Gå til hoved-indhold
Båden er livlig på roret, men stadig godmodig med en kølprocent på 47. Foto: Søren Bo ChristiansenKort Nyt
Livlig på roret, men godmodig. Kølprocent er 42. Fotos: Søren Bo Christiansen
Kort Nyt
Båden er bygget i 1979.
Kort Nyt
Steen Hillebrecht gav 212.000 kroner for båden.
Kort Nyt
Pænt bredt cockpit. Designer Bjørn Jensen var forud for sin tid.

Impala 30: Gammel dansk holder

Steen Hillebrecht fra Vallensbæk købte for to år siden en Impala 30. Læs hvorfor en båd fra 1979 kan skabe så meget sejlglæde. Den funktionelle dansker blev bygget af designer Bjørn Jensen.

Af Troels Lykke |

Danskere er vilde med ældre danske både. Sådan har Vallensbæk-sejler Steen Hillebrecht det også.  Han ejer nu den pæredanske Impala 30, der blev tegnet i 1976 og bygget på værftet på Sydfyn.

- Båden er fra 1979. Historien fortæller, at den oprindelig blev bygget af bådbygger og designer Bjørn Jensen selv. Det er en funktionel båd, bygget med godt dansk bådebyggerhåndværk. Og båden har en bred hæk og designeren har på mange måder været forud for sin tid med båden i designet. Mange nye både er fine nok, men vi er nogle, der er vilde med danske både. Der er selvfølgelig også et økonomisk aspekt i det, forklarer sejleren, der som mange af os andre kan tale i timer om vores egen båd.

- Jeg købte den for to år siden for 212.000 kr. Sælger havde gennemrestaureret den i 2007 med ny 20 hk Yanmar, nye hynder, teak i cockpittet, malet dæk, ny dørk, nye skabe og skuffer i kahytten og meget mere. Ja, der er endda bovpropel, den bruger vi dog sjældent, siger 48-årige Steen Hillebrecht.

En habil sejler, der startede som seksårig med at sejle i en flot blå krydsfinér-optimistjolle med sejl i tre farver. Senere sejlede han Pirat-jolle, 606, Yngling, H-båd. Og som 20-årig købte han med sin bror en klar lakeret Juniorbåd.

Dårlig skibshund

I dag sejler han en del tursejlads i sin Impala 30 med hustruen Mette, og deres to store drenge Jakob og Asmus og bullterrieren Ronja, der kun er farlig hvis man er ved at falde over den, som Steen Hillebrecht forklarer det.

- Faktisk klarer Ronja sig ikke så godt på båden. Det er den dårligste skibshund, der findes dens poter glider på dækket, så vi har måtte investere i bademåtter i IKEA så den kan stå fast på dækket, forklarer sejleren, mens hunden gør i baggrunden.

En Impala 30 er bare sagen.

- Jeg er bare vild med den. I forhold til Polaris Drabanten, som vi havde før, så er den meget, meget mere levende, men stadig meget godmodig og stabil med stor bredde og en høj kølprocent på 42. Man kan ikke slippe roret (der er hængslet på hækken, red.) ellers vil den skære op. Den reagerer på det mindste ryk på det store ror. Impala 30eren skal helst sejles oprejst. Dens favoritvejr er let til mellemluft og selv sejler vi kun over 9 m/sek. hvis vi absolut skal nå et eller andet eller hvis vinden kommer ind bagfra, siger Steen Hillebrecht, der regner med at skulle på tre fire ugers sommerferie i det sydfynske, et område som familien er helt vild med. Men der bliver også sejlet i Flensborg Fjord, Smålandsfarvandet eller i Øresund.

Og båden bruges også til en årlig herretur i båden.

- Vi ser hvor langt vi kan sejle på en weekend, men vi sejler i havn undervejs. Vores radius er klart forlænget i forhold til da vi havde vores noget langsomme panserkrydser Polaris Drabant. Men kapsejlads bruger jeg ikke Impala 30eren til, så bliver det hurtigt for dyrt med nye sejl og udstyr, forklarer han.

Funktionel

Til tursejlads er Impala 30eren indrettet godt.

- Båden fungerer bare. Tingene sidder hvor de skal, storsejlet et nemt at få op. Og man sidder godt i det store cockpit og da cockpittet ikke er løftet for at give plads til en dobbeltkøje, styrer stadig relativt tæt nede ved vandet og det giver en god fartfornemmelse, at fribordet ikke er højt. Sejloplevelsen er dejlig Vi har et lille storsejl på og en stor rullegenua og en spiler, det er de eneste sejl vi pt. har. Jeg har nu et ønske om at anskaffe mig en gennaker til de skærende kurser, siger Steen Hillebrecht, der også har nok plads nede i kahytten med en stor bred forkøje og to brede køjer på 1,2 meter, når ryglænet slås op.

Tilbage har båden også en stikøje i den enes side. Ståhøjde er der også nok af med 1,95 meter. Elektrisk toilet uden holdingtank er der også, samt et stort plantry. 

Strøm er der også rigeligt af med et startbatteri, to til almindeligt forbrug, samt et batteri til bovpropellen. Alt i alt en veludrustet båd. Men som mange andre bådejere har Steen Hillebrecht altid gang i div. projekter til forbedring af båden.

- Denne vinter bliver det en varmtvandsbeholder så vi har varmt vandt til at vaske op i og bade oppe i cockpittet. Jeg har en god ven i sejlklubben, som vil svejse en til mig, så den glæder vi os til at afprøve til sommer.

Impala 30 fra 1976
Længde       9,00 m
Bredde         3,20 m
Dybgang, finnekøl 1,75 m
Genua          29 m2
Storsejl        15 m2
Spiler           85 m2
Bygget indtil 1983 
Motor, indenbord  20 hk Yanmar (2007)
Brændstoftank             40 liter
Ferskvand                   100 liter
Deplacement               3,5 ton
Kølvægt                     1,5 ton
Materiale                glasfiber
Antal køjepladser         5
Konstruktør                 Bjørn Jensen
Værft                         Tåsinge Glasfiber
Købt i 2013   212.000 kr.
Byggeår   1979
Brugtpriser  fra 150.000 kr. til 220.000 kr.

Skibshunden Ronja er den dårligste skibshund, der findes, siger Steen Hillebrecht.

content-loader
content-loader
content-loader