Gå til hoved-indhold
Runder man topmærket som nummer 10, er det vigtigt ikke at gå i panik over den lange vej op til den forreste båd.Kapsejlads
Runder man topmærket som nummer 10, er det vigtigt ikke at gå i panik over den lange vej op til den forreste båd, fortæller Rindom.

Rindoms kapsejladstip: Fokus og ro i båden er vigtigt

Når man er for overmodig, fokuseres tit på de forkerte aspekter og du ender med at misse muligheder eller tage store chancer i sejladsen - uden at opdage risikoen, forklarer Christian Rindom.

Af Christian Rindom, Vedbæk-træner |

I min rolle som træner har jeg set mange talentfulde sejlere komme bedre ud af en tætpakket mærkerunding end de kom ind, finde et vindspring, der ikke burde være der og komme godt ud af situationer, der ved første øjekast virkede håbløse.

Nøgleordet for at lykkes i disse situationer er at holde fokus på situationen og kun den.

Alle har dårlige dage - selv de bedste forventer ikke at vinde hver gang. Vindes mange sejladser hen over et år, kan man være sikker på, at der også er mange, der ikke vindes. De sejlere der vinder stævnerne, vinder sjældent alle sejladserne, og det er rart at vide, at ingen er uovervindelige.

Det er interessant at høre, hvad sejlerne tænker på under sejladsen. Ofte er det helt andre ting, der fylder hos den enkelte sejler, end det der egentlig er vigtigt.

Der foregår mange ting i en kapsejlads og man ikke har brug for øge forvirringen eller fjerne fokus fra det, som der sker nu og her.

Dårlig fart eller overmodig

Mange af de sejlere, som jeg har arbejdet med har kunnet koge årsagen til deres skuffende sejladser ned til enten have dårlig fart eller at være for overmodig. Når man er for overmodig, fokuserer man tit på de forkerte aspekter af sejladsen og ender med at misse muligheder eller tage store changer uden at opdage risikoen.

De sejlere som vinder, sejler i de selvsamme forhold som dem der ikke vinder - de udnytter bare forholdene bedre.

For eksempel overværede jeg fornyligt en sejlads, hvor en sejler tidligt i sejladsen kom foran feltet og hurtigt øget sit forspring. Han gjorde alt rigtigt, indtil han sejlede lige forbi layline. Tilbage sad jeg med tanken: ”Hvad gik der lige galt der?”

Når en sejlads går galt, er der ofte ingen sammenhæng mellem den beslutning man tager her og nu og den overordnet strategi.

Et eksempel på dette kan være en situation, hvor strategien siger højre banedel, men hvor man vælger at starte ved læ mærke.

Efter starten vil man gerne slå, men det er ikke altid muligt at vende for bådene til luv. Når det endelig er muligt at komme ud mod højre, kan man ikke længere få gavn af fordelen.

Spørg dig selv om to ting

Prioriteringen er således forkert. Det kan dog lykkes, men man sejler med høj risiko. For at undgå en forkert prioritering kan man undervejs i sejladsen spørge sig selv om 2 ting:

”Gør jeg det rigtige lige nu” og ”tager jeg nogle risici, der ikke er nødvendige” Er strategien at sejle til højre, så tænkt over om du er i gang med at gøre noget, der forhindre det. Hold hovedet koldt hvis du er kommet væk fra din strategi. Det sidste du må gøre er at lade din frustration eller uro tage en uønsket risiko for dig.

Har man forkerte prioriteringer er mit forslag, at man fokuserer på det essentielle. Man vil bliver forbavset over, hvor ofte det essentielle bliver glemt og erstattet med noget helt uvæsentlig. To simple tommelfingerregler som man kan bruge er:

Regel nr. 1
Det er vigtigt at have god fart! Vender man rigtigt på skiftene og stadig mister både, sejler man ikke hurtigt nok. Jeg har været i adskillige situationer, hvor vi lavede gode starter og sejlede rum hele dagen, men stadigvæk rundede vi uden for top 10 ved topmærket.

Der er ikke noget mere fustrende end at have en følelse af at have truffet de rigtige valg på opkrydset, men stadig ende på en dårlig placering uden at vide hvorfor. Når det sker, er det normalt at tvivle på de taktiske beslutninger, men ofte skyldes det bare dårlig fart.

For at opnå en godt fart er det vigtigt at have godt og pålideligt udstyr. Det lyder simpelt, men spørg dig selv: ”Hvornår tjekkede jeg sidst mit udstyr igennem? Er mit udstyr det samme som de vindende både? Kan jeg trimme til alle forhold? Og virker alt som det skal?”

Er svaret alt andet end ja, sejler man ikke hurtigt nok. Forbedrer man sig på det område, betyder det, at man kan sejle sig ud af svære situationer udelukkende på højde og fart, og er derfor ikke tvunget til at vende for at få frivind.

Det åbner op for nye muligheder, hvor man kan blive i et dårligt spor, indtil man igen selv kan bestemme, hvornår der skal vendes.

Det lyder måske som en selvfølge, men det er det mest oversete aspekt af sejlsport.

For at blive bedre er man nød til at spørger sig selv: ”Hvordan sætter jeg min båd op til vindforholdene? Hvilken rig spænding bruger de andre? Hvordan har faconen af mine sejl det?”

Det er ting, man kan finde ud af med en opringning til sejlmageren eller en hyggelig snak i baren. Der findes masser af viden derude, men det er din opgave at opsøge det.

Regel nr. 2
Det bringer mig til regel nr. 2. Man kan ikke vinde hver enkel sejlads. Selv de mest dominerende sejlere vinder ikke hver gang. Kigger man på resultatlisten for et felt på, for eksempel 50 både, vil man nemt kunne vinde et stævne på 6 sejladser med et gennemsnitsplacering på 5 i hver sejlads.

Runder man topmærket som nummer 10, er det vigtigt ikke at gå i panik over den lange vej op til den forreste båd.

Kig i stedet på hvor langt der er til den femte båd og prøv at nå derop - ét lille stykke af gangen. Med andre ord lad de andre sejlere tage chancerne og lad dem lave fejlene.

En ting der ofte bliver forsømt er holde styr på vinden. Man kan ikke vende rigtig på skiftene, hvis man ikke lærer deres spænd før sejladsen.

Når starten går, og man kigger på kompasset, bør man vide om man er rum eller skrald, og her kommer en grundig forberedelse til sin ret. Tag tidlig på vandet så man har mulighed for at tjekke forholdene grundigt.

Alt for tit kommer sejlere tidligt ud på banen kun for at bruge tiden på at reparere noget eller finde et sejl frem i stedet for at tjekke forholdene på banen. Forlad altid havnen klar til at sejle kapsejlads.

Man kan for eksempel uddele forskellige forberedelsesområder til hele mandskabet, eller lave en tjekliste der skal kigges igennem før man tager ud. Forbered båden tidligt så man kan diskutere strategien hele vejen ud til banen.

Under sejladsen er der ved hvert møde med en båd på modsat halse potentiel en af bådene, der sejler den forkerte vej.

Undervejs i sejladsen kan man hvert minut eller hvert andet minut afgøre, om man er på den rette vej. Tjek om størstedelen af feltet er på mod det samme område på banen eller ej.

Hvis feltet primært sejler mod venstre, sejler man så mod højre? Svaret kan være ja, men man skal have en god grund til at gå mod størstedelen af feltet. Lad de andre sejlere tage risikoen!

Forkerte ting afgør vendinger

Alt for tit lader man de forkerte ting afgøre en beslutning på vandet. Har du fx nogensinde vendt, fordi du frøs, og den anden halse var i solen? Eller fordi dine ben gjorde ondt af at hænge? Har du vendt, fordi du var sur og frustrerede?

Nogle af de rigtige grunde til at vende er, at man kan vinde, begrænse et tab eller placere sig selv bedre til den næste situation. Vender man pga. en anden årsag er der stor sandsynlighed for, at man begår en fejl.

Tving dig selv til at gøre det rigtige i øjeblikket og lad ikke dovenskab eller mangel på tillid til dit mandskab afholde dig fra at vende på det rigtige tidspunkt.

Når man er uforberedt, og sejladsen går imod os, kommer frustrationen ofte til udtryk ved at råbe af vores holdkammerater eller konkurrenter.

Når sejlere råber på banen, kommer det for det meste fra en båd, som ikke altid er med i toppen. Forberedelse medfører ro, er man organiseret og forberedt betyder det, at man ikke bliver overrasket og kan tænke fremad.

De sejlere der vinder bruger rigtig meget tid på at snakke om, hvad de gør, hvis det og det sker. Fyld ikke de lange opkryds med irrelevant snak, men diskuter i stedet om i er på den rette halse.

Afgør hvad i vil gøre, hvis de andre både begynder at slå. Topsejlere er sjældent overasket over et pludselig skift i forholdene og mister ikke så let fokus. De ved, hvad der skal ske, hvis der kommer et skift.

Før et stævne: Aftal ikke at råbe

Før et stævne bør man lave en aftale med sig selv og sine holdkammerater om ikke at råbe uanset hvad der sker. Går noget galt, så tal i stedet om situationen efter sejladsen.

Bliver man frustreret og får lyst til at råbe, så gem det til senere. Udnyt i stedet vreden til at hænge mere end din konkurrent. Holdes en ordentlig tone vil man opleve at sejladsen nydes mere. Man får mere overskud, tingene går langsommere og man begynder at tænke fremad.

Når man er midt i en fustrende sejlads, kan man berolige sig selv med en tanke: ”Det sjoveste ligger i læringsprocessen”.

Hver gang man konkurrer, er der et stort læringspotentiale. Jo mere man lærer og forbedre sig, jo bedre får man det også med sig selv. Hvis man tager fokusset væk fra målet om at vinde, forsvinder presset, og det bliver ofte nemmere at tage fornuftige beslutninger.

Sæt små må for dagen

Sæt små mål for dagen og husk succes måles ikke alene på den placering, som man slutter på.

Efter sejladsen er det vigtig at snakke med sine holdkammerater eller sin sparingspartner om, hvorfor tingene gik som de gjorde. Husk på at alle kan lave fejl. Kig efter måder at undgå dem på næste gang, i stedet for straffe dine holdkammerater eller dig selv.

Når man først begynder at fokusere på øjeblikket og ikke lader ligegyldige ting fylde, bliver man mere afslappet. Man får fokus ud af båden og ud på kapsejladsbanen.

En stor fordel ved at fokusere på læringsprocessen er, at man får det sjovere og bekymrer sig mindre om placeringen. Husk på at jo mere man lærer, jo større er sandsynligheden for at man vinder.

Husker man på ikke at overkomplicere tingene, er man garanteret sin del af gode dage. Hvis ikke bliver man med sikkerhed skuffet. Hvor komplicerede man end forestiller sejlsport er, er det grundlæggende et simpelt spil om at starte først, forsvare sit forspring og slutte sikkert af. 

Christian Rindom, tidligere europamester i Europajolle og træner i Vedbæk.

content-loader
content-loader
content-loader