Bøjes Skotlandstur: Holdt selvstyrer og blokke mv.? (8)
Hvad virkede, og hvad virkede ikke på min LM27 på min Skotlandstur efter fire dages sejlads? Læs tip om Raymarine selvstyrere og nyt om fjernbetjening.
Hvis begge var knækkede, ville genuaen sandsynligvis rulle sig ud ufrivilligt. Det ville være alvorligt eller i hvert fald meget ubehageligt. Selve forstaget står dog uberørt i den situation. Jeg ved ikke, hvornår skaden er sket, og hvor længe jeg har sejlet med kun den ene fastholdelsesstang.
Efter råd fra min gamle bro-nabo Bjarne i Hundige afmonterede jeg den og kørte den til en autoelektriker i Aalborg for at måle, om den virkede, eller noget andet var galt i båden. Den var død. Men sør’me om man ikke kunne bestille en ny tilsvarende – producent det franske firma Valeo. Den blev leveret dagen efter.
Jeg havde ikke formået at ødelægge den med kreative ledningsforbindelser. Men hvad så? Jeg er ikke autoelektriker eller mekaniker, men til sidst gik det op for mig, at plusledningen fra generatoren til batteriet ikke var forbundet.
På båden gik den gennem et gammelt system for at fordele strømmen til to batterier, og dette system var af en eller anden grund nu problemet. Men da jeg nu fordeler strømmen gennem en drejekontakt, kunne jeg simpelthen springe det over. Voila.
Det virkede. Jeg var meget stolt --- og jeg har sejlet en længere tur med det nye set up. Det viste sig så yderligere, at den nye generator, selvom den formelt skulle levere lige så meget strøm (amps) som den gamle, gav meget mere strøm fra sig. Herligt.
Begge skal monteres i båden i en messingbøsning, så selve selvstyreren sidder vandret i forhold til rorpinden. Det tjener til Raymarines ros, at den nye umiddelbart kunne placeres i den bøsning og i det el-stik, som den gamle havde.
Ofte ser man bøsningen placeret på cockpitkarmen. Det anbefales da, at den fastgøres med epoxymasse og evt. noget glasfiber til styrkelse. Sådan kunne det ikke gøres på LM27eren. De forrige ejere har derfor lavet et beslag i rustfrit stål, hvori bøsningen kan sættes. Det er i udgangspunktet ok, nogenlunde stabilt.
Savning af rustfrit stål til søs er en opgave i sig selv. Jeg forsøgte også med lim og andet at fastholde bøsningen, uden stort held. Først til hjemturen brugte jeg 2-komponent lim, der i hvert fald overlevede turen. Hvor længe det holder, ved jeg ikke. Og stålbeslaget er begyndt at rokke lidt.
Jeg prøvede at genstarte, pumpe etc., men måtte hjem for sejl alene og øve mig i kunsten at sejle i havn for sejl i LM27. Problemet viste sig at være vand eller skidt i dieselen.
Bro-nabo Finn hjalp mig med at forstå det og rense det. Næste kedelige hændelse var, da jeg i Øresund, på vej til Norge, tabte genuaen, fordi en sjækel ved faldet foroven ikke var skruet stramt nok i eller brød ned. Endelig gik jeg efter Norges-turen på grund i Limfjorden og mistede roret og ødelagde skruen. Så alt i alt går det fremad.
I manualen står, at de bruger omtrent den samme strøm, men jeg synes nu, at den store bruger mere, fordi den er mere aktiv. Især i sø reagerer ST2000+ på udmærket måde på disse, når man skal ned ad bakken med dem i nakken, men det koster også mere strøm.
Begge har indbygget kompas, hvor man kan vælge kurs. Begge kan også kobles til en gps o. lign. og følge et track – og det går vældig fint. Jeg har sejlet dage langt med det.
Et lille tip
Man kan også tage den med i kahytten med samt sin kortplotter (inkl. ais). Senere fandt jeg ud af, at fjernbetjeningen kan købes separat og også kan virke med ST1000+. Jeg kunne selvfølgelig have spurgt, men havde ikke fantasien til det. Men disse produkter kan jeg kun anbefale.
*Tilføjelse* Jeg glemte i første omgang at fortælle, at fjernbetjeningen ikke blot fungerer, når man tager den ud af kassen. Der skal forbindes en ekstra enhed til selvstyrerens stik. Denne enhed, ca. så stor som en pakke cigaretter, følger med købet. Det er forklaret i manualen, hvordan den skal forbindes, men det tog mig pæn tid at finde ud af ledningsgangen. Fjernstyreren er forbundeet via SeaTalk (Raymarines eget system).
Men jeg måler kun omkring 3-4 ampere i praksis og i gråvejr kun ca. 1-2. Forbruget, hvis vi skærer det ned til det vigtigste – selvstyreren – er omkring 2 ampere, når den trækker, hvilket sker i korte hug.
I fladt vand kan båden sejle i længere tid (f.eks. 10 sek.), uden at selvstyreren griber ind. Men fladt vand er der ikke meget af i Nordsøen, så den er mere aktiv. I gråvejr og sø bruger den altså mere end solarpanelet henter hjem (og det er i øvrigt nul om natten).
Når så hertil kommer strøm til navigationsudstyr (plotter, ais, vhf, lys om natten), strammer det til. Når man så yderligere som jeg har en dieselvarmer og et køleskab, som man gerne vil have kørende (men de kan selvfølgelig undværes, og de har ikke kørt permanent), så er der brug for at starte motoren sommetider for at lade batterierne. Og så er man jo afhængig af sin generator jfr. ovenfor.