Capibara for anker foran Fort Jefferson, Dry Tortugas. Foto: Signe StorrTur
Capibara for anker foran Fort Jefferson, Dry Tortugas. Foto: Signe Storr

Signe på Cuba: Ankeret slap i natlig storm

I 25 m/sek. rev ankeret sig løst, og vi måtte sætte det på ny, mens vi var bange for at ramme både og bagvedliggende rev, blogger Signe Storr, der fra Key West sejlede 100 sømil til Cuba.

Af Signe Storr, Cuba |

At finde internet på Cuba har vist sig ikke at være så frygtelig vanskeligt, så hermed følger først en beretning om, hvordan vi er kommet hertil.

Ikke nok diesel

Efter at have tilbragt 14 dage i Key West forlod vi party- og feriebyen med beslutningen om at springe Dry Tortugas over og tage direkte til Cuba og Marina Hemmingway.

Vi kom afsted sidst på eftermiddagen med udsigt til 36 timers vindstille efterfulgt af en storm, men hvis vi ikke blev holdt for meget tilbage af Golfstrømmen, skulle vi også gerne kunne nå de knap 100 sømil på 24 timer.

Turen gik dog langt fra så let, som vi havde forestillet os. Allerede da vi var forbi de første rev uden for Key West, fik vi modstrøm, og fem timer senere gik vi deprimerende 2,5 knob for motor, selvom vi havde skruet godt op for omdrejningerne.

Med 80 sømil igen var det tvivlsomt, om vi kunne nå frem, inden uvejret ville ramme os. Samtidig begyndte vi også at tvivle på, om vi ville have diesel nok. Vi lagde derfor kursen om og sejlede i stedet mod Dry Tortugas, og så måtte vi blive der, indtil vi igen kunne komme videre.

Anker løs i storm

Næste dag ved middagstid nåede vi Dry Tortugas og Fort Jefferson, hvilket var et imponerende syn: På den største ø i ø-gruppen står det aldrig færdigbyggede Fort Jefferson, og omkring fortet er ubeboede sand-øer og turkist vand.

Vi lagde os for anker foran indgangen til fortet mellem vandflyveren og færgens indsejling og et bagvedliggende rev. Her lå vi sammen med kun en anden motorbåd og et par fiskerbåde, da stormen selvfølgelig midt på natten ramte os.

I over 25 m/s og styrtende regnvejr rev ankeret sig løst, og vi måtte sætte det på ny, mens vi var bange for både at ramme de omkringliggende både og det bagvedliggende rev. Det lykkedes heldigvis, og trods den nervepirrende nat var vi stadig glade for, at vi ikke befandt os et sted i Golfstrømmen!

Ingen telefon eller wi-fi

Der er hverken telefonforbindelse eller tilgang til wi-fi på Dry Tortugas, så i en søgen efter en ny vejrudsigt (og med intet andet at foretage sig), fik Henrik eksperimenteret med en ny app til sin iPad, som kan læse vejrfiler fra SSB radioen.

Efter nogle forsøg fik han det til at virke! Der skulle nogle småjusteringer til: Fx må fryseren slukkes, og vi bliver nødt til at lytte til bip-bip-bippet fra radioen, da lydstikket til iPad’en skaber for meget støj på signalet.

Men fagre nye/gamle verden! Vi udså os et vejrvindue gennem vejrfilerne på SSB radioen (og fik en Park Ranger til at tjekke passage weather på deres eget wi-fi). I en nordøstlig vind, der senere ville gå i øst, drog vi af sted mod Marina Hemmingway, hvor vi ankom efter ca. 24 timer – klar til nye oplevelser!