Gå til hoved-indhold
Der er dock out søndag til årets absolut vildeste kapsejlads.Kapsejlads
Starten er nu gået til årets absolut vildeste kapsejlads. 40.000 km venter.

Brandt udpeger vinderne i Vendeé Globe - PRB passeret af foilende båd

29 verdensklassesejlere sejler nu 40.000 km i verdens hårdeste solosejlads. Foiler eller ej – det handler om mere end teknologi, når vinderen skal findes. Morten Brandt udpeger top-3.

Af MORTEN BRANDT, SHORTHAND.DK |

Så er det i morgen søndag 6. november, at en af verdens absolut hårdeste og mest kompetencekrævende sportsbegivenheder skydes i gang. Vendeé Globe 2016-17 starter ud for Les Sables d’Olonne på den franske Atlanterhavskyst.

SE LIVE HER

Byen ligger ca. 100 km nord for La Rochelle og 100 km syd for Nantes. Når starten går er det lige på og hårdt – direkte mod vest ud i Biscayen for derfra at sætte kursen mod den galiciske nordkyst og det berygtede Cap Finistere… Så er vi ligesom i gang. 

Der er blevet skrevet mangt og meget blandt andet her på Minbaad.dk om sejladsen. Fokus har i høj grad været på bådene, der er blevet yderligere optimeret til denne udgave. Blandt andet har seks af dem fået foiler. 

Mindre fokus har der været på manden om bord. Det retter jeg lidt op på i dag, hvor jeg vil komme med mit bud på, hvordan podiet kommer til at se ud om godt 70 dage. 

FØLG SEJLERNE VIA GPS-TRACKING

SE STILLING

Derfor elsker jeg (blandt andet) Frankrig

Først vil jeg dog starte med at lykønske franskmændene for deres indsats for at få denne sejlads til at blive ved at vokse og kaste interessante historier af sig. Vi har ikke fået tallene for, hvor mange der har besøgt Race Village endnu, men det er angiveligt flere end de 1,2 millioner BETALENDE gæster, der var forbi i 2012-13. 

De har formået at gøre en topelitær sejlads så folkelig, at nysgerrige valfarter til for at se bådene og heltene. Og når man opholder sig i Frankrig, mens sejladsen kører, vil man opleve, at den dækkes af de helt store medier som en fast del af nyhedsbilledet. Well done France! 

Hvordan de har gjort det er en anden snak, som jeg måske kan komme ind på i en senere klumme. For lige nu drejer det sig om sejladsen.  Hele 29 skippere – 29!! –  er på linjen i verdens højst ydende 60 fods både.  

IMOCAerne sparker i den grad røv, og de får lov til det af et regelsæt, hvor de snærende bånd er reduceret til et minimum – så endnu en tak til franskmændene. Og når jeg nu er i gang med at blotte min begejstring for det franske, så er det passende at se på deltagerlisten og på feltet af favoritter. 

Franskmændene er fra en anden blå planet

For ud af 29 startende er de 21 franskmænd. Derudover er der en irere, to amerikanere, en japaner, en schweizer, et brite, en ungarer og en spanier. Er det så fordi, det er en lokal fransk sejlads – næppe. Sejladsen har hele verdens bevågenhed blandt andet har The New York Times en journalist i Frankrig og det samme har BBC.  

Franskmændene er simpelthen bare på et helt andet niveau, når det handler om solosejlads. Det bliver fint eksemplificeret ved den årlige udgave af sejladen La Solitaire du Figaro. Endnu en vanvittig og vanvittig hård sejlads, der typisk består af 4-5 ben á 4-600 sømil. 

Den går på kryds og tværs rundt i Biscayen, uden om Bretagne halvøen, op i det Irske hav, uden om Fastnet Rock over den Engelske Kanal. Det er en etapesejlads, så der er én til to dages pause mellem benene afhængig af, hvor godt deltageren har præsteret.  

Denne sejlads er også domineret af franskmænd, hvilket de engelske arvefjender har forsøgt at gøre noget ved. I 2010 blev Artemis Offshore Academy etableret.

Det har som erklæret mål at lave topplaceringer i Le Figaro og er støttet af investeringsfonden Artemis, så der mangler ikke penge. Bedste resultat på seks år er en 9. plads i 2015 til trods for, at der ved samtlige sejladser har været 4-5 briter med. 

Thomson udgår

Men OK - tilbage til årets podie. Vi kan starte med at tage alle ikke-franskmænd ud. Også den sympatiske mastewalker Alex Thomson, der trods ejerskab af en af de seks foilende både, en placering som nummer tre i 2012-13 udgaven og et erklæret mål om at blive den første brite til at vinde sejladsen ikke levnes mange chancer – alene fordi han ikke er fransk. Nej spøg til side.  

Grunden til han ikke klarer podiet denne gang er, fordi han statistisk set udgår, og fordi han ikke er på niveau med de øvrige foilere efter det havari, hvor båden var tæt på at gå tabt, efter han blev hentet af en helikopter i Biscayen. 

Læg dertil at Thomson har en track record, hvor havarier er mere reglen end undtagelsen. Mit gæt er, at han udgår med tekniske problemer af den ene eller anden slags. 

Evig 2er bliver nr. 2

Alle peger på Armel Le Cleac’h som topfavirit. Blandt andet fordi han var den eneste, der formåede at holde sin nye foil-IMOCA på benene på sejladsen Jaques Vabre. Han blev dog kun nummer to, hvilket han ofte gør. 

Blandt andet blev han slået i den seneste udgave af Vendeé Globe af en anden franskmand – naturligvis. Det var debutanten Francois Gabart, der desværre ikke er med i denne udgave, da han forbereder er angreb på jorden-rundt-rekorden singlehanded i supertrimaranen Macif. 

Tag dog ikke fejl. Armel Le Cleac’h er en fantastisk sejler og har blandt andet vundet Le Figaro og lavet adskillige topplaceringer i det race. Og så er han selveste Le Professeur Michel Desjoyeaux’s favorit. 

Desjoyeaux har, som den eneste, vundet Vendeé Globe to gange i 2000 – 2001 og i 2008-09 samt tre sejre i Le Figaro! Desjoyeaux plejer ikke at tage fejl, men det gør han denne gang… Der er i øvrigt mange journalister, der er glade for, at Le Professeur ikke stiller op i år, alene fordi hans navn er så svært at stave.

Den evige 2er, Armel Le Cleac’h.

49er-sejler bliver 3er

Som nummer tre tror jeg på endnu en foil-båd. Den unge, naturligvis, franske stjerne Morgan Lagravière ender som 3er, men jeg tror, at han har talentet til at gøre Gabart kunststykket efter og ende øverst på podiet endnu inden, han er fyldt 30. 

Han har deltaget i OL i 49er, og så har han to podieplaceringer i Le Figaro ud af tre mulige! Han sejler båden Safran, der med undtagelse af den kritiske Jaques Vabre transatlantsejlads har kørt en fejlfri kampagne. 

Morgan Lagravière er blot 29 år.

44 non-foiler slår til for anden gang

Øverst på podiet finder en ikke-foilende båd med en meget erfaren skipper. Jeg tror på vinderen af sejladsen tilbage i 2004-05 44-årige Vincent Riou. Hans båd bliver betragtet som den mest optimerede og gennemprøvede båd i flåden.

Vendeé Globe er i høj grad et ”Last Man Standing” race. Det gælder om at have udholdenheden og grejet, der ikke bryder sammen, og det har Riou. 

Jeg tror også, at de foildrevne både kommer til kort, når vinkler og vind ikke sidder lige i skabet og her vil en mere konventionel båd, der bare virker, være et mere sikkert kort. Skipperen kan her bruge kræfterne på at sejle og navigere frem for at forsøge at reducere våd overflade, eller at forebygge eller udbedre skader på foiler og andet ikke 100% gennemtestet udstyr. 

Hvis der ikke sker dramatiske ulykker på grund foilerne, ser vi dem igen om fire år. Til den tid er teknologien gennemtestet, og her vil både uden foiler ikke have en chance. Så Riou bliver den sidste vinder i en konventionel båd – hvis man altså kan kalde en IMOCA 60er konventionel.   

Den erfarne Vincent Riou.

Se herunder de IMOCA 60ere, som skal lede Morten Brandts top-3 på podiet: 

Vincent Riou er spået 1er af Morten Brandt. 

Armel Le Cleac’h snupper 2. pladsen. 

3er bliver 49er-sejler Morgan Lagravière.

content-loader
content-loader
content-loader