Gå til hoved-indhold
Oceanis sejlede kun 7,4 knob og kun 50 grader til vinden på kryds. Ikke en imponerende fart. Det skyldes bl.a. at rullestorsejlet stod dårligt og var uden lodrette sejlpinde. Foto: Troels LykkeTest
Oceanis sejlede 7,4 knob og kun 50 grader til vinden på kryds. Ikke en imponerende fart. Det skyldes bl.a. at rullestorsejlet stod dårligt og var uden lodrette sejlpinde. Foto: Troels Lykke

Test: Drømme aktiveres på Oceanis 60

I sol og 24 graders varme følte jeg på Mallorca, at jeg var med i en reklame for Danske Spil, efter gevinst på 4,7 mio. kroner, nok til Beneteaus Oceanis 60.

Af Troels Lykke |

Der var superyacht-fornemmelse under testen i Middelhavet af den lange, smukke Oceanis 60. Bådens 17,75 meters længde gav en helt forrygende blød gang i bølgerne.

Helt lydløst og under fuld kontrol i syv m/sek., strøg vi afsted ud fra Palma på Mallorca med kurs mod Afrika, dog med en behersket krydsfart på 7,4 knob, hvilket er i underkanten af en så stor båd, der dog vejer 22 ton og havde et alt for ringe rullestorsejl på uden lodrette pinde.

Jeg ville helt sikkert bruge omkring 100.000 kroner ekstra på et 88 kvadratmeter rullestorsejl fra Elvstrøm Sails, der er mestre i at lave hurtige rullestorsejl med lodrette pinde, hvor agterliget har en positiv og ikke negativ kurve, som vi sejlede med.

Vi sejlede også med den 2,2 meter lave L-formed turkøl, her havde racingkølen på 2,7 meter også give en bedre fart og en bedre højde end 50 grader til vinden på kryds, da båden ville kunne sejles med mere sejl på.

Drømme aktiveres

Men i solen og den 24 graders varme pålandsvind, følte jeg tydeligt, at jeg var med i en reklame for Danske Spil, hvor jeg lige havde vundet 4,7 mio. kroner, der akkurat var nok til at købe denne båd med standardudstyr fra Beneteau.

Dog ville min tipsgevinst ikke rækkke til ekstraudstyr til 400.000 kroner, i form af opvaskemaskine, vaskemaskine, elektrisk nedgangsluge, køleboks i cockpitbordet, el-spil, teak i cockpit og dæk, bovstruster, generator, radar, kortplottere og selvstyre på det kæmpe dæk og cockpit i et plan.

Jeg stod ved det luv rat, der gik let og bådens ror var i balance, faktisk meget neutral, så meget, at slap jeg rattet, ville den fortsætte nogle hundrede meter førend båden, der kræver den store yachtskipper-eksamen, ville skære op mod vinden.

Sejlene var lette at slække og hale på de elektriske Harken-spil, og selvom vi var seks mand på båden, så kunne jeg selv justere sejlene ved blot at trykke på en knap. På den måde er det let for selv ældre sejlere, at håndtere en så stor båd.

For og imod targabøjlen

Storsejlsskødet kører fint på targabøjlen, der gør at man lettere kan placere en gigantisk sprayhood.

Targabøjlen gør samtidig, at der bliver mere plads til et større hul til nedgangslugen, da storsejlsskødet ikke fastgøres på ruftaget. Og med et stort hul til skydelugen har beneteau skabt en bred nedgangstrappe med kun en 45 graders hældning, så du lettere kan gå på trapperne.

Der er dog to ulemper med targabøjlen. For det første mister man udsyn, når man styrer båden og for det andet kan man slå sit hoved på targabøjlen, hvis man er over 1,84 meter høj.

På Oceanis 60eren kunne jeg, med fem gæster, let forestille mig to ugers sommerferie i den franske båd, hvor der er uenelig meget plads i cockpittet. Faktisk er båden CE-godkendt til havgående sejlads til tolv personer og faktisk er der pladser til 14 personer i cockpittet.

Bag rorsmandens plads er der et perfekt sted at ligge at tage sol og smed vi  anker kunne vil på 20 sekunder sænke den dybe og brede badeplatform, hvor der kun er to trin ned fra det åbne cockpit. Her ville man kunne trække en mindre RIB ud og sejle ind til kysten, mens ankeret var sænket elektronisk.

Under test af den 150 hk Volvo Penta-motor gik vi 9,5 knob, hvilket er en god hastighed, desværre gav motoren nogle rystelser og dermed larm på båden. Det er dog ting, der kan rettes til, forsikrede Beneteaus sælger, der var om bord med os journalister. Rystelserne forsvandt, da vi sænkede farten til otte knob.

Fire kahytter

Efter vi havde prøvet og hæve og sænke nedgangslugen elektronisk, gik vi ned i kahytten, hvor der under trappetrinene er placeret blåt LED-lys. I kahytten fik jeg igen vauw-følelsen. Bådens 4,99 meters bredde giver da også gode muligheder for indretning.

I salonen kan der let sidde tolv personer og de vil oplyse masser af naturligt lys fra de store sideruder og skylights.

Tilbage findes to store agterkahytter, der har et toilet og stort separat rum til brusebad. Helt fremme findes den mindste kahyt, der typisk vil være til en skipper, der vil bo der, hvis der sejles med charterkunder.

I den lille forkahyt, hvor der kun er adgang fra forreste skylight, finder man en enkeltkøje, toilet og vask. Lige bagved findes værftsparrets kahyt, hvor der er en kæmpe køje med skrivebord, læderhylder, naturligt lys fra sideruderne og masser af skabsplads. Også her er der et toiletrum med separat brus.

Inde i selve salonen får man også et stort pantry og en stor navigationsplads. Lige bagved den plads er en vaskemaskine placeret, elegant gemt væk.

Elegance er helt sikkert det som Beneteaus designere er gået efter og det er også lykkedes om læ, hvor det praktiske også tæller med håndlister ved pantry og i ruftaget, noget der er brug for i store bølger ellers kan man virkelig falde langt med næsten fem meters bredde.

Oceanis 60
Længde totalt  18,97 m
Skroglængde   17,75 m
Vandlinje   16.43 m
Bredde   4,99 m
Vægt    22 ton
Køl L-formet   7,15 ton
Storsejl  87,73 m2
Genua 105 %              90,06
Asymmetrisk spiler     248,14 m2
Mastehøjde over vand   27,5 m
Ståhøjde i kahyt    2,10 m
Dybdegang  2,20 m eller 2,70 m
Motor   VW  140 hk
Eller Volvo Penta D3 150 hk
Dieseltank standard 480 l eller 1080 l 
Vandtank     647 l
CE godkendt antal personer A12/B13/C14
Pris med standardudstyr klargjort
og leveret i vandet i Århus   4,7 mio. kr.
Forhandler  www.Risbjerg.dk
Værft   Beneteau Yacht, Frankrig

BådNyt/JP/Minbaad.dks udsendte fik lov at drømme i to timer, så var det slut. Nu må jeg nøjes med min Drabant 24 og H-båd.

Teakdæk er flot og koster ekstra. Det trækker lidt ned at lugen ikke er sænket i niveau, til gengæld får du en prisbillig båd.

Forkahyt med god plads.

Dejlig navigationsplads. Lige bagved findes vaskemaskinen.

God stil og god plads i den franske turbåd. Fotos: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader