Essex Girl tog Gotland Rundt med nedbrud på materiale
Essex Girl kommer i mål efter 44 timer og 26 minutter og var 2. hurtigste båd blandt 150 både i deres løb. 13. bedste sejltid blandt alle både. Skipper Jan Olesen giver rapport.
Faciliteterne på land var super flotte, og race village byd på flere spisesteder, udstyrsbutikker etc og så var festen med livebands på den store scene næsten hele dagen mindst på samme niveau som i Skagen, under HH Skagen race – alt sammen i øvrigt opbygget til lejligheden på Skeppsholmen, det fortæller Jan Olesen fra Gilleleje, skipper på 47 fods Essex Girl.
Vindskygger
Så ofte endte vi vindskygge pga af bygninger og når vi så fik kæmpet os fri af en dårlig landskygge placering, så var vinden drejet eller andre både lå nu og skyggede for os – så alt i alt tog det noget tid for os, at lære dette game at kende – men vi fik skam gang i EG til sidst og da vi nåede Sandhamn, så havde vi sejle os noget up i feltet – så oplevelsen med 40 sømils skærgårds race var fantastisk.
Og her kan der sættes gennaker, så det gør vi – desværre begynder nu vore ”materielle” udfordringer, idet alene indenfor en time knækker vor gennaker trac-line 3 gange, inden skipper indser at linien skal kasseres - og hver gang må vi falde af for at bjærge 120 m2 gennaker og så sætte denne igen og da det er gjort 4 gange på en time (sidste gang med en stærkere tackline)
Så er vinden drejet, så vi igen skal tilbage til sejlads på bidevind - så da vi når sydspidsen af Gotland så ligger vi stadig sammen med de 3 andre førende SRS både og Al Capone er stukket af fra os – anyway vi ved at vinden vil tiltage på den anden side af Gotland og at vindvinkel vil komme på en agten for tværs, alt sammen ”guf” for EG.
Så allerede inden Visby, så er vi stukket fra vore 3 SRS ”følgebåde” og jagter nu som eneste anden SRS båd Al Capone, og da vi nu ligger med mellem 12 og 15 kn i snit fart og med tæt på 16 kn på toppen, så er humøret højt hos skipper, som nu kommandere teamet til at presse båden endnu mere, så vi kommer over de 16 kn – her har vi godt 100 sømil til mål og går vi bare 1 knob hurtigere end Al Capone.
Så skulle vi nok få den ”ged” barberet inde Sandhamn – desværre holder grejet igen ikke til denne hårde og lange sejlads og denne gang er det noget mere alvorligt, idet vi lige pludselig mister styring totalt og rorgænger, som lige inden pressede roret maximalt, er lige ved at ryge overbord da styringen mistes.
Når styring mistes
Når styring mistes, så kan det kun være 2 ting, enten er roret røget af, hvilket ofte efter lader et hul i bunden, som man synker af eller også er det styresystemet/virerne der er gået - så her ligger vi med 100 m2 storsejl og 47 m2 forsejl oppe i mørke og i ret store bølger og kan ikke styre – skipper farer som det første om læ for at checke om roret er faldet af og om der kommer vand ind – heldigvis viser det sig at det er en styrevire der er knækket.
Så første opgave er at få nødroret monteret og da dette er på, kan vi igen sejle den rigtige vej, men vi kan ikke længere presse båden, så vi bliver igen hentet af de 3 SRS både, som vi har fulgtes med længe – herefter kæmper Rasmus Terkelsen og skipper i ca en time med at få lavet en nødløsning på den knækkede vire, så vi igen kan styre med rattet – det lykkes at lave en nødløsning, men løsningen kan ikke presses hårdt, så de næste og sidste ca 80 sømil, sejler vi igen stærkt, men ikke så stærkt som vi kunne, vi får dog sat de sidste 3 SRS både, men kan ikke nå Al Capone.
Noget af det største
Holdet på Essex Girl. Jan Olesen med rød kasket.