OneSails henter stærkt kort fra North Sails maskinrum
Kent Kristensen har i 15 år været ansvarlig for produktion hos North Sails i Allerød. Nu arbejder han i stedet hos OneSails i Rungsted. OneSails vil producere sejl i Danmark.
Det nyeste skud på stammen af internationale sejlmagerier, OneSails, har siden starten i 2007 fået solidt fodfæste i hele Europa og det meste af Asien. One Sails blev startet af tidligere Americas Cup sejlere, og folk fra North og UK Sailmakers.
Også i Danmark sikrede OneSails sig godt fodfæste fra starten, med nogle af branchens mest erfarne folk, skriver OneSails fra Rungsted i en pressemeddelelse.
Og det er gået rigtigt godt i denne første sæson. Der er blevet langet godt med sejl over disken, ikke mindst takket være de to som ved sæsonstarten åbnede sejlloft i Rungsted: Mads Christensen og Sofus Pedersen. Service, lokal produktion og reparation af sejl, og åbent ugens 7 dage, er en del af konceptet.
Der satses på maksimal tilgængelighed og tæt kontakt med kunderne ude på havnene. Derfor er næste, ganske naturlige skridt i udviklingen af OneSails i Danmark, at knytte Kent Kristensen til teamet.
Fra 1. september danner Mads Christensen, Sofus Pedersen og Kent Kristensen partnerskab og tegner OneSails i Danmark.
Stærk mand fra North Sails
Som yderligere deltager og garant for OneSails Danmarks økonomiske polstring står sejleren, ingeniør Torben Bjørn Christensen, kendt i en række maritime, erhvervsmæssige sammenhænge i hele landet.
Den nye mand på holdet er kendt af de fleste i branchen. Kent har de seneste 15 år været ansvarlig for produktion og service hos North Sails i Allerød, og før det involveret i North Sails' one design udviklingsloft i Skælskør i en årrække.
Oprindelig blev Kent udlært sejlmager hos Carlsen Sejl i Vedbæk, hvor han også lige snuppede 13 år, før han susede videre med tur- og kapsejlads og sejlproduktion.
Det har handlet virkelig meget om sejlsport: således mangeårigt medlemskab af Helsingør Sejlklub og Hornbæk Bådeklub, og mængder af sejltimer i rækken af af klassebåde, X-både, Drager, Spækhugger, J70 osv.
Desuden er alt vand, der omgiver nationen, blevet tyndsejlet i forældrenes båd og efterfølgende under egen kommando i det meste der kan flyde, og komme frem med sejl.
Stor erfaring
Det er således ikke erfaring, faglig kunnen og branchekendskab, det skorter på. Af samme årsag er Kent også blevet tilbudt job hos store sejlmager kæder, hvor han skulle have fokus på sejludrustning og servicering af superyachts i ind- og udland.
For Kent blev det endelige valg imidlertid muligheden for at nytænke sejlproduktion, service og rådgivning af sejlerne i Danmark, race såvel som cruise. "Ikke mindst det sidstnævnte er der udviklingsmuligheder i. Både vi, og alle andre, ser den rivende udvikling inden for racing sejl; men der ligger også et udviklingsbehov - og potentiale - ude i cruise-miljøet." siger Kent Kristensen.
OneSails i Danmark - kortere leveringstider
Han forudser, at der bliver rigtigt meget at gøre på service siden. Hos OneSails Danmark planlægger man at producere visse typer sejl på sejlloftet herhjemme.
Det giver langt kortere ventetider for en række kunder. Blandt andet for tursejlerne. Reparationer, tilretning og justering, samt almindelig service og vedligehold af sejlene, som også kan håndteres hurtigere, når lange transporter undgås. Gælder det avancerede racing sejl, er det selv klart stadig på OneSails nye anlæg i Italien eller Slovenien, at det foregår.
Uagtet ambitionen om at bringe design og service af cruising sejl et niveau op, og producere en del lokalt, er det naturligvis ikke uinteressant, at OneSails på racing sejlsområdet råder over formentlig øjeblikkets mest avencerede teknologi: 4T FORTE™, et revolutionerende materiale der ikke alene er lettere, men - modsat øjeblikkets konkurrerende sejldugstyper - ikke er lamineret med brug af lim, men er 'bagt' sammen, så tilbøjeligheden til delaminering er væsentligt reduceret.
Både OneSails' teknoligiske niveau, og den service orienterede tilgang gør, at teamet hos OneSails Danmark forventer, at få hele Skandinavien som marked.
Design af både cruising- og racingsejl vil foregå lokalt her i landet.
Netop for at afstanden mellem kunde og sejlloft er kortest mulig. OneSails holder som nævnt åbent 7 dage om ugen, så sejlerne kan komme forbi når de har tid, for at snakke sejl, få foretaget justeringer og indlevere reparationer.
"Og vi tænker meget i service, der rækker hele vejen rundt. En ny rullegenua kan således indbefatte valg af rulleforstag og hjælp til montering, eller en lazy jack løsning til det nye storsejl. Eller andre udfordringer i forbindelse med bådens tilrigning i øvrigt" slutter Onesails' nye mand, Kent Kristensen.
Han tilføjer, at de forskellige 'accessories' , der knytter sig til en båd, f.eks. bompresenning, forstags cover og canvas-arbejde i det hele taget, klart vil være en del af det samlede udbud hos det stadig nye sejlloft i Rungsted.
Mød OneSails på www.onesails.dk