skal ned, så man kommer frem over stepperne.

- Især på læns er den lynende hurtig. Den er kun bygget til ORC-reglen, som den er optimeret til. Alle beslag på dæk og cockpit passer til kapsejlads, siger en dansk kilde til minbaad.dk.

Beslagene er i øvrigt fra Rontan fra Vejle, kunne vi se.

Båden vil man helt sikkert se til VM i København i 2016, når KDY holder ORC-VM om der er en dansk Italia 9.98 kan man jo gisne om.

Italia 9.98 
Design  Matteo Polli / Italia Yachts Design Team / KMD Design
Værft    Italia Yachts - Venezia
Længde overalt 10,30 m med bovpryd
Bredde               3,54 m
Dybgang             1,90 m
Vægt                  4.500 kg (ORC lightship)
Storsejl               38 m2
Fok                     32 m2
Spiler                   90 m2
GPH ORC 2014 (stimato): 625 s/m

Båden koster 1.050.000 kroner uden sejl. Den er med T-køl. Foto: Troels Lykke

Kan du se tunge hylder i smagfuldt træ? Nej, vel. Og gardiner er der heller ikke. Alt der vejer er en fjende om bord, undtagen tunge gaster. Foto: Troels Lykke

Kapsejladsvenligt cockpit. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader