Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Svendsen lå 10-15 sekunder under vandet og forsøger at finde vej op og ud under sejl og mast og kommer endelig op og kan trække vejret og ser at kølbåden er kommet forbi.

OK-sejler var i livsfare efter påsejling af kølbåd

- Jollen bliver kylet op af vandet og slår en kolbøtte. Masten knækker. Jeg bliver trykket ud at jollen og kastet i vandet med høj hastighed, forklarer Jørgen Svendsen, der lå 15 sek. under vand.

Af Troels Lykke |

Jørgen Svendsen, 52-årige OK-jolle-sejler og dansk mester, forklarer på facebook om ulykke, der let kunne have kostet ham livet i Hellerup, da seks OK-sejlere var til træning:

Vi havde måske sejlet 30 meter, da en ca. 10 tons tung kølbåd toner frem bag ved mit sejl. Den styrer lige mod min OK og faktisk sigter stævnen lige mod min krop, altså midt i jollen.

Jeg ser stævnen komme lynhurtigt og farende direkte mod mit hoved. Jeg skriger op, ”pas på, pas på”. Men det er tilsyneladende for døve øre.

Kølbåden ændrer ikke kurs men styrer fortsat lige mod jollen og hamrer lige tværs ind i jollen. Kølbåden sejler ”foran på tværs” med fulde sejl.

Jollen bliver ramt med en regulær bredside ca. 30 cm bag ved min krop i cockpittet. Stævnen rammer kanten ved det bageste skot i cockpittet.

15 sekunder under vandet

Jollen bliver kylet op af vandet og slår en kolbøtte i luften. Masten knækker som en tændstik på det aller tykkeste punkt lige over dækket. Selv bliver jeg trykket ud at jollen og kastet i vandet med høj hastig.

Under vandet bliver solbriller og kasket trykket af hovedet. Mest tænker jeg hurtigt over: ”rammer kølbåden mig og er motoren og propellen også tæt på. Jeg bliver presset længere ned under vandet af kølbåden som presser jolle og masten længere ned under vandet.

Jeg ligger 10-15 sekunder under vandet og forsøger at finde vej op og ud under sejl og mast og kommer endelig op og kan trække vejret og ser at kølbåden er kommet forbi.

Dernæst ser jeg jollen ligge og vugge i søerne. Jeg får hurtigt rejst jollen op og kommer op i båden igen.

Mast og sejl revet over som papir

Masten og sejl ligger revet over som papir. Det Spectra tov som kan klare 2 tons til bomnedhal er også revet over. Roret er revet af. Agterlugen er væk og agterskottet er utæt og helt fyldt med vand.

De andre OK-joller pibler om ørene på mig mens de tilser ulykken, de anråber kølbåden for hjælp med buksering, de kommer med råd, de spørger til min tilstand. Ja, jeg er stille og chokeret.

Det var tæt på, ALT for tæt på tænker jeg…

Riggen er ved at trække jollen ned på bunden, så jeg går i krig med at få bundet sejl, mast og bom fri af jollen. Den store tunge kølbåd har omsider fået rebet både storsejl og genua og er vendt rundt for at hjælpe.

Jeg er nu klar til at få hjælp med buksering. Vi får riggen løftet over i kølbåden og sat jollen på et slæbetov.

Jeg kommer selv om bord på kølbåden og får hilst høflig på kaptajnen og hans kone. Jeg forstår at de var på vej på weekendtur og at deres plan var at nå til aftensmad i sletten-sejlklub.

Kølbådssejlere var chokeret

De var begge godt chokeret og ulykkelige over hændelsen. Konen fortalte mig at særligt ventetiden indtil jeg var kommet fri og op til overfladen igen havde været lang, meget lang.

Kaptajnen fortalte at han var en erfaren kaptajn og rigeligt havde set mig komme på styrbord, men han desværre havde fejlvurderet min fart ift. deres hastighed. Kaptajnen troede på at jeg sejlede hurtigere og derfor havde han ikke fået sejlet nok bag om jollen - og altså fået faldet nok af.

De undskyldte og undskyldte på bedste vis mens vi drak en sodavand. Vi blev enige om trods chokket at det trods alt var en formildende omstændighed, at det det kun var jollen der vat blev smadret, og ikke mig.

Jeg var mere stille end normalt på vejen retur til Hellerup havn. Da vi er kommet tæt på Hellerup havn bliver vi sejlet i møde af en af klub-motor-bådene. De havde heldigvis hørt om ulykken via radioen.

Kaptajnen var lidt usikker på og havnen var dyb nok til kølbåd, men det var den. Jeg bliver sat pænt i land med en haveriet jolle og ødelagt udstyr. Det var så den fredagssejlads, fortæller Jørgen Svendsen.

Få professionel sejler Nicolai Sehested med ombord til Palby Fyn Cup 2019

Når starten til Palby Fyn Cup 2019 går den 24. maj, får en heldig båd muligheden for at få VOR-sejler Nicolai Sehested med ombord i i alt fem timer, hvor han vil dele ud af gode råd og røverhistorier. Konkurrencen afholdes i anledning af 30 års jubilæet for kapsejladsen.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Ny ClubSwan 36 får C-foil system

Finske Swan præsenterer senere i år den nyeste båd fra værftet, en ClubSwan 36. Båden, som er en high-performance kapsejladsbåd, bliver beskrevet som en forvokset jolle med ovalt skrog og justerbar mast.

Links til andre sites