Gå til hoved-indhold
Farten røg over ni knob, da vi slækkede ud på skøderne på den 8,85 tons tunge båd. Bemærk den integrerede badeplatform.Test
Farten røg over ni knob, da vi slækkede ud på skøderne på den 8,85 tons tunge båd. Bemærk den integrerede badeplatform. Foto: X-Yachts

Test af X4 - tjekket hybrid fra X-Yachts

Den nye 41 fods båd er et stift, vakuumstøbt skrog i epoxy og er generelt med dyre materialer. Båden er til kap- og tursejlads. Læs her hvad du får for 3,4 mio. kroner.

 

 

 

 

Af Troels Lykke |

X-Yachts i Haderslev, der siden 1979 har bygget over 5.000 lystbåde, ser ud til at ramme plet igen. Båden er da også nomineret til European Yacht of the Year 2017.

Denne gang kommer X-Yachts med den moderne X4, der er anden båd i den nye X-serie, hvor den større X6 til 23 mio. kroner kom først.

X-serien er en hybrid sig mellem værftets racing-serie Xp og turserien Xc, der har et mere konservativt udtryk.

Designer Niels Jeppesen gør det dermed igen.

Kommer med en båd, der sandsynligvis vil sælge godt. For allerede før båden blev bygget, valgte 13 at bestille en.

Værftet forventer at sælge 25 om året de næste fire-fem år, hvor nyhedens interesse er tilstrækkelig stor. Og med en sejlklar pris på omtrent 3,4 mio. kroner, alt efter hvor meget udstyr, der vælges, så er det ikke den billigste 41 fods båd på markedet.

Men kvalitet koster, det hævder værftet, der ikke har det godt når vi bådblade sammenligner X-Yachts både med konkurrenter, der ikke bruger samme dyre materialer.

Som når fx denne X4, der har rodrig i stedet for billigere Dyform, blybulb i køl og ikke jern, store Harkenspil og ikke for små spil, hydraulisk agterstagsstrammer i stedet for almindelig udveksling på tovværk, foldepropel og ikke fast skrue, stor 45 hestekræfters Yanmar-motor og ikke en 18 hestekræfter.

Der er pt. solgt to til Danmark, de kommer til at sejle i Øresund.

Testbåd til 4 mio. kr.

Selve testbåden, der går til det danske marked, koster fire millioner kroner, når den forlader værftet, men her er da også et stel North Sails 3Di til 300.000 kroner samet et ni millimeter teakdæk på dæk, cockpit og ruftag til 162.384 kroner ekstra.

Men tak for kaffe, hvor ser dækket flot og rent ud, og med sænkede skylights og rulleforstag, der kørers elektrisk med Harken-spil med to gear.

Båden kunne endda blive nogle hundrede tusinder dyrere, hvis man havde valgt en kulfibermast, der er en meter højere end standardmasten. Og vælger man kulfibermasten bliver det igen dyrere, da det kræver en køl, der ikke kun stikker 2,2 meter dyb standard, men 2,5 meter.X-Yachts skrog er også noget som værftes designer og direktør Niels Jeppesen tager seriøst, når det bliver støbt i Polen.

Her er ikke tale om et skrog, hvor 90 procent er bygget i håndoplagt polyester med en balsa kerne i billigste materialer og oplagt i hånden. Nej, X4 er bygget i dyrere kulfiberforstærket retningsorienteret E-Glas, M-Foam kerne, vakuuminfusion, fuld epoxy og bagt i en ovn ved 70 grader.

Præcist som det sker med værftes Xp-serie, hvor stivhed er vigtigt for at sejlenes kræfter ikke går tabt i et blødt skrog, der er blødt efter få år.-Mange vil stikke sig selv blår i øjnene og bilde sig ind, at man kan købe en BMW til en Fiats pris men kvalitet koster, forklarer X-Yachts salgschef Flemming Ancher til BådNyt.

Eneste, der dog ikke er dyrere på X4 er masten fra svenske Seldén, der er en anelse billigere end danske John Mast i Greve. Niels Jeppesen fortæller til BådNyt, at denne Seldén-mast, der stikker tyve meter op fra vandoverfladen og er sat med rod rig, er lavet præcist til X4eren.

Niels Jeppesen forklarer hvorfor man går bort fra danske John Mast til X4eren.

-Vi synes det er vigtigt at have mere end en masteleverandør af alu-master til vores både, det havde vi også tidligere, da der var Nordic Mast leverede alu-master.

For sejlere – ikke campister

Men hvordan sejler båden? Det korte svar: Rigtigt godt, uden at være kedelig, selvom det er en turbåd.

I forhold til værftets racingserie Xp, så vejer båden på 8,8 tons, ti procent mere, mens XC-serien vejer 30 procent mere en Xp-serien.

Skroget på X4eren er mere fyldigt midtskibs og i stævnen, hvilket giver plads til en bredere forkøje og plads til gennakker foran forkøjen. X4 har samtidig et højere fribord, hvilket gør at man kan have et lavt ruftag, samtidig med at der stadig i ståhøjde om læ på 1,92 meter.

Stævnen er mere oprejst end på X-Yachts  tungere, konservative Xc-serie. I forhold til Xp-serien har X4eren samtidig mindre sejlareal og en tungere køl. Men stadig flytter X4eren sig pænt gennem vandet.

Krydsfarten på det flade vand i otte m/sek. var på mellem 7,2 og 7,5 knob med 40 til 42 grader til vinden.

Storsejlet virker noget voldsomt på 54 kvadratmeter, men det mørke, formstærke North Sails 3Di, stod fladt efter vi ubesværet havde pumpet hækstaget stramt med hydraulik. Men i vindpustene på 9-10 m/sek. skulle der slækkes hurtigt ud på storsejlet, der reguleres ude i siden på et af de seks store Harken-spil. Og et par gange nåede vi det ikke, da båden mistede rorgreb og skar op i vinden. Det skete dog uden dramatik.

Under normale omstændigheder havde en tursejler rebet storsejlet, men BådNyts udsendte og finske journalister om bord, ville gerne presse X4eren. Ved efterfølgende pust sænkede vi blot den løjgang til læ.

9,3 knob foran for tværs

Da vi faldt 20 grader steg farten lynhurtigt til 9,3 knob på foran for tværs, hvilket er en imponerende fart for en turbåd. Men det er netop X-Yachts DNA, at deres turbåde ikke skal være kedelige, men hurtige og velsejlende.

Med gennakker, der fint hæfter på kulfiberbovsprydet ryger farten let over 10 knob, viste test få dage forinden, da X4eren blev testet.

Rorsmandens plads er praktisk, fordi man kan sidde med et ben på hver side af rattet og støtte fødderne på den enkle ratpiedestal.

Prisen, vil nogen sige, fx mig, at cockpitbænkene er anelse korte, hvis man vil slikke sol på cockpitbænkene, der er under 1,80 meter lange.

Til gengæld kan man slikke sol på det rene, utrolige smagfulde dæk, med sænkede skylights, eller på tværs i cockpittet bag de to rat eller der kan slikkes sol, hvis man vælger en badeplatform om bord. Båden kan let sejles af to personer, da man fra rorsmandens plads kan regulere storsejlsskøde og løjgang, hvilket gør båden velegnet til tomands-sejlads.

Let er det også at sætte storsejlet, hvis man vælger en pakke til 34.968 kroner, hvor et elektrisk Harken-spil indgår, med det udstyr er storsejlet en leg at hale til tops. Og vil gerne være godt beskyttet for vinden kan du vælge at sætte en fast vindskærm op, eller du kan som på testbåden, vælge en almindelig sprayhood, der gemmes væk i en elegant garage, når solen skinner.

 

Elegance om læ

Gode detaljer findes også om læ, når man går ned af den lidt stejle nedgangstrappe.

Især er det smart at der kun er en dør ind til både toiletrum og agterkahyt i styrbord side. Derved spares plads til en større salon. Døren til toiletrummet kan også bruges til baderummet, der er placeret foran toilettet. Det virker fint.

I styrbord side finder man også en mindre navigationsplads i en kahyt, hvor man møder elegant dansk design, der adskiller sig fra masseproducerede både, noget man også betaler for.

10 ud af 13 købere har valgt apteringen med lys eg, man kan også vælge båden med den mere konservativ teak, mahogni bruger man ikke i X4eren.

Den gennemgående mast er gemt væk i en hvid glasfiber-indpakning. Igen elegant udført som også apteringen er det. Dørken er i 16 millimeter marine plywood med imiteret teak, i kvadrater, så man let kan komme til inspektionsluger.

Vandtank og fakalietank er i plastic, mens dieseltanken er i rustfri stål.-Ståltanke kan over tid gå op i svejsningerne, derfor bruger vi så vidt muligt plastictanke til vand og fakalietanke, forklarer Niels Jeppesen, der i sin tid opfandt X-Yachts med sin bror, Lars og Birger Hansen.

Alle afbrydere er små og runde og med rød LED-lys omkring, så man let finder dem. LED-lys finder man også i bunden af dørken. De virker som orienteringslys i kahytten, der fås både i to eller tre kahytsversioner og man kan vælge mellem et eller to toiletter om bord.

Stærkt helhedsindtryk

X4 er ikke den billigste 41 fods turbåd på markedet, men den er blandt de mere velsejlende i dyre materialeer og med fine detaljer, fx den ny frontrude i forkahytten. Og det vigtigste er på plads, nemlig at den er velsejlende, ser sexet ud og er godt indrettet.

Skødeskinnen er placeret på det lave ruftag så fokken kan skødes længere ind og så man ikke slår sig på den. Bemærk de mange, store Harken-spil, hvor det på ruftaget er elektrisk til faldene.

X4

Skroglængde m. bovspryd  13,09 m

Skroglængde    12,50 m

Vandlinje    11,31 m

Bredde     3,95 m

Vægt     8,85 ton

Kølvægt    3,80 ton

Dybgang, T-køl, standard  2,2 m

Dybgang, T-køl, dyb   2,5 m

Mastehøjde over vand  19,9 m

Mastehøjde kulfiber   20,9 m

Motor Yanmar   45 hk

Dieseltank     200 L

Vandtank    340 L

Kahytter     3

Storsejl    54 m²

Fok 106%    43 m²

Spiler asymmetrisk    150 m²

Pris sejlklar       3,4 mio. kr.

Testbåd sejlklar   4,0 mio. kr.

Eksempler på ekstraudstyr på testbåd:

North Sails 3DI    300.000 kr.

Teak på dæk, ruftag og cockpit  162.384 kr. 

Bovtruster      77.293  kr.

Springmadras i forkahyt      6.611 kr.

Fryser 65 liter       14.760 kr.

Harken elektrisk spil bl.a.      34.968 kr.

Værft X-yachts.com, Haderslev

Plus

Velsejlende

Høj byggekvalitet

Smart toiletrum og bad

Minus

Cockpitbænke er korte til solbadning

Stejl nedgangstrappe

content-loader
content-loader
content-loader