Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Johnny Jensen og Frederik Klakk Jeppesen i Hamborg. Fotos: Peter Kähl
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Starbåd: Jensen og Jeppesen slår proffer i Hamborg

17 Starbåde sejlede efter den årlige Erich F. Laeisz-Preis, på søen Alster i hjertet af Hamborg. Sønderjyderne Johnny Jensen og Frederik Klakk Jeppesen slog overraskende tyske tophold.

Af Flemming Clausen |

I lørdag bød vejret på mellemluft, skyer og enkelte byger. Fra Sønderborg Yacht Club deltog Johnny Jensen og Frederik Klakk Jeppesen som efter lørdagens 4 sejladser kunne berette om en særdeles fremragende dag på vandet:

”Det er helt vildt! Det har jeg alligevel aldrig prøvet før,” indrømmer Johnny Jensen efter lørdagens sejladser. Med en serie på 1 1 4 1 kunne han og Frederik Jeppesen nyde aftenens fællesmiddag på en foreløbig førsteplads, og ovenikøbet med minimumpoint da fratrækkeren allerede kan bruges fra 4. sejlads.

Starbådsklassen er kendt for sin mangeårige historie, det unikke sammenhold og fællesskab samt en yderst traditionsbunden kultur.

Klasseorganisationen vægter nemlig det stærke fællesskab højt, og har for vane at arrengere en betalt stævnemiddag, og når der sejles om Erich F. Laeisz-Preis serveres der således altid ”Spargelessen”, som er en tysk specialitet bestående af hvide dampede asparges med kartofler og kogt/røget skinke dertil.

”Jeg havde min debut i Starbåden netop her på Alster for godt et år siden, og selvom vi efterhånden er blevet sejlet så godt sammen at vi tør stræbe efter podieplaceringer til enkelte stævner, var det med en beskeden optimisme at vi lagde fra kaj i dag,” fortæller Frederik Jeppesen.

Star klassen er nemlig ligeså kendt for sin evne til at tiltrække verdens aller bedste sejlere, og på trods af ikke længere at være en olympisk klasse præsterer den stadig at samle felter på helt op imod 100 både til den store stævner.

Således er man indimellem ”heldig” at få deltagelse af tidligere, nuværende eller kommende OL, VM og EM medaljevindere, selv til mindre stævner som dette. Altså fuldtidsproffesionelle stjerner fra aller øverste hylde.

Frederik beretter:

”Johnny havde nok fortalt at Michael Koch og Markus Koy var tilmeldte. Begge er proffesionelle og Koy blev europamester i både i 2014 og 2010. Så da de pakkede fabriksnye sejl ud var vi godt klar over at det ikke kun var for hyggens skyld de deltog.”

Brækket rorpind reddet af gaffa-tape

”Ja det har jeg så heller ikke prøvet før.” fortæller Johnny Jensen.

”Jeg troede faktisk ikke det kunne ske, og da slet ikke i så let luft, men den knækkede altså i aller første bomning i første sejlads. Så var gode råd jo dyre, men den fik en omgang gaffa-tape. Reparationen holdt og vi vandt ovenikøbet sejladsen, det var jo perfekt.”

Alster-vejr

Søndag bød på kraftige byger og store sorte skyer med luft i. Derudover var det typisk Aslter-vejr med vekslende vind-styrker, -retninger og – felter.

”Vi fik en god start og havde ovenikøbet kontrol over Koch og Koy der var med på venstresiden. Ved topmærket kom de dog tæt på igen. Vi var mange både i en stor klump og vi kunne ikke dække dem af. På løberen røg vi ind i et vakum og ved bundmærket lå vi 10’er ca, mens Koch og Koy nu var med helt fremme. Satans! – bandede vi og endte på en 6.-plads mens Koch og Koy tog prikken og dermed den samlede føring.” rapporterer  den 56-årige brugtvognshandler Johnny Jensen.

Søndagens anden sejlads starter anderledes skidt for den danske besætning, der runder topmærket som noget nær 3.-sidste båd. Et stabilt lænseben fører dem dog frem i feltet igen, men stadig bag hovedkonkurrenten.

”Koch og Koy slog til højre. Vi var tvunget til at splitte, og samtidigt viste et par mørke skyer sig øverst i banens venstre side. De plejer at give noget luft på søen og således bragte et fløjhug os tilbage i sejladsen. Dog stadig bag den tyske stjerne-båd. De dækkede os af på lænseren, men lod os endnu engang splitte ved bundmærket. Der kom flere skyer til venstre-siden, og vi fulgte samme opskrift. Denne gang bragte det os lige præcis foran det rutinerede makkerpar. Vi beholdte føringen og kom i mål på en 2.-plads med dem lige efter på en 3.”, siger Frederik Jeppesen

Spænding til sidste sekund

Således var dansker-duoen tilbage på stævnets samlede førsteplads. Dog á-point med Koch/Koy’s GER8442, og således skulle vinderen findes i stævnets sidste sejlads.

”Vi fik en super god start og lå helt fremme i feltet. Koch og Koy var også godt med og vi vidste det blev en tæt sejlads.” – Frederik om stævnets sidste sejlads.

”Vi runder topmærket lige i hækken af dem og følges stort set hele sejladsen igennem. På sidste løber har de dog fået sig et hul til os på 8-10 bådslængder.”
Så med et par hundrede meter til mållinjen sænkede skuffelsens golde stilhed sig over den danske båd. Først så tæt på og nu så langt væk. Ikke engang et mirakel fra de lokale vejrgude kunne derfor have hjulpet den bedrøvede besætning om bord DEN8066.

”Vi vidste at medmindre Koch sank båden, styrede den på grund eller knækkede masten ville han vinde sejladsen og dermed stævnet. Ved gaten som rundes inden målgang på kryds gik mistede vi først en placering til en båd med overlap, derudover havde vi problemer med fokke-skøderne og dernæst blev vi låst af styrbord-både, som gjorde at vi tabte endnu et par placeringer. Det var ikke ligefrem noget der hjalp på stemningen ombord og således var det med en pragtdemonstration af sønderjyske ukvemsord at vi passerede mållinjen på en 5.-plads,” forklarer Frederik Jeppesen.

Det var derfor noget overraskende da de proffesionelle tyskere tilbage på kajen lykønskede den danske besætning med sejren.

”Vi fattede ikke hvad de fablede om. Måske havde de tyvstartet?” fortæller besætningen.

To omgange - ikke tre

Forklaringen viste sig dog at væren en anden. For midt under danskernes katastrofeafslutning på dagens sidste sejlads havde de overset en endnu væsentligere katastrofe. Den tyske starbåd havde nemlig ikke været igennem mållinjen.

”De troede vi skulle sejle 3 omgange som i sejladsen forinden men tallet på dommerbåden havde kun bebudet 2 omgange og således indkasserede de altså en DNF imens vores formodede 5.-plads faktisk var en 4.-plads.”

Det siger sig selv at stemningen på den danske båd langsomt vendte 180 grader, selvom de var enige om at de nok var nødt til at se det på papir før champangen skulle åbnes.

Det viste sig dog at holde stik og det danske makkerpar kunne dermed noteres for deres første sejr sammen i Star-klassen.
 
Foruden Johnny’s starbåd sejler de bl.a. også i J80 one design klassen hvor det sidste år blev til en guldmedalje ved parrets DM-debut. En guldmedalje der i øvrigt blev Johnnys 3. i daværende sæson og gjorde ham til regerende Danmarksmester i både X-79, X-99, Ylva og altså J80.

Jeppesen sejler Oxbridge

”På torsdag skal jeg forsøge at forbedre sidste års 2.-plads i skole-stævnet ”Oxbridge” som repræsentant for Syddansk Universitet, og lørdag-søndag-mandag står den igen på Starbådssejlads i Glücksburg. Ellers har vi fokus på VM for J80 i Kiel i Juli. Det er lidt presset for tiden, med projektarbejde, eksamenslæsning og en masse sejlads i weekenderne, men det er super motiverende når vi kan se at vores træning giver pote,” indrømmer 25-årige Frederik Jeppesen, der til dagligt læser til ingeniør i Innovation and Business på SDU i Sønderborg.

Se resultatlisten fra stævnet

content-loader
content-loader
content-loader