Gå til hoved-indhold
En række frivillige står bag driften og vedligeholdelsen af Kaia, som her netop er blevet søsat. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts AvisMotorer
En række frivillige står bag driften og vedligeholdelsen af Kaia, som her netop er blevet søsat. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Kaia går mod strømmen: Skifter fra el til diesel

Svendborg Museums natbåd fra Vindeby-overfarten har fået indlagt historisk motor. Elmotoren var for lille, særligt i Svendborgsund.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Ærø er på vej med en batteri-færge næste år, og Øresund er endnu længere fremme. Trenden er at droppe dieselmaskineri og gå over til elmotorer med strøm fra batterier om bord.

Museums-fartøjet Kaia fra Svendborg går nu den modsatte vej. En nyere elmotor med tilhørende batterier er sat i land. I stedet bliver Kaia fa denne sæson drevet af en dieselmotor.

Et naturligt valg

Passende for et museum er den nyinstallerede dieselmotor ikke af nyere dato. Årgangen er 1960, en luftkølet ti hestes Lister. Nyinstalleret, ja - men rettere geninstalleret. Historikken er, at motoren sad i Kaia, indtil museet overtog båden.

- Elmotoren, som vi havde fået doneret i forbindelse med bådens renovering, viste sig for lille til vores formål. Rækkevidden var kort, og den havde svært ved at stå op imod strømmen i Svendborgsund, siger Svendborg Museums ansvarlige for Kaia, Morten Berg Nielsen.

Heldigvis var den gamle Lister-diesel gemt, så den var et naturligt valg. Ovenikøbet blev motoren geninstalleret af samme firma, som leverede i 1960, Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg. Og den originale manual var gemt på havnekontoret.

Mere fleksibilitet

Kaia blev bygget på Tåsinge i 1923 og sejlede som passager-natfærge på Svendborg-Vindeby. Derefter var den i en årrække Svendborg Havns arbejdsbåd. Museet fik den doneret i 2007. I 2015 fremstod den sejlklar i original stand. Et lav på otte-ni stykker står for drift og vedligeholdelse.

Hveranden tirsdag i sommersæsonen sejles ture med medlemmer af museumsforeningen. Desuden anvendes Kaia til fx repræsentation, havneture eller for Martimt Center.

- Med de ændrede motorforhold har vi til alle formål fået mere fleksiblitet, om end der er blevet mere støj om bord, siger Morten Berg Nielsen til Koøjet.

Kilde: Fyens.dk

content-loader
content-loader
content-loader